حضرت فاطمه(س) لیله القدر عارفان

کارشناس دینی گفت: بر اساس روایات رسیده یکی از معانی لیله القدر، حضرت فاطمه زهرا (س)است؛ یعنی فاطمه، لیله قدر عارفان است و با این اوصاف کسی قادر به درک فاطمه (س) نخواهد بود.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ زینب روحانی مقدم- فاطمیه که از راه می رسد حال و هوای عجیبی بر شهر حاکم می شود، انگار غبار غم و عطر بی مادری در شهر پیچیده است و دوباره یتیم شده ایم.

چه روزگاری غریب و نامردی است به هیچ کس رحم نمی کند و برایش فرقی ندارد که دختر پیامبر(ص) و بهترین زنان جهان هستی یا نه، چه انسان های جاهلی بودند که دست بر روی دُردانه پیامبر(ص) بلند کردند و پهلویش را شکستند و ای کاش ما هم از آنان نباشیم و دل صاحب الزمان(عج) را زخم نزنیم.

روز شهادت حضرت زهرا(س) یادآور داغی بزرگ است که بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص)، برخی از مردمان جاهل و نادان آن زمان رقم زدند و به خاطر حرص و طمع دنیا و موقعیت خود دست به جنایتی فراموش نشدنی زدند و چه جنایتی بالاتر از اینکه دختر پیامبر اسلام(ص) و بهترین زنان عالم و کسی که خداوند جهان و جهانیان را به خاطر وجودش آفریده را به مورد آزار و اذیت قرار دهند و به شهادت برسانند.

متن-تسلیت-شهادت-حضرت-زهرا-س-۱۴۰۰.jpg

*گذری بر سیره برترین بانوی گیتی

سرور بانوان دو عالم، حضرت صدیقه طاهره، زهرای مرضیّه، عطای خدای رحمان، کوثر پرثمر قرآن و همتای امیر مؤمنان است؛ آن حضرت در بیستم جمادی الثانی سال پنجم بعثت، در مکه پا به عرصه گیتی نهاد و در دوران حضور پدرش در مکه، سختی های آن بزرگوار را در راه تبلیغ دین مبین اسلام دید و خود نیز سه سال از کودکی را در شرایط جانکاه و طاقت فرسای شعب ابی طالب گذراند.

زهرا علیهاالسلام در آن هنگام فریاد کودکان را می شنید و خودش هم طعم گرسنگی را می چشید و از این رهگذر، درس شکیبایی و مقاومت را فرا می گرفت؛ ایشان به سبب ایثارگری فراوان در راه پدر، لقب «امّ ابیها»، را از آن خود کرد. 

حضرت زهرا علیها السلام هم به لحاظ نسب و خانواده و هم به جهت رفتار و منش شخصی و اوصاف فردی در اوج قله عظمت و بزرگی قرار دارد. او در عظمت و بزرگی نسب خانوادگی شهره جهان است.

چگونه می توان حضرت زهرا سلام الله علیها را شناخت، در حالی که خدای متعال به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرموده است: «یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمة لما خلقتکما؛ ای پیامبر! اگر تو نبودی هستی را نمی آفریدم، و اگر علی علیه السلام نبود تو را خلق نمی کردم، و اگر فاطمه نبود شما دو نفر را به وجود نمی آوردم.»

حضرت زهرا سلام الله علیها در عبادت و عصمت به حدّی رسیده بود که در حدیث متفق میان شیعه و اهل سنت آمده است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در رابطه با عصمت و عبادت آن حضرت فرمودند: «إن الله یغضب لغضبک فاطمة و یرضا لرضاک؛ای فاطمه سلام الله علیها: خداوند با خشم تو خشم می کند و با رضای تو راضی می شود.»(۱)

به مناسبت فرارسیدن ۱۳ جمادی الاول به روایتی سالروز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها به سراغ یکی از کارشناسان حوزه دین رفتیم تا بیش از گذشته با وجود و شخصیت بابرکت حضرت زهرا سلام الله علیها آشنا شویم. گفتگوی اختصاصی شبستان با حجت الاسلام محمد شاکری-امام جمعه فردوس- را به شرح زیر می خوانید؛

۱-مهم ترین خصوصیت و ویژگی اخلاقی حضرت زهرا(س) چه بود؟ ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت فاطمه (س)، باید بگویم که صدیقه کبری (س) آن قدر فضیلت دارد که زبان ها قاصر از بیان و قلم ها قاصر از نوشتن هستند.

در خصوص شب قدر، قرآن کریم می فرماید و ما ادراک ما لیله القدر، مقام لیله القدر آنقدر بالا است که خداوند متعال می فرماید نمی‌توانی آن را درک کنی و بر اساس روایات رسیده یکی از معانی لیله القدر، حضرت فاطمه زهرا (س)است؛ یعنی فاطمه، لیله قدر عارفان است و با این اوصاف کسی قادر به درک فاطمه (س) نخواهد بود.

مقام فاطمه زهرا(س) نزد خداوند آنقدر بالا است که محور رضایت و خشم خداوند متعال قرار گرفته و رضایتش رضایت خدا و خشمش خشم خداوند است؛ پاره تن پیامبر اکرم (ص) و انیس و همدم امیرالمومنین(ع) و پشت و پناه ائمه اطهار (ع)هستند و بالاترین مقام شفاعت را در قیامت دارند.

۲-حضرت زهرا(س) از چه منزلت علمی برخوردار بودند؟ درخصوص مقام و منزلت علمی حضرت فاطمه (س) می‌توان به روایاتی که از ائمه اطهار سلام الله علیهم وارد شده، استناد کرد که مضمونش این است که خداوند متعال به واسطه علم، هرگونه جهلی را از فاطمه (س) برطرف کرد.

منتهی آنچه من می‌خواهم بگویم این است که امروزه مقام علمی افراد را از تالیفات و مقالات وی در فضاهای علمی و آموزشی را می شناسند و اشخاص به تعداد و نوع تالیفات و مقالات خود افتخار می کنند و بر این اساس خطبه ها و سخنرانی هایی که از فاطمه زهرا (س) به ما رسیده، حکایت از مقام علمی ایشان دارد.

مثلا خطبه ایشان در مسجد که معروف به خطبه فدکیه است آن‌چنان از فصاحت و بلاغت و نکات زیبای ادبی برخوردار است که هر فصیح و سخنوری را به تعجب وا می‌دارد.

از طرفی وقتی امام زمان (عج)، ایشان را به عنوان اسوه و الگوی خود معرفی می نمایند، از جمیع جهات الگو بودنشان مدنظر است که یکی از آن جهات، همین مسئله علمی ایشان است و روایات و کلمات گهربار رسیده از ایشان نیز حکایت از علم و دانش بی نظیر ایشان دارد.

۳-در مورد مصحف حضرت فاطمه(س) بفرمایید که چیست وچه زمانی به وجود آمد؟ چه مطالبی را در بر دارد؟ و اکنون کجاست و در اختیار کیست؟ همه می دانند که خداوند متعال دستورات و پیام های خود را از طریق جبرئیل به پیامبر اکرم (ص) می رساند و بارها و در شرایط مختلف، جبرئیل این ملک مقرب خدا بر پیامبر(ص) نازل می شد و آیاتی از قران کریم را بر ایشان می خواند.

بر اساس روایات معتبر و موثق، بعد از رحلت پیامبر (ص) و در زمانی که حضرت فاطمه (س) در بستر بیماری بودند نیز جبرئیل بر فاطمه (س) نازل می شد و مطالبی از آینده را به ایشان خبر می دادند.

حضرت فاطمه (س) آن را بر امام علی (ع) بازگو می کردند و ایشان آن‌ها را مکتوب می کردند و آنچه فاطمه (س) بازگو می کرد و امام علی(ع) مکتوب می‌کردند، در مجموعه ای به نام مصحف فاطمیه جمع آوری شد که در اختیار ائمه اطهار علیهم السلام قرار می گرفت و امروز در اختیار امام زمان (عج) قرار دارد.

شاهد بر این ادعا روایتی است از جابربن عبد الله انصاری که وقتی خدمت امام باقر (ع) رسید، رونوشتی از مصحف فاطمیه را که در زمان حضرت فاطمه (س) نوشته بود را به ایشان نشان داد و امام باقر (ع) نیز فرمودند اصل آن نزد ما است.

۴-حضرت زهرا(س) چه نوع روش تبلیغی را در پیش گرفته بودند؟ درخصوص روش های تبلیغی حضرت فاطمه (س) باید بگویم که موفقیت یک‌ مبلغ در گرو رعایت چند نکته از جمله رعایت مکان، زمان، مخاطب، روش بیان مطلب، اولویت سنجی در تبلیغ و مسائلی از این قبیل است.

با توجه به آنچه از رفتار تبلیغی حضرت(س) به ما رسیده است مشاهده می شود که حضرت فاطمه (س) تمام این نکات را رعایت کرده است، مثلا مسجد را به عنوان مکان تبلیغ جمعی و بهترین زمان را که مخاطب آماده شنیدن و پذیرفتن است انتخاب کرده و از احساسات و عواطف مردم استفاده کرده و مستدل ترین کلمات را که هر عاقلی می پذیرد بر زبان جاری کرده است.

ایشان مهمترین موضوع تبلیغ که مسئله ولایت باشد را در دستور کار خود قرار داده است و در بُعد جامعه شناسی نیز کاملا با شناخت جامعه آن روز، انگشت بر روی آسیب های اجتماعی گذاشته و ضمن بیان آسیب ها، راه حل و درمان آن را نیز ارائه کرده است.

۵-مهم ترین موضوعی که در خطبه فدکیه به آن اشاره شده چیست؟ خطبه فدکیه بخش های متعددی دارد و ابتدا با حمد و ثنای الهی شروع شده و سپس نعمت رسالت پیامبری و برکات آن و همین طور راز و رمز احکام الهی را بیان می فرماید.

در قسمتی نیز وظیفه مردم و بندگان خدا را بیان می فرماید، البته ایشان خود را نیز به مردم معرفی می‌کند و سپس به بیان اتفاقاتی که پس از پیامبر (ص) پدیدار شده اشاره می فرماید و علل و عوامل آنها را نیز بیان می فرماید.

در ادامه ابوبکر را مخاطب قرار داده و اقراراتی را از ایشان می گیرد و به آیات قران استناد می کند و شواهدی از قرآن بر اثبات ادعای خود می آورد و بعد از این نکات، به زیبایی به ظلمی که مردم در حق او روا داشتند اشاره کرده و مردم را متوجه اشتباهشان می کند.

بعد از اینکه مردم متوجه اشتباهشان می‌شوند حضرت فاطمه (س) به بیان علل و ریشه های آن که رفاه طلبی و آسایش طلبی و عافیت طلبی بود که همه باعث رها کردن ولی خدا و آن کس که شایسته امامت و پیشوایی بود، می پردازد. بنابراین مهمترین مسئله در خطبه فدکیه، موضوع ولایت و اهمیت آن و دلایل جدا شدن مردم از ولایت است.

۶-چرا قبر حضرت زهرا سلام الله علیها مخفی است و حکمتش چیست؟ هرچند مخفی بودن قبر حضرت فاطمه (س) دلایل متعددی دارد ولی می‌توان به دو دلیل عمده اشاره کرد.

اول ظلم و ستم و عداوت حکام زمان نسبت به خاندان پیامبر اکرم (ص) بود که در طول تاریخ بارها اتفاق افتاد و برخی از خلفا و حکام نسبت به قبور ائمه(ع) جفا می کردند و هیچ تضمینی نبود که همین اتفاق نسبت به قبر ایشان هم‌نیفتد.

دلیل دوم، وصیت خود حضرت فاطمه (س) بود که مخفیانه دفن شوند و امام علی (ع) به این وصیت عمل کردند.

منبع؛

۱-حوزه نت

کد خبر 1735805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha