برای ترویج کتابخوانی در جامعه بهترین رده سنی کودکان و نوجوانان هستند

برنامه ریزی جهت ترویج فرهنگ مطالعه کتاب و کتابخوانی باید انجام شود لذا خانواده‌ها هم نیز نقش اساسی در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه فرزندان دارند و باید از کودکی فرزندان خود را به سمت مطالعه کتاب و افزایش آگاهی هدایت کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه؛ صفورادانایی فرد:

بی گمان، هیچ ذخیره و میراثی سودمندتر و با ارزش تر از کتاب نیست؛ چرا که کتاب، مایه آرامش روحی انسان است. کتاب همدمی است که اندوه را می زداید و مطالعه کننده را از تنهایی در می آورد و به او حکمت های جان پرور می آموزد.

براساس این گزارش ، در داقع وقتی جهل و بی خبری، جامعه ای را از پای درآورد، یا شبهه ها ذهن جوانان را فلج کند، بدون شک یکی از مهم ترین کارهایی که می تواند آفت جهل را بزداید، مطالعه است و آنچه می تواند شبهه های ذهنی را دفع کند و ایمان و اطمینان را به قلب ها باز آورد، کتاب خوانی است.

منابع کتابخانه ها مبتنی بر نیاز جامعه هستند و بر اصول خاصی گزینش می شوند، کتابداران‌ مهم ترین متولی تعیین محتوای نظام های اطلاعاتی هستند، متولیان سازماندهی منابع دانش هستند، کتابداران مهم ترین و معتبر ترین متولیان اشاعه دانش و دسترسی آزاد به اطلاعات هستند، مهم ترین مشاوران اطلاعاتی نیز می توانند به حساب بیایند که یکی از شغل ها و فرصت های مهم می باشد که کتابداران می توانند در آن فعالیت داشته باشند.

جامعه باید به ضرورت و اهمیت کتاب و کتاب خوانی پی ببرد 

 محمد طیب صحرایی امروز یکشنبه ۲۸ آبان ماه در مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار که با حضور جمعی از علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در محل کتابخانه امیرکبیر برگزار شد، با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی در جامعه ،گفت: کتاب و کتاب خوانی یکی از پایه های فرهنگی در زندگی انسان است که آدمی به وسیله مطالعه کتاب و تفکر در مفاهیم آن دانش خویش را می افزاید و در بُعد اجتماعی چگونه زیستن و حیات خود را برای خود و دیگران هموار می نماید.

استاندار کرمانشاه افزود: با ترویج و گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی می‌توان علاوه بر دستیابی به دستاوردهای نوین بشری درزمینه دانش و فرهنگ و پیشینه اندیشه‌ها، عقاید و تجلیات فکری و خلاق بزرگان فکر و اندیشه، به توصیه‌ها و سفارش‌های دینی که در آن‌ها کتاب و کتاب‌خوانی جایگاهی ارجمند و متعالی دارد، عمل کرد.

وی با اشاره به اینکه جامعه باید به ضرورت و اهمیت کتاب و کتاب خوانی پی ببرد ، خاطر نشان کرد: آن زمان است که خود افراد سراغ کتاب می روند و نیازی به تبلیغ روی در و دیوار نیست همچنین برای ترویج کتابخوانی در جامعه بهترین رده سنی که باید روی آن متمرکز شویم، کودکان و نوجوانان هستند و باید از دوران کودکی و نوجوانی بتوانیم افراد را کتابخوان بار بیاوریم.

صحرایی گفت: برای ترویج کتابخوانی در جامعه بهترین رده سنی که باید روی آن متمرکز شویم، کودکان و نوجوانان هستند و باید از دوران کودکی و نوجوانی بتوانیم افراد را کتابخوان بار بیاوریم.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: برای سوق دادن کودکان و نوجوانان به سمت کتاب، باید به آنها امید داد تا با امید و انگیزه سمت کتاب رفته و کتاب های مناسب را انتخاب کند.

برای ترویج کتابخوانی در جامعه بهترین رده سنی کودکان و نوجوانان هستند

 تاثیر عمیق کتاب در گسترش فرهنگ جامعه و سرعت بخشیدن به پیشرفت روزافزون آن، انکارناپذیر است 

در ادامه مراسم محمدامین بهرامی ، گفت: کتابداران مهم ترین و معتبر ترین متولیان آموزش مهارت های اطلاع یابی یا سواد اطلاعاتی هستند و بیشتر فعالیت های کاری حرفه کتابداری دارای ارزش افزوده هستند.  کتابداران  متولی اصلی مدیرت اطلاعات و  دانش هستند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه افزود: تاثیر عمیق کتاب در گسترش فرهنگ جامعه و سرعت بخشیدن به پیشرفت روزافزون آن، انکارناپذیر است و نمی‌توان توسعه و رشد همه جانبه جامعه را، بدون در نظر گرفتن مطالعه و کتاب مورد بحث و نظر قرار داد. از این جهت، کتاب و کتابخوانی، از مقوله‌های قابل توجه فرهنگی است که ترویج آن در جامعه ضروری به نظر می‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: پیرایش فرهنگ از زاویه‌های زیان‌آور و آرایش آن با پاکی و خلوص و گسترش آن در همه سطوح و برای تمام قشرهای جامعه، به تلاش و هم‌بستگی همگانی نیازمند است که کتاب می‌تواند در این عرصه و میدان، به خوبی به کار گرفته شود و کارایی خود را به نیکی ظاهر سازد.

بهرامی تصریح کرد: در حال حاضر تنها بخشی از خدمات کتابخانه ای در کتابخانه های استان ارائه می شود و برای ارائه تمام خدمات نیاز به بازطراحی کتابخانه ها داریم که این امر نیازمند تامین اعتبار است.

برای ترویج کتابخوانی در جامعه بهترین رده سنی کودکان و نوجوانان هستند

گفتنی است،در پایان این مراسم از فعالان، پیشکسوتان و نفرات برتر حوزه کتاب و کتابخوانی تجلیل و دو کتابخانه«امام صادق (ع)» شهرستان دالاهو و کتابخانه «امیر کبیر» شهرستان کرمانشاه به عنوان کتابخانه های برتر، «سهیلا افتخاری» کتابدار کتابخانه «رشید یاسمی» به عنوان کتابدار برتر و«یکتا مرادی»، «آسو منصوری»، «آریا رجبی»، «مریم احمدی»و«محمدولی نظری» در رده های سنی مختلف به عنوان کتابخوان های برتر معرفی شدند.

همچنین از آرش زره تن لهونی نماینده منطقه اورامانات در مجلس شورای اسلامی، حمیدرضا کرمی فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان اسلام آباد غرب، سعدی مصطفی زاده فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان روانسر، صدراله بابایی فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان سرپل ذهاب و فرهاد تاب زر شهردار روانسر تقدیر شدند.منیره میرزایی پیشکسوت نمونه، سید مجتبی حسینی پیشکسوت کتابخانه های استان، نورمحمد ویسی پیشکسوت کتابخانه های استان و رحیم جهانگیری خدمتگزار نمونه از دیگر تقدیرشوندگان این مراسم بودند.

حمید فرامرزی، مسئول کتابخانه شهید مطاع نوروزنژاد شهرستان گیلانغرب، مرضیه ادیب منش، مسئول کتابخانه نبوت و رابط فرهنگی شهرستان گیلانغرب و ثریا چهری، مسئول کتابخانه شهدای چهر شهرستان هرسین به عنوان مسوولان برتر نیز مورد تقدیر قرار گرفتند.

سهیلا افتخاری، کتابدار کتابخانه رشید یاسمی و رابط فرهنگی شهرستان اسلام آباد غرب، کتابخانه حاج قاسم سلیمانی شهرستان هرسین به عنوان کتابدار برتر و افسر طاهری منش به عنوان کتابخانه مشارکتی برتر نیز تقدیر شدند.

در بخش تقدیر ویژاز ضیا اله آباد، رئیس اداره کتابخانه های شهرستان قصرشیرین و علیشاه وفاعهد، نیروی خدمتگزار شهرستان قصرشیرین نیز تقدیر شدند.

یکتا مرادی کتابخوان برتر رده سنی خردسال، آسو منصوری کتابخوان برتر رده سنی کودک کتابخوان برتر رده سنی نوجوان، آریا رجبی کتابخوان برتر رده سنی جوان و بزرگسال و مریم احمدی و محمد ولی نظری دانشور کتابخوان برتر رده سنی تقدیر شدند.

برای ترویج کتابخوانی در جامعه بهترین رده سنی کودکان و نوجوانان هستند

کد خبر 1734410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha