توصیه‌هایی به مساجد و هیأت‌ها برای ایام فاطمیه

یک کارشناس مذهبی با اشاره به الزامات مجالس فاطمیه در مساجد و هیأت‌های مذهبی، گفت: جنبه‌های عبودی، خانوادگی، تعامل با همسر و فرزندان، تربیت دینی بچه‌ها و... از قله‌های رفتاری در سیره فاطمی است که خوب است دستمایه تبیین در مجالس فاطمیه هیأت‌ها و مساجد قرار بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی حائری‌زاده در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان درباره الزامات برگزاری مجالس فاطمیه و ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در مساجد و هیأت‌های مذهبی، اظهار کرد: نخستین مسأله تمرکز بر کیفی گرایی به جای کمّی گرایی است یعنی مدت زمان مراسم و مجالس باید کوتاه و مختصر و مفید حداکثر بین یک و نیم تا دو ساعت باشد و برای این مدت برنامه‌ریزی و تقسیم‌بندی محتوایی انجام و زمان مناسب به بیان قرائت قرآن، بیان احکام، سخنرانی و مرثیه خوانی اختصاص داده شود.

این کارشناس و خطیب مذهبی با بیان اینکه مجالس فاطمیه از بهترین فرصت‌ها برای تبیین و روشنگری است، افزود: تبیین علل مظلومیت و غربت ‌امیرالمؤمنین(ع)، کیفیت جهاد تبیین حضرت زهرا(س)، پرداخت به چرایی اصرار شیعه بر شهادت حضرت زهرای مرضیه(س) و ضرورت شناسایی عاملان و آمران این شهادت، چرایی اختفای مزار بی‌بی(ع) و تشییع شبانه‌ ایشان همه از مواردی است که باید در این مجالس به شیوه علمی و جذاب تبیین شود.

از خطبه فدکیه غافل نشویم

وی با اشاره به تلاشی که حضرت فاطمه(س) برای تنویر و روشنگری افکار عمومی پس از رحلت پیامبر(ص) داشتند، تصریح کرد: یکی از مهمترین بسترهای این تبیین و روشنگری حضرت(س)، خطبه فدکیه است که باید دستمایه سخنرانی‌ها قرار بگیرد البته باید این خطبه را به‌روزرسانی کرد و به تناسب شرایط روز به بیان فرازهای این خطبه پرداخت.

حجت الاسلام حائری‌زاده با بیان اینکه سبک زندگی فاطمی فرازهای بسیار بلند و کاربردی برای امروز ما دارد، گفت: ‌ایشان ظلم ستیز بودند و تا پای جان در مقابل ظلم ‌ایستادگی کردند لذا امروز که ظلم در رژیم صهیونیستی تجلی تام و تمام دارد می‌توان با تبیین بعد ظلم ستیزی در سیره آن بانو(س)، این روحیه را در جامعه ایجاد و نهادینه کرد.

فعالیت سیاسی حضرت(ع) را تبیین کنیم

وی تأکید کرد: علاوه بر این، حضرت زهرا(س) سیاسی بودن و حضور مؤثر در عرصه سیاست و پرهیز از سکولار بودن از دیگر آموزه‌های سیره فاطمی است؛ حضرت زهرا(س) می‌توانستند در خانه بنشینند و کاری به غصب ولایت و اتفاقات پس از نداشته باشند اما حضرت(س) نه تنها سکوت نکردند بلکه به میان مردم رفتند، خطبه خواندند، و روشنگری کردند.

حجت الاسلام حائری‌زاده با بیان اینکه تبیین اسماء و اوصاف حضرت زهرا(س) نیز از دیگر محورهایی است که خوب است مساجد و هیأت‌ها در ایام فاطمیه به آن‌ها توجه داشته باشند، گفت: حضرت زهرای مرضیه(س) حدود ۱۸ نام، ۱۰۹ لقب و ۱۳ کنیه دارند که هر یک می‌تواند محور یک منبر و جلسه تبیین باشد. علاوه بر این، جنبه‌های عبودی، خانوادگی، تعامل با همسر و فرزندان، تربیت دینی بچه‌ها و... از دیگر قله‌های رفتاری در سیره فاطمی است که خوب است دستمایه تبیین در مجالس فاطمیه هیأت‌ها و مساجد قرار بگیرد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) سرشار از آموزه است، ابراز کرد: از علت تشریع دین، چرایی واجباتی مثل نماز و حج تا جنایات پس از رحلت نبوی(ص) و کودتای اصحاب سقیفه، علل و عواملی که باعث شد مردم‌امیرالمؤمنین(ع) را یاری نکردند و... از مسائلی است که در این خطبه مورد بحث قرار گرفته و اگر در جلسات فاطمیه به آن‌ها پرداخته شود بسیاری از مسائل دینی تبیین شده است.

از تفرقه بپرهیزیم

وی با تأکید بر لزوم رعایت وحدت و پرهیز از عوامل تفرقه‌برانگیز در جلسات فاطمیه، ادامه داد: خدامحوری، استقامت، ظلم ستیزی، دفاع از ولایت، برائت از دشمنان از اصولی است که در خانه حضرت زهرا(س) وامیرالمؤمنین(ع) حاکمیت داشت، بیان متقن، عقلایی و مستند و محکمه‌پسند این مسائل بدون ایجاد تنش و تفرقه ضرورت دارد؛ این وظیفه‌ای است که مساجد و هیأت‌های مذهبی باید به رعایت آن‌ها در مجالس فاطمی توجه و عمل داشته باشند.

حجت الاسلام حائری‌زاده با اشاره به خلأ‌های معنویتی که جامعه امروز تجربه می‌کند و با آن‌ها درگیر است، تصریح کرد: تبیین و کاربست سیره فاطمی(س) در رفع این خلأ‌ها بسیار مؤثر است، چون معنویت اصل اساسی حاکم بر آن سیره است و در سراسر حیات بابرکت ‌ایشان عفاف و حجاب، مهربانی، رسیدگی به خانواده، تربیت فرزندانی که هر یک قله‌های شخصیتی تاریخ ساز شده‌اند، به کرّات وجود دارد که باید استخراج و تبیین شود.

وی در پایان با بیان اینکه طرح بحث از فاطمیه و آنچه در این ایام اتفاق افتاده است دو شیوه دارد، خاطرنشان کرد: یکی تاریخ توصیفی و دیگری تاریخ تحلیلی؛ توصیف، بیان واقعه رخ داده و تحلیل، بیان آن همراه چرایی‌ها، ریشه‌ها و آسیب‌ها است که در هر دوی این شیوه‌ها نیازمند به روزرسانی هستیم.

کد خبر 1734715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha