در طرح «کتاب سوغات زیارت»، کتاب در سبد فرهنگی زائر قرار می‌گیرد

حسین زاده با اشاره به طرح «کتاب سوغات زیارت» در کارگروه قرارگاه اقتصادی زیارت، بیان کرد: در این طرح ارشاد در کنار سوغات سنتی مشهد می خواهد کتاب را به عنوان سوغات زیارت در سبد فرهنگی زائر قرار دهد لذا از طرح هایی که بتواند این اتفاق رخ دهد حمایت می کنیم.  

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، محمد حسین زاده امروز در آیین معرفی برگزیدگان سی و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و نوزدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی که در سالن سردار شهید سلیمانی برگزار شد،  ضمن تشکر و قدردانی از حضور ناشرین، نویسندگان، مروجین، مبلغین و مسئولین حوزه کتاب به بهانه انتخاب کتاب سال خراسان رضوی، بیان کرد: سالانه بیش از ۴ هزار عنوان کتاب در استان مجوز چاپ دریافت  می کنند؛ برخی از این کتاب ها چاپ اول و برخی چاپ چندم است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: این ۴۰۰۰ عنوان کتاب توسط اساتید حوزه و دانشگاه که ناشناس هستند مطابق با آیین نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارزیابی و تایید و وارد چرخه نشر می شود، این اساتید با حفظ حقوق نویسنده و ناشرین و با حساسیت این کار را انجام می دهند.

وی با بیان اینکه چرخه کتاب پرجنب و جوش است، گفت ابتدا ایده به ذهن نویسنده می رسد و نگارش می شود و روند صدور مجوز و چاپ توسط ناشر را طی می کند و پس از آن توسط پخش کننده ها در دسترس مخاطب قرار می گیرد.

حسین زاده، با بیان اینکه کتابفروشی ها جبهه نهایی ارتباط با مخاطبین را انجام‌می دهند و این مروجین کتاب، بار بزرگی به دوش می کشند، گفت: در برخی شهرها کتابفروشی به آن معنا نداریم و این مروجین حوزه کتاب با طرح ها و برنامه های جهادی،   دسترسی به کتاب را در اقصی نقاط استان تسهیل کردند.

وی با تاکید بر یاری فرمانداران برای ایجاد کتابفروشی در شهرهایی که کتاب فروشی وجود ندارد، اظهار کرد: بخشی خصوصی را ما تشویق می کنیم که کتاب فروشی در دسترس همه مردم استان قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به تجربه آستان قدس رضوی در فراهم آوردن، توزیع مناسب و در دسترس قرار دادن کتاب به مخاطب، گفت: این آستان نشان داد، اگر کتاب خوب ترویج و به سهولت در دسترس قرار گیرد، مردم کتاب خوان هستند، بر اساس آمار به نشر سالانه بیش از سه میلیون کتاب توسط زائر و مجاور از کتاب فروشی های اطراف حرم خریداری می شود.

وی با اشاره به چاپ کتاب هایی که از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند، گفت: کیفی سازی بر عهده ناشرین است و ما نیز در ارشاد برای کیفی سازی کتاب ها حمایت و کمک‌ می کنیم.

حسین زاده با اشاره به طرح "کتاب سوغات زیارت" در کارگروه قرارگاه اقتصادی زیارت، بیان کرد: در این طرح ارشاد در کنار سوغات سنتی مشهد می خواهد کتاب را به عنوان سوغات زیارت در سبد فرهنگی زائر قرار دهد لذا از طرح هایی که بتواند این اتفاق رخ دهد حمایت می کنیم.  

وی گفت: امروز نیاز به همگرایی بین دستگاهها رسانه ها و مجموعه های مردمی برای حوزه ترویج کتاب است لذا به  دنبال طرح هایی هستیم که رشد کتاب خوانی در بین مردم صورت گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: در نوزدهمین دوره انتخاب کتاب سال خراسان رضوی بیش از ۹۳۰ اثر به دبیرخانه رسید که امروز ۸ عنوان کتاب برتر سال که توسط ناشرین منتشر شده قدردانی  می شود.

در ادامه از رویداد کتاب خوانی قهرمانان رونمایی شد.

پایان پیام/

کد خبر 1735004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha