ضرورت آگاه سازی مردم در حوزه فرزندآوری

حجت الاسلام شفیعی بر فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم در حوزه افزایش جمعیت و فرزندآوری با استفاده از ظرفیت های موجود توسط همه فعالین حوزه جمعیتی تاکید کرد و گفت: برای جلوگیذی از بحران در آینده همه امروز موظف به آگاه سازی هستیم.

به گزارش خبرنگار، خبرگزاری شبستان از شهرستان ملایر،  امروز همایشی با عنوان مجمع سالیانه سلامت در حوزه افزایش جمعیت و سلامت روان با حضور اساتید دانشگاه، مسئولان حوزه بهداشت و درمان، روانشناسان، دانشجویان و فعالین حوزه جمعیت در سالن حافظ دانشکده مهندسی دانشگاه ملایر برگزار شد.

ضرورت آگاه سازی مردم در حوزه فرزندآوری

  در این همایش حجت الاسلام محمد تقی شفیعی، با گریزی به زندگی غرب و پیدایش انقلاب صنعتی و انقلاب جنسی در کشورهای غربی گفت: قبل از انقلاب جنسی زن در کشورهای غربی جایگاه ویژه ای داشت.

مدرس حوزه و دانشگاه قم با اشاره به اینکه طبق آمارها و تحقیقات صورت گرفته ۵۰ درصد از زنان آمریکایی تا قبل از ۲۰ سالگی ازدواج کرده و دارای فرزند می‌شدند، افزود: با ایجاد انقلاب صنعتی که  زن را برده کاری و انقلاب جنسی  زن را برده جنسی می دانست رفته رفته فرهنگ ازدواج کاهش پیدا کرد.

ضرورت آگاه سازی مردم در حوزه فرزندآوری

شفیعی یادآور شد: این عوامل و اشتغال ارزان زنان در غرب باعث شد تا زنان نسبت به تشکیل زندگی  کم اهمیت شوند و  از زن به عنوان یک کالا بهره برداری شود.

وی  تصریح کرد:اسلام مخالف  اشتغال و ورود زن به اجتماع نبوده و نیست، در جامعه امروز که نیمی از جمعیت جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند نمی‌توان اشتغال زن را حذف کرد اما  می‌توان برای آن برنامه و مدیریت داشت تا زن به هویت اصلی خود که همان نقش همسری و مادری است برگردد.

 وی بی بند و باری، ازدواج های سفید، افزایش طلاق، افزایش همجنس گرایی، سقط جنین،   و... از جمله عواقب انقلاب جنسی غرب در جامعه غرب و بسیاری از دیگر جوامع دیگر دانست و گفت: این معضلات  گریبانگیر جوامع شده و باعث شده تا جوانان امروز به ازدواج و تشکیل خانواده بی تفاوت باشد.

وی با اشاره اینکه امروز مسئله جمعیت و فرزند آوری به عنوان یک مسئله مهم و به روز در سطح جامعه مطرح است اظهار کرد: در رابطه با این مسئله مهمترین بحث شناسایی آسیب ها و چالش های در این حوزه است.

ضرورت آگاه سازی مردم در حوزه فرزندآوری

وی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از این معضل  مسئله اقتصادی  است که به عنوان یک متغیر کلان و تاثیر گذار است و هیچ عقل سلیمی منکر مشکلات اقتصادی نیست گفت:البته بخشی از مسئله  اقتصادی به وظیفه حاکمیت و دولت بر می گردد و ما هم باید مطالبه گری داشته باشیم اما  مسئله فرهنگی آن  نیازمند آگاه سازی مردم است.

مدرس حوزه و دانشگاه قم با اشاره به  کاهش جمعیت طی دو دهه  اخیر و تاکیدات مکرر و هشدارهای  رهبر معظم انقلاب  در این حوزه امروز نرخ باروری در کشور پایین آمده  و  اگر طی ۴ سال باقی مانده کاری نکنیم به بحران بزرگی می‌ رسیم.

وی ادامه داد:در آینده بسیار نزدیک  و طی ۱۵ تا ۲۰ سال آینده با بحرانی به عنوان بحران سالمند سر راهی مواجه خواهیم بود وشاهد این خواهیم بود که پدر و مادرانی در گوشه گوشه خیابان بدون هیچ  حمایتی رها می شوند.

حجت الاسلام شفیعی ادامه داد: اگر امروز متوجه این آسیب نیستیم به خاطر این است که نسل سالمند ما نسلی پر فرزند است نسل کم فرزند ما هنوز پیر نشده است، نسل امروز که نسلی کم فرزند است و یا بعضا به نگهداری حیوانات خانگی بسنده کرده هنوز پیر نشده است و امروز  در کشورهایی چون انگلستان و ژاپن وزیر سالمندی در کشورشان دارند.

ضرورت آگاه سازی مردم در حوزه فرزندآوری

مدرس دانشگاه قم خانواده های پر جمعیت را با تعداد فرزندان بالا را خانواده‌های شاد و موفق  دانست و افزود: فرزندانی که در این خانواده ها بزرگ می‌شوند دارای روحیه صبر،  گذشت، فداکاری و... و.   هستند

وی ادامه داد:  خانواده‌های تک بعدی نسبت به سایر خانواده ها مشکلاتی چون  انزوا، عدم استقلال، عدم عزت وعدم ارتباط گیری با دیگران، روحیه تهاجمی و تدافعی و ... مواجه هستند.

 وی مسئله قتل جنین را یکی از معضلات بسیار گسترده در حوزه جمعیتی دانست و گفت: آمار بالای سقط عمدی ک توسط زوجین را داریم که طبق پژوهش های صورت رسمی وزارت بهداشت و درمان  گرفته حدود ۹۰ درصد این سقط ها به خاطر مشکل اقتصادی نبوده است.

ضرورت آگاه سازی مردم در حوزه فرزندآوری

شفیعی بر فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم  و استفاده از ظرفیت های موجود  توسط مشاورین، خانه های بهداشت و درمان، روانشناسان و همه فعالین حوزه جمعیتی به عنوان ضرورت ادر حوزه افزایش جمعیت و فرزند آوری تاکید کرد و گفت: برای جلوگیری از بحران همه امروز موظف به آگاه سازی هستیم.

 وی ارائه خدمات به خانواده‌های دارای  فرزند بیشتر، فعال کردن موسسات و همراهی خیرین در این حوزه،   برگزاری همایش ها با خروجی مفید و  رفع مشکلات اقتصادی و فرهنگی را از راهکارهای ارائه شده برای تشویق خانواده ها به امر مقدس ازدواج آسان و فرزند آوری دانست.

مدرس حوزه و دانشگاه قم خاطرنشان کرد: فعالین فرهنگی، تحصیل کرده ها مبلغین وهمه دلسوزان در این حوزه  با ایجاد گفتمان ها و ادبیات موثر علم و آگاهی  بین مردم وظیفه خود را در این حوزه به نحو احسن انجام دهند.

ضرورت آگاه سازی مردم در حوزه فرزندآوری

 در ادامه کریم میرزایی نیز با اشاره به اینکه مجمع سلامت شهرستانی سالانه تشکیل می‌شود گفت: امسال برای دومین سال با توجه به مشکلات کاهش جمعیت موضوع این مجمع را با عنوان سلامت روان و راهکارهای افزایش جمعیت برگزار کردیم.

مدیر شبکه بهداشت ودرمان ملایر با بیان اینکه در این همایش که با حضور اساتید برجسته کشوری و شهرستانی و همچنین حضور فعالان حوزه جمعیت، مسئولان، بهداشت و درمان، روانشناسان  حوزه بهداشت و درمان و ... برگزار شد افزود: در این همایش مشکلات سلامت روان توسط دو تن از  اساتید و همچنین حوزه جمعیت توسط یکی از اساتید و روحانیون برجسته از قم بررسی شد.

ضرورت آگاه سازی مردم در حوزه فرزندآوری

مدیر شبکه بهداشت و درمان ملایر برگزاری بیش از ۲۰ جلسه در حوزه جمعیت، راه‌اندازی مرکز ناباروی شهرستان ملایر برای زوج های نابارور، ارائه خدمات بهداشت خانواده در مراکز بهداشتی  و... را از برنامه‌های حوزه بهداشت و درمان ملایر در بحث افزایش جمعیت دانست و افزود: برنامه‌های ما در راستای ارتقای افزایش جمعیت به صورت مستمر در طول سال ادامه دارد.

در ادامه چند تن از اساتید و مدرسان دانشگاه در حوزه روانشناسی مطالبی را در حوزه سلامت روان برای حاضران بیان کردند، همچنین از ادارات و فعالین حوزه سلامت و جمعیت شهرستان ملایر تقدیر شد همچنین  در حاشیه این همایش نیز خدمات بهداشتی تست قند خون و فشار خون و قد و وزن نیز به شرکت کنندگان در همایش از سوی هلال احمر ارائه شد.

ضرورت آگاه سازی مردم در حوزه فرزندآوری

فاطمه رحمتی  ملایر

کد خبر 1735237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha