از طلبگی تا قلم زنی

روایت خواندنی طلبه جوان ملایری که دستانش مهد هنر است و تمام دغدغه اش گسترش کار و آموزش و آرزوها و اهداف بزرگی در سر دارد و قلب مهربانش مبدأ تمام این هدف‌هاست و برای گسترش کارش نیازمند حمایت و پشتیبانی مسئولان است.

به گزارش خبرنگار شبستان از شهرستان ملایر، قلم‌زنی و طرح‌های خیره کننده روی اشیای فلزی. هنری چشم‌نواز که نیازمند دست‌هایی پر از مهر و عشق است.

هنری روی اشیاء فلزی به ویژه مس، طلا، برنج و… به عبارت دیگر ایجاد خطوط و نقوش به وسیلۀ قلم با ضربۀ چکش بر روی اجسام فلزی.

قلم‌زنی پیشینه ای بسیار قدیمی  که امروز همچنان در میان هنرهای ایرانی می‌درخشد و این درخشش را مدیون هنرمندان قلم‌زنی هستیم که بی چشم داشت و با مشکلات فراوان این روزها همچنان مشغول زنده نگه داشتن این هنر هستند.

از طلبگی تا قلم زنی/  خلق زیبایی و تراوش هنر در دستان هنرمند ملایری

روایت  ما از ضربات چکش‌هایی است که  با عشق، زیبایی خلق می‌کنند، علیرضا عباسی ۲۳ سال سن دارد  یکی از طلاب جوان ملایری که پایه هشتم سطح دو حوزه است وانگشتانش مهد هنر است از منبت کاری گرفته تا قلم زنی روی مس و نقره، تا جواهر سازی و مینا کاری اما دغدغه هایش زیاد است چرا که این دستان هنرمندش نیازمند حمایت و یک پشتوانه قوی برای پیشرفت و گسترش کارش است.

 میهمان کارگاه کوچک و بی آلایشی  که در زیر زمین منزل استیجاری شان است می شوم،   تازه در این کارگاه کوچک  چند ماهی است کارش را شروع کرده، وقتی وارد این کارگاه بی تکلف می شوم بی‌توجه به دنیای اطرافش، محو هنرش است و من هم محو اثرهای فاخر او بر سینه دیوار، گوشه و کنار کارگاه بی‌تکلفش آثاری فاخر به چشم می‌آید،   دست‌هایش را وقف  هنرش کرده  دوست دارد هنرش را گسترش دهد خیال‌های تازه ای برای علاقمندان به این هنر دارد  و می‌خواهد تا آنجا که توانش اجازه می‌دهد این هنر را آموزش دهد.

فلز گویی در مقابل این هنرمند قلم زنِ جوان به مانند موم است و با هر کوبه کاری و چکش، نقش و نگاری جان می‌گیرد.

از طلبگی تا قلم زنی/  خلق زیبایی و تراوش هنر در دستان هنرمند ملایری

جوانی محجوب وآرام که موج دستان هنرمندش هر کسی را که حتی  به آموختن هنر علاقه ای ندارد جذب می‌کند، اعتقاد دارد با آموزش این هنر به علاقه‌مندان کسانی که دوست دارند هنر را بیاموزند اما هزینه آموزش را ندارند هم اشتغالزایی برای این دسته از جوانان و زنان و مردان صورت می‌گیرد و هم هنر قلم‌زنی در شهرستان ملایر رشد می‌کند.

 آموزش به جوانان و نوجوانان با استعداد و علاقمند مناطق محروم و حاشیه شهر از دغدغه های آینده اوست، وی آرزوها و اهداف بزرگی در سر دارد و قلب مهربانش مبدأ تمام این هدف‌هاست.

  انتظار حمایت از هنر و هنرمندان و کارش را از مسئولان برای رسیدن به پیشرفت و تعالی دارد و و یکی از اهداف والایش ایجاد کارگاهی بزرگ برای آموزش و گسترش هنرش در شهرستان ملایر است.

عباسی  با اشاره به اینکه  مثل هر کودک و نوجوان  دیگری دوران ابتدایی و راهنمایی را گذرانده و بر حسب علاقه به آموختن دروس دینی وارد حوزه علمیه شده اظهار کرد: در حال حاضر دارای پایه هشتم سطح دو حوزه هستم.

این هنرمند ملایری در خصوص فعالیت و سابقه کار هنریش افزود:  از کودکی هنر را دوست داشتم چرا که بسیاری از بستگان نزدیکم  کار منبت کاری می‌کردند و مادرم نیز هنر قالیبافی را دارد  از همان کودکی در کنار بستگانم با توجه به علاقه ای که داشتم هنر منبت کاری را فرا گرفتم و همین جرقه ای برای یادگیری سایر هنرها از جمله قلم زنی شد تا بتوانم نزد استاد موسوی این هنر را با همه سبک هایش به خوبی بیاموزم.

از طلبگی تا قلم زنی/  خلق زیبایی و تراوش هنر در دستان هنرمند ملایری

هنرمند ملایری اضافه کرد: رشته قلم زنی خودش چند  رشته است و چند سبک دارد، برجسته کاری، سه بعدی و ... کار قلم زنی روی ظرف و ظروف و کارهای حجمی و خوشبختانه بنده در همه زمینه ها آموزش دیده ام و فردی اگر بخواهد همه سبک ها را آموزش ببیند اگر استعدادش را داشته باشد حدود ۲ و نیم تا ۳ سال طول می کشد که البته تجربه نیز در امر یادگیری دخیل است.

وی با اشاره به اینکه دستان هنرمندش تنها روی چکش قلم زنی نمی‌چرخد و علاقه وافرش به هنر حکایت از دستان هنرمند او در سایر رشته ها دارد افزود: در گوهر تراشی دست ساز، حکاکی روی نگین، مینا کاری، پیکر تراشی روی چوب و ... نیز علاقه داشته و این هنرها را نیز آموخته ام.

از طلبگی تا قلم زنی/  خلق زیبایی و تراوش هنر در دستان هنرمند ملایری

این هنرمند ملایری تصریح کرد: هنر فیزوزه کوبی یکی از هنرهای زیباست  که هنرمندان آن کم است و قدری نمی رسد که حق مطلب ادا شود و من این هنر را هم آموزش دیدم و قصد آموزش و نشر این هنر را دارم و هنر منبت کاری که خودش دو سبک است که روی مبل و یک پیکر تراشی که در این زمینه هم فعالیت داشتم و می خواهم فعالیتم را بیشتر کنم.

هنرمند ملایری اضافه کرد: بنده بسیار دوست دارم که علاقمندان به هنر را به صورت گسترده آموزش دهم و تا کنون نیز ۱۲ نفر در رشته قلم زنی نزد بنده بدون دریافت هزینه ای  آموزش دیده که به حمدالله در حال حاضر مشغول کار و در آمدزایی برای خود هستند  دعای خیرشان برایم کافی است

 وی اضافه کرد: البته باید گفت در دوران آموزش نباید به این هنر نگاه اقتصادی داشت  اما وقتی کار از مرحله آموزش گذشت و به یک شغل خوب و پر درآمد است.

از طلبگی تا قلم زنی/  خلق زیبایی و تراوش هنر در دستان هنرمند ملایری

 وی ادامه داد: یکی از اهداف بزرگ من جذب کودکان و نوجوان  در قالب بچه های مسجد به هنر است و در صورت حمایت این هدف را نیز در آینده  عملی خواهم کرد.

عباسی با بیان اینکه دوست دارم هنرهای که دارم و برای آن زحمت کشیدم  گسترش دهم گفت: ما در زمینه هنر استعدادهای برتری دارم  باید آن را گسترده کرده و یک خدمتی به هنرو جامعه داشته باشم.

 وی ضمن تقدیر از حمایت بی دریغ خانواده به ویژه مادرش تصریح کرد:  سختیهای زیادی کشیده ام هر چه دارم و در آینده به آن دست خواهم یافت از دعای خیر مادرم است الان خودم ۵ سال است که در زمینه قلم زنی فعالیت دارم  و به صورت جدی می‌خواهم کار را گسترش دهم.

از طلبگی تا قلم زنی/  خلق زیبایی و تراوش هنر در دستان هنرمند ملایری

وی با تاکید بر اینکه نیازمند حمایت مسئولان برای گسترش کار و فعالیتهای خود است افزود: از میراث فرهنگی و فنی و  حرفه ای درخواست دارم تا زمینه های حمایت از هنرمندانی چون بنده را داشته باشند و در صورت حمایت در سر دارم کارگاهی بزرگ  داشته که بتوام افراد زیادی را که علاقمند به این هنر هستند  آموزش دهم.

وی با بیان اینکه در نظر دارد آموزش مجازی این هنر را نیز داشته باشد گفت: امیدوارم بتوانم مفید واقع شوم، کارگاه من در منزل است و خوشبختانه این هنر سرمایه زیادی نمی‌خواهد فقط حمایت و دیده شدن  می‌خواهد و  امیدوارم که هنرمندان بتوانند  این هنر خود را بیش از بیش به دیگران بشناسانند، یکی از اهدافم هم آموزش جوانان  و علاقمندانی است که دوست دارن این هنر را بیاموزند اما هزینه ان را ندارند بنده  در صورت داشتن مکان به  صورت جهادی این آموزش ها را برای این دسته از افراد  خواهم داشت.

از طلبگی تا قلم زنی/  خلق زیبایی و تراوش هنر در دستان هنرمند ملایری

وی اضافه کرد:  این هنر میراث ایرانیان است وکسی که می‌خواهد دنبال هنر برود و برای یک استاد خوب کلی هزینه کند تصمیم گرفتم که کارگاهی را در آینده  داشته باشم و بتوانم این هنر را بیشتر آموزش دهم و بیشتر کار کنم.

 وی با بیان اینکه ایران مهد هنر است و هر شهر و دیاری از این کشور هنر و هنرمندانی را در رشته های مختلف دارد تصریح کرد: بی شک اگر هنرمندان هر شهری در هر رشته هنری به درستی ساماندهی و حمایت شوند علاوه بر ایجاد اشتغال  درآمد زایی و ارزی آوری را نیز در حوزه هنرهای دستی به همراه دارد.

عباسی معتقد است هنر می تواند فرهنگ  ایران را به تجسم برساند و چهره واقعی یک فرهنگ را نشان دهد و چقدر خوب است که با حمایت از هنر و هنرمندان هنرمندان ما نیز  با خلق آثار ارزشمند هنری  فرهنگ و تمدن ایران زمین را به رخ بکشانند.

از طلبگی تا قلم زنی/  خلق زیبایی و تراوش هنر در دستان هنرمند ملایری

وی که یک طلبه روحانی است به فعالیتهای جهادی و تبلیغی نیز در قالب طرح های جهادی در مسجد  امام هادی(ع) مسکن مهر ملایر اشاره کرد و گفت: همچنین فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی را نیز در بسیج و حلقه های صالحین داشته ام.

 وی افزود:  یک روحانی و مبلغ هنرمند می تواند دین و وقایع دین را در قالب هنر به تصویربکشد که نمونه آن هنرمندان بزرگی چون روح الامین  است که با هنرش  وقایع دینی را به خوبی به مخاطب منعکس کرده و تاثیر گذاری هنر برای  بیان وقاع دینی و قرآنی بیش از هر چیز دیگری است.

علی تکلو ملایر

کد خبر 1735915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha