تشکیل ۸۰۰ شورای مردمی در طرح محله‌های اسلامی با محوریت مساجد

سردار حسن زاده با اشاره به تشکیل ۸۰۰ شورای مردمی در طرح محله های اسلامی گفت: مسجد تراز انقلاب اسلامی با تحقق طرح محله های اسلامی دست یافتنی است

سردار حسن حسن زاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مورد طرح محله های اسلامی و نقش مساجد در این طرح گفت: محله های اسلامی بر محور مساجد است یعنی محله های اسلامی قصد دارد مشارکت مردمی را با یک ساختار کاملا مردمی در محله بالا ببرد و محور آن امام جماعت مسجد است و بسیاری ازفعالیت ها در مسجد دنبال می شود.

فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ تصریح کرد: چند هدف برای طرح محله های اسلامی دیده شده است، ابتدا اینکه در  طرح محله اسلامی و شورایی که در این زمینه شکل می گیرد، مردمی است و به جرات می توانیم بگوییم که مردمی ترین شورایی که در هزار و ۱۰۰ محله تاکنون تشکیل شده ۸۰۰ شورا برای این منظور است که مدیران آن مشخص و آموزش های لازم را گذرانده اند. این شوراها کارگروه های خود را تشکیل داده اند و محوریت آنها مسجد است که البته باید اعلام کنم که این شوراها مکانی برای تشکیل جلسات خود ندارند اما فعالیت های خود را در مساجد دنبال و جلسات و مراجعات خود را در مسجد برگزار می کنند.

وی گفت: با این اقدام این شوراها می خواهند کارکرد اصلی مسجد را اجرایی کنند، همان گونه که در گذشته در صدر اسلام مسجد محل رجوع و رفع بسیاری از مشکلات بوده است دوباره این کارکرد احیا شود البته این موضوع با تمام ارکان محله باید بازیابی شود که مهمترین آن مسجد، امام جماعت، هیئت امنا، معتمدین محله، جوانان، خانواده ها و ... هستند. در این طرح هر شورا هفت کارگروه را به خود اختصاص داده است که اولین اقدام آن نظام مسایل محله را احصا می کند و بعد با کمک مردم برای رفع آن تلاش کند و در مرحله بعد مطالبه گری از مسئولان محلی و منطقه ای از راه صحیح را برای حل مسایل پیگیری می کند.

سردار حسن زاده یادآور شد: انشاءالله امیدواریم مردم ما در طی یک سال و نیم آینده به طور ملموس شاهد اثرات این طرح باشند. هر شورای محله تیمی را در کارگروه خود تشکیل می دهد که ۴۰ تا ۵۰ نفر در هسته مرکزی محله شروع به فعالیت در تخصص ها و توانمندی های مختلف می کنند و به طور واقعی اداره محله به مردم واگذار می شود.

وی در مورد مولفه های مسجد تراز انقلاب اسلامی گفت: مسجد تراز انقلاب اسلامی مسجدی است که بتواند به تمام شئونات مردم بپردازد؛ به طور مثال امام جماعت در آن محدوده و محله موثر باشد و مسجد را با ظرفیت و توانمندی خود مردم  اداره و مشکلات و مسایل آنها را حل کند و مسایل مردم را در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، بصیرتی، فرهنگی و ... پیگیری کند. شورای محله می تواند ما را برای رسیدن به مسجدی تراز انقلاب تسریع کند.

کد خبر 1734926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha