یکصد و بیست ویکمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان با محوریت مساجد تشکیل شد

یکصدو بیست و یکمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان با دستور جلسات بررسی راهکارهای حل مشکلات کمبودها و نواقص فنی و امکانات مساجد با محوریت مرکز رسیدگی به امور مساجد و ارائه طرح بزرگداشت شیخ عبدالکریم زنجانی صبح امروز در استانداری زنجان تشکیل شد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، مدیر کل فرهنگ ارشاد اسلامی استان زنجان امروز در یکصد و بیست و یکمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان اظهار کرد: بررسی راهکارهای حل مشکلات کمبودها و نواقص فنی و امکانات مساجد با محوریت مرکز رسیدگی به امور مساجد و ارائه طرح بزرگداشت شیخ عبدالکریم زنجانی به عنوان دستور جلسه این شورا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

امراله حسنی به برخی از مشکلات مرکز رسیدگی به امور مساجد استان زنجان اشاره کرد و گفت: تعیین ساختار قانونی برای این مرکز، اختصاص بودجه برای حل مشکلات مالی و استقرار نیروی انسانی مستقر از جمله طالبات مرکز رسیدگی به امور مساجد استان زنجان است

وی همچنین به بزرگداشت شیخ عبدالکریم زنجانی به عنوان یکی از مفاخر استان زنجان اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم تا در فاز نخست آثار مربوط به این شیخ را در استان به چاپ رسانیم.

در ادامه رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان زنجان نیز با اشاره به تاسیس این مرکز در تهران به دستور مقام معظم رهبری گفت: با تاکیدات ایشان به نمایندگان ولی فقیه در استان، مراکز رسیدگی به امور مساجد در استان‌ها نیز تاسیس شد و این مرکز در زنجان بیش از ۳ سال است که فعالیت می‌کند.

حجت الاسلام علی ناصر به تشکیل ۱۵۰ جلسه با محوریت مساجد در استان زنجان اشاره کرد و گفت: نمایندگانی از سپاه پاسداران، تبلیغات اسلامی، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و اوقاف و امور خیریه عضو این مرکز هستند و شورای سیاست گذاری نیز به صورت فصلی تشکیل می‌شود.

وی با یادآوری اینکه بسیاری از مشکلات مربوط به مساجد در این جلسات مطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: به جهت برخی از مشکلاتی که خود این مرکز در استان با آن مواجه است، خواستار طرح موضوع در شورای فرهنگ عمومی شدیم.

حجت الاسلام ناصر به کارکردهای مساجد از صدر اسلام تاکنون اشاره کرد و گفت: نقش مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس بر کسی پوشیده نیست ولی متاسفانه بسیاری از این کارکردها با گذشت زمان به فراموشی سپرده شده است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان زنجان گفت: متاسفانه مرکز رسیدگی به امور مساجد استان زنجان جایگاه حقوقی ندارد که کمک نرم‌افزاری با همراهی امام جمعه و متولیان مساجد و کمک سخت‌افزاری با همراهی استانداری و دستگاه‌های اجرایی یکی از راهکارهای رسمیت بخشیدن به جایگاه حقوقی این مرکز است.

حجت الاسلام ناصر خاطرنشان کرد: عدم وجود مکان مشخص برای این مرکز در استان و عدم تامین نیروی انسانی برای استقرار ثابت در مرکز رسیدگی به امور مساجد را از دیگر مشکلات اعلام کرد و یادآور شد.

وی با یادآوری اینکه آسیب‌های اجتماعی در محلاتی که مساجد آن پررونق هستند کاهش پیدا کرده است، گفت: در مورد مساجد استان زنجان نیز برخی مساجد قادر به تامین هزینه های خود نیستند ولی برخی از مساجد از طریق درآمدی که خود مسجد دارد اداره می شود.

حجت الاسلام ناصر، کمبود مسجد در شهرک‌های اقماری را نیز یادآور شد و خواستار راه‌اندازی مساجد در این شهرک‌ها شد و گفت: باید در ساخت شهرک‌های اقماری ساخت مسجد در کنار مدارس و بوستان ها پیش بینی شود.

در ادامه حجت الاسلام مهرانفر به ارائه گزارشی از شخصیت شیخ عبدالکریم زنجانی اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم تا کنگره‌ای برای این شیخ در استان زنجان اجرا کنیم ولی در فاز نخست کشف آثار و چاپ آثاری که برای نسل امروز ما مفید است در دستور کار قرار دارد.

به گفته وی، مبارزه با افراط گرایی، تقریب، عقلانیت، گفتگو، اخلاق، خودباوری، اندیشه اعتقادی بسیار قوی، تقویت بنیه فکری جامعه، مباحث مهم اقتصادی و اجتماعی، مباحث فقهی ولایت فقیه و حکومت اسلامی لزوم طرح این موضوع در شورای فرهنگ عمومی بود.

وی اضافه کرد: جستجوی کتاب‌ها، تبادل اندیشه در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها، کارهای تبلیغی، تهیه داستان و پایان‌نامه فیلم و کلیپ، معرفی اندیشه شیخ عبدالکریم زنجانی از کارهای پیشرو در این اقدام مهم است.

کد خبر 1735630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha