باید پای آسیب‌شناسی مداحی را به عرصه پژوهش و تألیف باز کنیم

حاج یدالله بهتاش با بیان اینکه از آسیب‌های مداحی غلبه شور و هیجان بر شعور است، گفت: باید پای آسیب‌شناسی مداحی را به عرصه پژوهش و تألیف باز کنیم، چون به تعبیر رهبری مردم فقط به خواندن مداح نگاه نمی‌کنند، اندیشه و رفتار او نیز برایشان مهم است در آنها اثر دارد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد  خبرگزاری شبستان، نخستین جایزه کتاب مداحان مؤلف همزمان با سی و یکمین دوره هفته کتاب برگزار شد و طی آن از ۱۶ مداح تقدیر به عمل آمد. حاج یدالله بهتاش، پیرغلام اهل بیت(ع) و دارای ۴۰ عنوان اثر در موضوعات مختلف دینی مذهبی ازجمله مداحانی بود که در این آیین مورد تقدیر قرار گرفت. با وی گفتگویی ترتیب داده ایم.

حاج یدالله بهتاش با اشاره به تألیف نزدیک به ۴۰ عنوان کتاب در موضوعات مختلف دینی مذهبی، اظهار کرد: علاوه بر کتاب هایی که درباره هر یک از چهارده معصوم(ع) نوشته ام در موضوعاتی همچون نماز، امر به معروف و نهی از منکر، حقوق متقابل زن و شوهر و حقوق متقابل همسایگان تألیافتی دارد.

این پیرغلام اهل بیت(ع) ادامه داد: کتاب «روایت کربلا» ۱۴ مرتبه تجدید چاپ شده و در برخی کلاس های مداحی تدریس می شود، علاوه بر این، «حدیث اهل بیت(ع)» شرح حال چهارده معصوم(ع) نیز به کار منبری ها و مداحان می آید و می تواند پشتوانه مجالس باشد.

وی با بیان اینکه مداحی و منبر باید مستند به اطلاعات متقن باشد، گفت: در دوره های آموزش مداحی مرتب به بچه ها می گویم باید اطلاعات اجمالی از صدر اسلام تا کنون داشته باشیم یعنی مداحان و ذاکران آل الله(ص) باید علاوه بر شناخت شناسنامه ای، به سیره معصومان(ع) از زمان پیامبر اکرم(ص) تا امام عصر(عج) آشنایی داشته باشند.

این برگزیده اولین جایزه کتاب مداحان مولف با بیان اینکه زیبایی های سیره اهل بیت(ع) باید بواسطه منبر و مداحی به مردم شناسانده شود، تأکید کرد: اگر بتوانیم از این طریق روشنگری کنیم دیگر الگوهای اشتباه توسط جامعه به ویژه جوانان انتخاب نمی شود چون الگوی اصیل و اصلی برای الهام گرفتن وجود دارد. چنان که امام رضا(ع) فرمودند: خدا رحمت کند کسی که امر را احیاء کند، از ایشان پرسیدند امر شما چگونه احیاء می شود؟ حضرت(ع) پاسخ دادند: سخن ما را را یاد بگیرد و به مردم آموزش دهد، اگر مردم محاسن کلام ما را بدانند، از ما تبعیت می کنند.

این پژوهشگر و مولف کتاب های مذهبی تصریح کرد: این حقیقت محض است برای مثال وقتی سخن شیرین نبوی را در همه زمینه ها به مردم بشناسانیم خود به خود دنبال این الگوها می روند و دنبال دیگر الگو نمی گردند لازم است آنها که اطلاعات دارند و در این باره کار کرده اند این زیبایی ها را عرضه کنند تا جوانان با این الگوهای نورانی آشنا شوند.

وی با بیان اینکه کتاب های مداحی به ایجاد شعور در کنار شور در مجالس مذهبی کمک می کند، ابراز کرد: یکی از آفات مداحی این است که مجالس اهل بیت(ع) بعضا شور دارد اما از شعور لازم برخوردار نیست و یا به آن درجه از شعور و بصیرت که باید، نرسیده است خوب است بدانیم که حتی دشمنان به صورت غیرمستقیم بودجه تأمین می کنند تا مجالس فاقد شعور و صرفاً شورمحور برپا شود!

بهتاش اضافه کرد: مهم این است که مجالس اهل بیت(ع) را نباید محل ابراز هیجان و احساس صرف بدانیم و باید مداحان از این فضا برای بصیرت افزایی و تبیین استفاده کنند. برای مثال در مجالس حسینی باید تبیین اهداف عاشورا اصل و محور باشد مثل اینکه امام حسین(ع) در وصیت به برادرشان محمدحنفیه قبل از آغاز سفر به کربلا، فرمودند من برای فساد نمی روم بلکه می خواهم امر به معروف و نهی از منکر و مردم را به دین جدم دعوت کنم.

این مداح اهل بیت(ع) در ادامه بیان کرد: مقام معظم رهبری بارها تأکید کرده اند: کار مجلس اهل بیت(ع) صرفاً ابراز هیجان و احساس نیست. این یعنی گریه و روضه اگرچه ثواب دارد اما هدف اصلی روضه و سینه زنی و گریه نیست، همان طور که امام حسین(ع) بر امر به معروف و نهی از منکر و ارتقای بصیرت و شعور مردم در قیام خود تأکید کرده اند امروز هم در مجالس ایشان باید این امور اصل باشد.

وی افزود: امام حسین(ع) در صبح عاشورا و قبل از آغاز رویارویی و جنگ، به اصحاب شان فرمودند: مدیون است کسی که دِین بر گردن دارد، کنار من بماند، بروید و دِین خود را ادا کنید. مداحی و منبر باید اینها را برای مردم تبیین کرده و جا بیندازد تا بدانند حقوق مردم باید ادا شود و این ادای دِین فقط مالی نیست بلکه مربوط به آبروی مردم هم می شود.

وی با بیان اینکه در مجلس امام حسین(ع) قرآن و عترت و روضه در کنار هم باید باشد، گفت: همراهی اینها و طرح بجا و صحیح شان نیازمند معرفت، مطالعه و بینش است که از طریق مطالعه منابع درست به دست می آید.

بهتاش درباره الزامات نگارش در حوزه مداحی، ابراز کرد: مراکز متعددی هستند که مداحی و ذکر اهل بیت(ع) به آنها مربوط می شود مثل کانون مداحان، هیئت رزمندگان اسلام و ... اینها باید آفات مداحی را شناسایی کنند چون هر امری که اثرگذار باشد خواه ناخواه می کوشند آفاتی را به آن بچسبانند. این تریبونی که در اختیار مداحان است اگر درست استفاده شود، بسیار اثرگذار خواهد بود.

وی با تأکید بر لزوم شناسایی و معرفی آفاتی که حوزه مداحی را تهدید می کند، ابراز کرد: این باعث می شود آنها که به اشتباه وارد مسیر انحرافی شده اند، از راه ناصواب بازگردند.

بهتاش با بیان اینکه پرچم اهل بیت(ع) اقشار مختلف را علی رغم همه تفاوت ها زیر سایه خود جمع می کند، تأکید کرد: شخصا این را در نقاط مختلف دنیا تجربه کرده ام، من در سوئیس، لندن، بحرین، امارات و ... مصائب آل الله(ع) را بیان کرده ایم و بارها دیده ام که حتی احزاب و جناح های سیاسی در خیمه اهل بیت(ع) اختلاف نظر ار کنار می گذارند و همسو و یکدل می شود.

وی اقداماتی همچون برگزاری نخستین جایزه کتاب مداحی را انگیزه بخش تولید آثار کاربردی و اثرگذار در این عرصه دانست و تأکید کرد: مقام معظم رهبری در دیداری که با مداحان و شاعران آیینی داشتند، فرمودند: مردم فقط به خواندن شما نگاه نمی کنند. این یعنی محتوا، سبک و مطالعه، و رفتار مداح همه تأثیرگذار است و مطالعات عمقی و پرمحتوا می تواند به غنای اینها در مداح کمک کند.

این مولف آثار مذهبی با بیان اینکه مطالعه کمک می کند مداح حضور اثرگذارتری در این عرصه داشته باشد، خاطرنشان کرد: بوده اند کسانی که زود به شهرت رسیدند و بعد به سرعت هم از یاد رفته اند اما اگر علم، اخلاص و صداقت در مداحان نهادینه شود، چنین اتفاقی رخ نمی دهد و حضور مداح ماندگار می شود.

کد خبر 1735046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha