تولیت حرم شاهچراغ(ع): عالمِ دینی در دانشگاه، اسوه حسنه است

حجت الاسلام کلانتری گفت: عالم دینی در دانشگاه الگو و اسوۀ عملی دین و اسلام است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از فارس به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، مراسم اختتامیه دوره آموزشی همکاران دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور، با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی علیهماالسلام، در سالن شهید آیت الله دستغیب برگزار شد.

حجت الاسلام کلانتری ضمن عرض خیر مقدم به شرکت کنندگان در این دوره آموزشی و همچنین تبریک گرامیداشت هفته بسیج گفت: بنده از سال ۱۳۷۳، جزء اولین نیروها بودم که وارد نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در دانشگاه شدم. در جریان تمام فراز و نشیب های نهاد بوده ام. در طول این سال ها، هر زمان مقام معظم رهبری(دام ظله) در مورد نهاد صحبت کردند، بنده نیز توفیق حضور داشتم. یکی از نکات بسیار خوب نهاد این است که خود رهبر معظم انقلاب، تمام رهنمودها و شرح وظایف ما را که نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در دانشگاه ها هستیم بیان فرمودند، و این یکی از نقاط بسیار خوب مسیری است که ما در آن در حرکتیم.

وی با بیان اینکه اگر فردی در یک مسیر، در حال حرکت باشد و نداند مأموریت او چیست و به کجا باید برود، به تدریج به انحراف رفته، مشکل پیدا می کند و گرفتار رکود و عقب گرد می شود، گفت: اما اگر فرد بداند برای چه آمده می تواند از تمام ظرفیت های خود استفاده و در راستای آن مأموریت، با قوت حرکت کند. اگر ما در نهاد، دارای اساس نامه، دستورالعمل و بخشنامه هم نبودیم، همین رهنمودهای مقام معظم رهبری(دام ظله)، بهترین اساس نامه، دستورالعمل و راهنماست.

عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران اظهار کرد: حضرت آقا هدف اصلی و کلان از حضور روحانیون در دفاتر نهاد نمایندگی در دانشگاه را دو مورد عنوان نمودند: اولین هدف، تبیین علمی دین است؛ یعنی تزریق فکر؛ و به تعبیر حضرت آقا، روحانی در دانشگاه یعنی مرکز یک فکرِ دینیِ مستدلِ دقیقِ همه جانبه. یعنی یک نظام فکریِ منسجم و دقیق بر اساس مکتب اهل بیت(ع) و اسلام ناب. حضرت آقا می فرماید اولین دستاورد و پیامد مثبت حضور یک عالم دینی در دانشگاه، ایجاد یک مرکز فکر و اندیشه سالمِ دینی در دانشگاه است، که شروع به پرتوافشانی کرده و شبهات دینی را حل می کند، هدایتگری کرده و به تعبیر معظم لَه، ارتقاء معرفت دینی شکل می گیرد.

وی در توضیح دومین هدف از حضور یک عالم دینی در دانشگاه، از منظر رهبر معظم انقلاب گفت: دومین هدف، به تعبیر ایشان، حضور الگو و اسوۀ عملی دین و اسلام در دانشگاه است. «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ» (سوره احزاب، آیه ۲۱) «مسلّماً برای شما در زندگی، رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند.» حضرت آقا تعبیری دارند که؛ پیامبرانِ امروزِ عصر جدید، ما هستیم.

تولیت حرم مطهر ادامه داد: همانگونه که پیامبراکرم(ص) اسوه حسنه هستند، عالمِ دینی در دانشگاه نیز اسوه حسنه است. مقام معظم رهبری(دام ظله) در جای دیگر در خصوص مأموریت نمایندگان نهاد فرموده اند: شما در دانشگاه، دوکار باید انجام دهید؛ یکی بر روی فکر دانشجو و دیگری بر روی دل دانشجو کار کنید. اول فکر، سپس دل. ابتدا باید زیرساخت فکری را ایجاد کرد و بر مبنای این زیرساخت، دلها را جذب کرد و به بار آورد. به عبارتی بایستی در ابتدا بینش ها و سپس گرایش ها شکل بگیرد. سپس معظم لَه فرمودند اگر این دو اصلاح شد، عمل نیز اصلاح می شود. به عبارتی فکر، بینش، گرایش و سپس کُنش ها مسیر درستی را طی خواهند کرد.

استاد دانشگاه تهران گفت: بنده معتقدم فرمایشات حضرت آقا وظیفه اصلی ما را در دانشگاه مشخص کرده است. بخش خواهران نیز بایستی معطوف به همین مأموریت اصلی باشد. مدیریت اجرایی، معاونت و سایر عناصر نهاد نیز باید معطوف به همین مأموریت اصلی باشند. باید دقت داشت سایر مسؤولیت‌ها همچون عضو هیأت رئیسه، عضو هیأت جذب، عضو کمیته بدوی انضباطی، کمیته تجدید نظر انضباطی، هیأت انتظامی تخلف اساتید، شورای فرهنگی، کمیسیون ماده یک جذب و ده ها مسؤولیت دیگر در این زمینه، هیچکدام از اینها مأموریت اصلی ما در دانشگاه نیست. بلکه وظیفه اصلی ما وظیفه پیامبری و آخوندیِ به معنی واقعی کلمه با همان مأموریت هاست. بنده معتقدم این مأموریت اصلی، تمام وقت ما را پر خواهد کرد. برای موفقیت، بسیار باید مطالعه کرد، چراکه مسائل فکری بسیاری در دنیای امروز تولید می شود که دانشجو با آن مواجه است و تحت تأثیر آن قرار می گیرد. اگر اهل مطالعه نباشیم چگونه می توانیم یک منظومه فکری ایجاد کرده و به مخاطب القا کنیم؟ باید دقت کرد، نقشی که شهید مطهری در دانشگاه ایفا می کرد، حضرت آقا نیز همین نقش را از ما می خواهند.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی در ادامه به زندگینامه استاد مطهری اشاره کرد و گفت: در زندگینامه شهید مطهری چنین آمده؛ آقای حسینعلی راشد که مسؤولیت دانشکده الهیات را به عهده داشتند گفتند وقتی شهید مطهری به دانشگاه تهران دعوت شد، به همراه چند نفر از اساتید فلسفه از ایشان آزمونی گرفته شد؛ «در آن جلسه، استادان ممتحن عبارت بودند از: حسینعلی راشد، سبزواری و جواد تارا. مرحوم راشد صفحه‌ای از کتاب منظومه را می‌گشاید و از ایشان می‌خواهد تا به ترجمه و شرح آن بپردازد. مطهری مباحث منظومه را با توجه به اشارات و اسفار به تفصیل شرح می‌دهد. راشد که از فضل او در حیرت می‌ماند، رو به وی کرده و می‌گوید: صبر کن ما از بیست بالاتر نداریم. این نمره بیست، حالا مطلب را ادامه بده تا ما استفاده کنیم.» (پاره‌ای از خورشید، ص ۸۶؛ مهر استاد ص ۹۲) «پس از توضیحات مفصل، راشد دوباره می‌گوید واقعاً بهره بردم.» (خاطرات من از استاد شهید مطهری، ص۲۶) لذا در همان جلسه متوجه شدیم که ایشان در جایگاه استاد ما است.

کلانتری با بیان این نکته که شهید مطهری به لحاظ فکری، بسیار والامقام بودند، گفت: قطعاً ایشان برای رسیدن به این مرحله تلاش بسیار کردند. ما امروزه در بسیاری مباحث به سراغ آثار شهید مطهری می رویم و از افکاری که تولید کرده اند بهره می بریم. ایشان از لحاظ تأثیرگذاری روی دل ها نیز موفق عمل کرده است. در مورد علامه طباطبایی نیز چنین است، که حضرت آقا فرمودند حجم عظیمی از شاگردان علامه طباطبایی جزو تأثیرگذاران جریان انقلاب اسلامی بودند و همچنان هستند و البته دهها نفر از آن بزرگان نیز به شهادت رسیدند. افق دید ما در دانشگاه باید چنین افقی باشد. حضور در جلسات و امور متفرقه نباید به مأموریت اصلی شما لطمه بزند. امروز هم به شدت نیاز به این کارِ فکری و سپس کارِ دلی است. در این کار باید فرصت شناسی را جدی گرفت. به عنوان مثال اگر بنا بود قبل از ابتدای مهر برای دانشجویان از مسائل فلسطین و صهیونیسم صحبت کنیم، شاید نه رغبت چندانی برای شنیدن آن بود و نه انگیزه ای برای بیان آن، اما پانزدهم مهر با شروع جریان طوفان الأقصی مخاطب به شدت تشنه شنیدن مباحث یهود و صهیونیسم است همچنان که  شبهه های زیادی در این زمینه مطرح است و اکنون زمان تبیین آن است و صحبت، گفتار، نوشتار، کلاس و رسانه ما در این زمینه دارای خریدار است. ما نیز در این میان رسالت انبیا را در دانشگاه بر عهده داریم. فرصت به این خوبی را نباید از دست داد.

عضو هیأت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران با اشاره به درپیش بودن شانزدهم آذرماه و روز دانشجو گفت: ۱۶ آذر یک فرصت است، از اکنون باید برای آن برنامه ریزی کرد. برای تبیین و تقویت آن فکر اندیشید، مطالعه کرد، کلاس گذاشت، اردو  و کارگاه طراحی کرد. این فرصت ها را باید مغتنم شمرد. بنده معتقدم فرصت اصلی ما در نهاد نمایندگی دانشگاه، ماه های مهر، آبان و آذر است. سایر ماه ها دانشجویان درگیر امتحانات و تعطیلی کلاس ها  و نوروز و... هستند. بنابراین در فرصت های محدود در دانشگاه، در این ایام محدود و در راستای همان مأموریت های اصلی باید کوشید. اگر در این مسیری که حضرت آقا بیان فرمودند، حرکت کنیم، به وفور مخاطب داریم. اما اگر روی ریل حرکت نکنیم مخاطب کم می شود.

کد خبر 1735786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha