روزهای تاریک اروپا با ورود «وایلدرز» به بازی‌ سیاسی

بسیاری از تحلیلگران پیروزی «گریت وایلدرز» در انتخابات هلند را نشانه ای می دانند مبنی بر اینکه که اروپا در شرف اسیر شدن در چنگال سیاست راست افراطی است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: چه بلایی بر سر هلند آمده است؟ هلند، کشوری که زمانی بر دریاها حکومت می کرد، امپراتوری را تأسیس کرد که از دریای کارائیب تا اندونزی امتداد داشت؛ «رامبرانت» (نقاش مشهور هلندی) و «ونسان ونگوگ » را به جهان داد اکنون در اعماق به دست مردی به نام «گیرت ویلدرز» افتاده است که برای مدت طولانی به عنوان یکی از بدترین اسلام هراسان شناخته شده و منفور مسلمانان جهان است.

کشوری است که همواره به لیبرالیسم معروف بوده است، حالا مردی را در راس امور سیاسی خود می‌نشاند که می خواهد قرآن و مساجد را ممنوع کند.

در انتخابات هفته گذشته، وایلدرز با به دست آوردن ۳۷ کرسی، به راحتی از سایر احزاب و بیش از دو برابر تعداد ۱۷ کرسی فعلی که موجب مب‌شود او راست افراطی ترین دولت اروپایی را تشکیل دهد؛ سیاست اروپا را شوکه کرد.

سیاست‌های ضد مهاجرتی و ضد مسلمان بودن هسته اصلی همه طرح‌های ویلدرز است. او حتی به دلیل حملات وحشیانه خود به مهاجران مراکشی با مشکل قانونی مواجه شده است.

هلند از نظر وایلدرز به دو قسمت، یکی جمعیت بومی و یکی جمعیت مهاجر تقسیم می شود. او می‌خواهد تعداد پناهجویان در این کشور به صفر برسد.

او در سال ۲۰۱۶ به دلیل این ادعا که اگر برنده شود، مراکشی‌های کمتری در هلند حضور خواهند داشت به تبعیض متهم شد.

این برای مسلمانان هلند چه معنایی دارد؟ آنها حدود ۵ درصد از جمعیت هلند را تشکیل می دهند و همگی به ویژه زنان مسلمان با حجاب نگران این تبعیض هستند.

وایلدرز متعهد شده است که ورود زنان با حجاب به ساختمان های عمومی را ممنوع کند و همچنین ممنوعیت تمام مدارس اسلامی، قرآن ها و مساجد را اعلام کرده است.

در این شرایط وظیفه مسلمانان هلند این است که با همه متحدان خود برای غلبه بر وایلدرز همکاری کنند.

وایلدرز حتی در سطح بین المللی محبوبیتی ندارد . بریتانیا در سال ۲۰۰۹ او را به دلیل دیدگاه های افراطی در مورد اسلام از ورود به کشور منع کرد. بسیاری در اروپا نیز نگران روی کار امدن او هستند و به همین دلیل فعالیت های سیاسی خود را برای مقابله با احزاب راست افراطی آغاز خواهند کرد.

کشورهای عربی هم اظهارات وایلدرز مبنی بر انتقال مردم فلسطین به اردن را محکوم کرده اند و هلند اکنون می تواند روابط چالش برانگیزی با برخی کشورهای اروپایی و همچنین جهان اسلام داشته باشد.

وایلدرز لفاظی های هولناکی را در قبال فلسطینی ها اتخاذ کرده است. او از شهرک‌سازی‌های غیرقانونی اسرائیل در کرانه باختری حمایت می‌کند. او اشاره می کند که از انتقال اجباری میلیون ها فلسطینی حمایت خواهد کرد.

به هر حال راست گرایان افراطی در اروپا مشتاق هستند تا مورد تایید رهبران رژیم صهیوینیستی قرار بگیرند و رهبران اسرائیلی را از خود خشنود کنند.

آنها این شکل از سیاست‌ها که نشئت گرفته از یک هویت خام است را دوست دارند و روند غالب تعصب علیه مسلمانان را در پیش می‌گیرند.

بسیاری از تحلیلگران انتخاب وایلدرز را نشانه ای می دانند که اروپا در شرف اسیر شدن در چنگال راست افراطی است. بسیاری از سیاستمداران راست افراطی اروپایی، مانند «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان، ، «مارین لوپن» در فرانسه و «ماتئو سالوینیم» در ایتالیا، نمی‌توانستند صبر کنند تا به اسلام هراسان خود تبریک بگویند.

حتی با انتخاب وایلدرز، لوپن شانس خود را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بعدی فرانسه در سال ۲۰۲۷ بیشتر می‌بیند.

شاید این نشان دهنده درجه خطرناک دوقطبی شدن در بسیاری از کشورهای اروپایی باشد.

بسیاری امیدوارند که وایلدرز نتواند ائتلافی را برای ریاست بر هلند تشکیل دهد. ممکن است اینطور باشد و او در نهایت نقش بازنده سیاسی را بازی کند و اعلام کند که پیروزی از او و مردم ربوده شده است.

با این حال، حتی اگر او نخست وزیر نشود، باز هم سیاست هلند و اروپا را تا حد زیادی متزلزل کرده است.

سیاستمداران اروپایی باید با این تهدید راست افراطی بیدار شوند؛ چرا که متوجها شده اند راست گرایان افراطی می‌توانند دیگر در حاشیه نباشند و می‌توانند گروه های دیگر را به چالش بکشند.

کشورهای اروپایی می‌دانند که این روند سیاسی، مبتنی بر راه‌حل‌هایی برای چالش‌های این قاره نیست، بلکه بر پایه احساسات است و می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

آنها می‌دانند که برای بقای خود باید از احزاب و سیاستمداران ضد مسلمان دوری کنند و به همین دلیل باید در مقابل تهدیدهای راست افراطی بایستند.

کد خبر 1736028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha