بررسی موارد اختلاف تبرک میان فرق اسلامی در وهابیت و تبرک

کتاب وهابیت و تبرک به قلم علی اصغر رضوانی با فصول متنوع همچون موارد اختلاف در تبرک و تبرک به تربت امام حسین (ع) و سجده بر آن روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، کتاب «وهابیت و تبرک» با محور بررسی اندیشه‌ وهابیت درباره تبرک جستن به اولیای الهی به قلم علی‌اصغر رضوانی، از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شد.

بنابراین گزارش، این کتاب در بخش‌ها و فصولی همچون «مباحث تمهیدی»، «مصادیق تبرک در قرآن کریم»، «انواع تبرک مشروع از منظر قرآن و حدیث»، «موارد اختلاف در تبرک» و «تبرک به تربت امام حسین(ع) و سجده بر آن» تنظیم شده است.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: یکی از امور بدیهی در نزد تمامی مسلمانان، تبرک به آثار انبیاء و اولیای الهی به ویژه رسول گرامی اسلام (ص) است، اما وهابیان تنها فرقه‌ای هستند که با این کار مخالفت کرده و آن را بدعت می‌شمرند؛ ابن‌عثمین از مفتیان وهابی می‌گوید: «تبرک به پارچه کعبه و دست کشیدن به آن از جمله بدعت‌هاست».

در این کتاب در بخش مصادیق تبرک در قرآن کریم آمده است: «کلمه برکت در قرآن کریم به الفاظ گوناگون به کار رفته است، برای افاده این معنا که برخی از اشخاص، مکان‌ها یا زمان‌های معینی را خداوند به جهات خاصی برکت افاضه کرده است؛ بنابراین ما نیز می‌توانیم از برکات استفاده کنیم، اما با این اعتقاد که همه چیزها و کارها به اذن و مشیت الهی است».

از مصادیق تبرک که در قرآن به آن اشاره شده می‌توان به برکت در حضرت عیسی(ع) اشاره کرد که خداوند متعال در آیه 45 سوره آل عمران به آن تصریح کرده است: «ای مریم(س)! خداوند تو را به کلمه‌ای از طرف خودش بشارت می‌دهد که نامش مسیح، عیسی(ع) پسر مریم(س) است؛ در حالی که در این جهان و جهان دیگر، صاحب شخصیت خواهد بود و از مقربان الهی است».

همچنین، تبرک مشروع از منظر قرآن و حدیث انواعی از تبرک است که نزد عموم مسلمانان، حتی وهابیان صحیح است که از جمله جواز آن تبرک می‌توان به اسم خداوند متعال، تبرک به صلوات بر پیامبر (ص)، تبرک به تلاوت قرآن کریم و تبرک به پیامبر(ص) در زمان حیات ایشان اشاره کرد.

وهابیان در دو مورد از تبرک، با دیگران اختلاف دارند و آن را جایز نمی‌دانند؛ یکی تبرک به آثار پیامبر (ص) پس از وفات در غیر منصوص و دیگری تبرک به غیر پیامبر (ص) در مسائلی چون مسح کردن و دست کشیدن بر قبور اولیای الهی و حتی پرده خانه کعبه و دیوار کعبه است که آنها حکم به حرمت و شرک بودن این عمل کرده‌ و حتی به مقابله فیزیکی می‌پردازند.

وهابیان، تبرک به آثار صالحان و برگزیدگان امت و اماکن و مشاهد مقدسه را به شدت انکار و با کسانی که قصد تبرک جستن از آثار انبیای الهی و صالحان را دارند، مبارزه می‌کنند؛ از این رو تبرک یکی از مسائل اختلاف برانگیز بین وهابیان و مسلمانان است.

شایان ذکر است، کتاب «وهابیت و تبرک» به قلم علی‌اصغر رضوانی، در قطع رقعی، با شمارگان یک هزار نسخه، 140 صفحه و به قیمت 15 هزار ریال از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است.

پایان پیام/

کد خبر 173571

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha