تارو پودهایی که روزی حلال می بافند|زیور خانم میراث دار هنر مادر

زیور خانم بانوی کارآفرین بهشهری منزل شخصی خود را تبدیل به کارگاه و تولیدی کرده و به جز اعضای خانواده برای ۶۵ نفر دیگر اشتغال ایجاد کرده، افزایش تولیدات را منوط به دریافت حمایت از جانب مسئولان می داند.

خبرگزاری شبستان-استان مازندران؛ حضور در نمایشگاه خدمت و پیشرفت که به مناسبت هفته بسیج در بوستان ولایت ساری برپاست بهانه ای شد که با بانویی کارآفرین و تولیدکننده جاجیم و گلیم آشنا شویم، کسی که این هنر را از مادرش به ارث برده و آن را تبدیل به کسب و کار خانوادگی کرده است.

زیور قاسمی ۵۷ ساله به‌دلیل علاقه‌ای که از کودکی به بحث بافندگی داشت حوزه بافت را حرفه‌ای‌ شروع کرد و اکنون ۳۵ ساله که حرفه ای بافندگی می کند در گفت‌گو با ما به بیان چگونگی ورود به این عرصه تا کارآفرینی پرداخت.

تارو پودهایی که روزی حلال می بافند

وی که اصالتا اهل اردبیل اما ساکن نقاش محله شهرستان بهشهر است، گفت: منزل شخصی خودش را تبدیل به کارگاه تولیدی کرده و علاوه بر دختر، نوه، عروس و دیگر خانم‌های خانواده، برای ۶۵ بانوی جویای کار و یا سرپرست خانوار دیگر اشتغال ایجاد کرده است.

 این بافنده صنایع دستی که همسرش نیز باوجود کم توانی از ناحیه یک دست تولیدکننده و طراح جاجیم و گلیم است، عنوان کرد: همسرم نیز بافنده ماهری است که به ما قوت قلب میدهد، در کنار آن همراهی خواهرم فاطمه قاسمی به‌ویژه در تامین بازار عرضه و فروش به استمرار کارمان کمک کرده است.

تارو پودهایی که روزی حلال می بافند

قاسمی به همکاری با تعاونی ترنج که به همت خواهرش در زاغمرز بهشهر ایجاد شده اشاره کرد و یادآور شد: این تعاونی هم اکنون ۶۵ نفر زیرمجموعه فعال برای تولید جاجیم، گلیم، متکازین، عروسک، جاسوئیچی و سایر محصولات بافتنی، دارد.

وی که به همراه خانواده اش از اولین‌ تولیدکنندگان جاجیم و گلیم در مازندران است، افزود: دار و بافندگی ارثیه مادر است و اکنون این ارثیه در خانه های بانوان سرپرست خانوار روستاها و محلات شهرستان بهشهر ریشه دوانده و هنر دستان زیور خانم ترک زبان با تار و پود زندگی زنان سرپرست خانوار و نیازمند عجین شده است.

تارو پودهایی که روزی حلال می بافند

قاسمی که این روزها کارگاه آموزشی در منزل شخصی خود دائر کرده و به هنرجویان مدرک پایان دوره نیز می دهد، بیان کرد: کارآموزهایش خانم هستند و تولیدات هنرجویان و همکارانش در تمامی نمایشگاه‌های سراسر استان و دیگر استان های کشور نظیر تهران بزرگ عرضه میشود.

این کارآفرین از صادرات تولیدات کارگاه خانگی خود به کشورهای آمریکا، عمان، ترکیه و ...خبر داد و گفت: هدفش افزایش دوبرابری نیروهای کار است اما تا به حال حتی یک ریال تسهیلات یا وام حمایتی دریافت نکرده و راهش را هم بلد نیست، ضمنا چشم انتظار هموار شدن مسیر دریافت تسهیلات برای افزایش محیط کسب و کار در حوزه صنایع دستی است.

 قاسمی که کم سواد است و با تلاش و پشتکار یک بانوی کارآفرین شده از آمادگی فروش تولیدات هنری کارگاه خانگی اش به ادارات و دستگاه های اجرایی استان حتی به صورت اقساط خبر داد و بیان کرد: می‌خواهد تولیدی راه بی‌اندازد اما تاکنون شرایط آن مهیا نشده، چرا که مسئولین آنگونه که باید از صنایع دستی حمایت نمی کنند.

تارو پودهایی که روزی حلال می بافند

وی، حضور رایگان در نمایشگاه بسیج را برای کارآفرینان دلگرم کننده دانست و گفت: صنایع دستی تولید بانوان زیر مجموعه اش را علاوه بر حضور در نمایشگاه ها بصورت مجازی از طریق شبکه های اجتماعی عرضه می کند.

این بانوی کارآفرین که تولیداتش از اصالت ویژه ای برخوردارند، خاطرنشان شد: حفظ اصالت هنر دست مادران ایرانی برایش مهم است و برای اینکه صنایع دستی که تولید می کند خاص باشدمواد اولیه گلیم و جاجیم که با نقش سرزمین مادری اش (اردبیل) بافته می شود را از اردبیل تهیه و برای تولید بین بانوان هنرمندان بهشهری زیر مجموعه کارگاه تولیدی خانگی اش قرار می دهد.

تارو پودهایی که روزی حلال می بافند

وی که فرزندان خود را آموزش داده و هرکدام امروز کمک مادر در تامین معاش هستند خطاب به جوانان، گفت: جوانان باید به دنبال ایجاد کار باشند و فکر مشغول شدن در یک اداره خصوصی یا دولتی را پس از اتمام تحصیلات در سر پرورش ندهند و از دوران تحصیل به فکر حرفه آموزی و راه اندازی کسب وکاری برای خود باشند و در این راه از شکست های احتمالی ترسی نداشته باشند.

قاسمی که در بین سخنانش از کم تجربه بودن در زمینه بهره مندی از تسهیلات اشتغال آفرینی حرف به میان آورده خطاب به مسئولین نیز تاکید کرد: مسئولین برای کارآفرینان ارزش قائل شوند و برای رسیدن آن‌ها به هدف کمک حال آن‌ها باشند تا اگر کسی ایده‌ای برای آغاز کار داشت در مسیر از مشکلات راه نترسد و موانعی بر سر راهش وجود نداشته باشد.

کد خبر 1736311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha