شمیم قرآن کریم در آسمان فارس می‌پیچد

با همکاری نهادهای دولتی و غیر دولتی هوای شهر شیراز و استان فارس، معطر به عطر قرآنی خواهد شد.

قرآن کریم به عنوان کتاب آسمانی مسلمانان، از ضروریاتی است که نباید نسبت به آن غافل شد؛ قرآن علاوه بر اینکه یک کتاب آسمانی است نه تنها برای پیروان خود بلکه برای سایر ادیان نیز پندآموز و مورد توصیه است.

این کتاب نه تنها راه و رسم زندگی را به ما می آموزد بلکه حاوی پندها و عبرت ها، درس های اخلاقی، سبک زندگی، آداب و معاشرت و... است.

نکات ریزبینانه در کلام الله مجید نشان از این نکته است که دین مبین اسلام یک دین جامع و کامل و برگیرنده تمام مسائل است؛ راه را از بی راهه نشان داده و انسان را از پرت شدن به دره های غفلت باز می دارد.

عمل به قرآن کریم تضمین کننده یک جامعه آرمانی است که همه در آرزوی آن هستند اما این مهم در حالی محقق می شود که هر کس به نوبه خود در انس با قرآن و تدبر در آیات الهی و همچنین عمل به آیات نورانی گام بردارد.

آنچه قرآن را یک کتاب منحصر به فرد بدل کرده کاربردی بودن آن است؛ اگرچه پیشینه این کتاب آسمانی بیش از هزار و ۴۰۰ سال است اما کلام بدیع و بلیغ آن دربرگیرنده نکاتی نغز و به روز است که تعالی بخش جوامع در طول تاریخ بشریت بوده است.

آنچه ضرورت دارد پرداختن به قرآن کریم به هر شکل و شیوه ممکن است تا فرهنگ قرآنی آنگونه که باید در جامعه ترویج و گسترش پیدا کند.

در ایران اسلامی، ارگان ها و نهادهای مختلفی در امر ترویج قرآن کریم سهیم هستند اما این مهم نیاز سایر دستگاه ها و نهادهای دولتی و خصوصی است تا با بهره گیری از آیات نورانی قرآن کریم، گستره روشنایی و نورانیت در تمام کشور نمایان شود.

سازمان تبلیغات اسلامی نیز به عنوان یک نهاد دینی، از جمله نهادهایی است که وظیفه ترویج و گسترش فرهنگ قرآن را در جامعه ایفا می کند. این نهاد در طول سال با برنامه ریزی های متنوع در زمینه ترویج فرهنگ قرآن گام برداشته و برنامه های متفاوتی را برای اقشار مختلف جامعه برگزار می کند.

شمیم قرآن کریم در آسمان فارس می‌پیچد

مشارکت دستگاه ها در ترویج فرهنگ قرآن

آنگونه که رئیس اداره قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی فارس برنامه های متفاوتی با مشارکت سایر نهادها در استان برگزار خواهد شد که سراسر فارس را معطر به عطر قرآن می کند.

سیدحمید موسوی گفته سلسله محافل تدبری در قرآن کریم از برنامه های این نهاد در استان فارس است که در قالب طرح مشکات با مدیریت دارالقرآن شهرداری شیراز و همکاری اعضای شورای قرآن در ۶ برنامه متوالی برگزار می شود.

به گفته وی این محافل ماهیانه برگزار و اولین برنامه آن سه شنبه ۷ آذر ماه مصادف با ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و مقارن با آغاز هفته قرآن و عترت آموزش و پروش است که در این محافل از حضور قاریان ممتاز استان و کشور و حفاظ و مفسران برگزیده بهره برده می شود.

طرح حفظ موضوعی قرآن کریم

وی همچنین به طرح حفظ موضوعی قرآن کریم با عنوان «مستورا» اشاره کرد که با همکاری هیات اندیشه بانوان قرآنی، حوزه های علمیه، اتحادیه موسسات و تشکل های قرآنی استان برگزار می شود.

آنگونه که رئیس اداره قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی فارس گفته این طرح به صورت ملی انجام می شود و استان فارس نیز هماهنگ با کل کشور نسبت به حفظ ۱۲ آیه منتخب بر اساس کتاب مستورا و آموزش مفاهیم آن به مخاطب اهتمام خواهد داشت.

به اذعان وی، این طرح که از ۲۰ آبان آغاز شده تا ۲۰ آذر ادامه دارد و شامل افراد بالای ۱۵ سال بوده و در طول مدت اجرا، مسابقات با اهدای جوایز ارزشمند و نیز در پایان طرح گواهی پایان دوره به پذیرفته شدگان در آزمون های پایانی اهدا می شود.

طرح قرآنی شهید سلیمانی

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان فارس همچنین به مرحله دوم طرح شهید سلیمانی شامل آموزش قرآن کریم به کارکنان دولت با مدیریت عطاءالله امیدواری دستیار قرآنی استاندار و با همکاری مرکز آموزش مرکز مدیریت برنامه و بودجه استان و اداره امور قرآنی ادراه کل تبلیغات اسلامی استان اشاره کرده که به زودی آغاز می شود.

به گفته وی، در این طرح بالغ بر ۲۰۰۰ نفر از کارکنان دولت در کلاس های آموزش قرآن شرکت و از تعالیم عملی و اخلاقی آن بهره مند می شوند.

در قالب طرح شهید سلیمانی بالغ بر ۲۰۰۰ نفر از کارکنان دولت در کلاس های آموزش قرآن شرکت و از تعالیم عملی و اخلاقی آن بهره مند می شوند.

موسوی گفته مرحله اول این طرح نیمه دوم سال ۱۴۰۱ در قالب اخذ آزمون سطح بندی مشمول بخشی از کارکنان دولت در شهرستان شیراز شده و تا پایان دوره سطوح عمومی و ورود به مباحث تدبری قرآن کریم طی ۵ سال متوالی ادامه دار دارد.

آنطور که موسوی گفته در مرحله اول آن ۲۰۰۰ نفر از کارکنان در شهرستان شیراز پوشش داده شدند و امید است در مراحل بعدی کارکنان دولت در شهرستان ها نیز دراین طرح قرآنی مشارکت داده شوند.

انعقاد تفاهم نامه های قرآنی

از دیگر برنامه های قرآنی مهم در حال پیگیری که موسوی به آن اشاره کرده انعقاد تفاهم نامه های همکاری بین اداره امور قرآنی و هیات اندیشه ورز بانوان قرآنی استان با اداره کل آموزش و پرورش، حوزه علمیه خواهران و دانشگاه فرهنگیان شیراز در خصوص اجرای گسترده تر و موثرتر برنامه های قرآن در سطح استان است.

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان فارس همچنین به تعامل شورای قرآن استان با کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز جهت حمایت و گسترش جلسات دائمی قرآن کریم اشاره کرد.

به اذعان وی، در گام اول مقرر شده ۴۰ جلسه قرآن در شیراز حمایت و از اساتید آنها تجلیل بعمل آید. همچنین ادارات تبلیغات در شهرستان های استان نیز در تلاش هستند تا این اتفاق مبارک با همکاری شهرداری ها محقق شود.

شمیم قرآن کریم در آسمان فارس می‌پیچد

تجلیل از ۶۰ خادم قرآن

موسوی ادامه داد: از دیگر برنامه های تعامل شده با کمیسیون فرهنگی شورای شهر شهرداری شیراز تجلیل از ۶۰ نفر خادم قرآن در حوزه های مختلف قرآنی بوده که برای دهه فجر در حال برنامه ریزی است.

رئیس اداره امور قرآنی تاکید کرد: برنامه های متعدد دیگری با مدیریت سازمان دارالقرآن الکریم و البته همکاری شورای قرآن در استان پیش رو خواهد بود که امیدواریم زمینه ساز هرچه بهتر، برای ورود به ماه مبارک رمضان باشند.

کد خبر 1734933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha