امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر باید از مسجد شروع شود

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان گفت: ساختار مسجد می‌تواند محور همه فعالیت‌های فردی و اجتماعی باشد، پس دو اصل امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر نیز از باید از مسجد شروع شود و برای انجام آن، باید اول به معروف‌ها و منکرهای دارای اولویت پرداخت.

به‌گزارش خبرگزاری شبستان ازمشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی مهدوی ارفع، در گردهمایی فعالان مسجدی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر که روز جمعه در اردوگاه شهید بهشتی گلمکان برگزار شد، با اشاره به آیات ۳۸ تا ۴۱ سوره حج، به تبیین چهار اصل مطرح‌شده در این آیات پرداخت.

وی افزود: در آیه ۴۱ برای کسانی که زمینه تشکیل حکومت برای آن‌ها فراهم شده و به‌دنبال یاری خداوند هستند، توجه به چهار اصل اقامه نماز، پرداخت زکات، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر لازم شمرده می‌شود که این چهار اصل هرکدام دو جنبه فردی و اجتماعی دارد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان گفت: حاکمیت الهی طبق آیه «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» (حدید، ۲۵) سه رکن اصلی دارد که حاکم، حکم و ابزار این حکومت باید الهی باشد و با پشتوانه مردمی اقامه شود و در زمان ما که حاکمیت الهی رقم خورده، چهار اصلی که یادآوری شد، شکل‌دهنده هندسه نظام اسلامی است و برای استمرار آن و حرکت به سمت تمدن‌سازی نیز ضروری و مهم است.

امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر باید از مسجد شروع شود

وی تصریح کرد: ساختار مسجد می‌تواند محور همه فعالیت‌های فردی و اجتماعی باشد، پس دو اصل امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر نیز از باید از مسجد شروع شود و برای انجام آن، باید اول به معروف‌ها و منکرهای دارای اولویت پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع یادآوردشد: بزرگ‌ترین معروف‌ها، حفظ و تقویت نظام اسلامی و بزرگ‌ترین منکرات، کمک به دشمن و تعضیف فرهنگ اسلامی و نظام اسلامی است.

وی عنوان کرد: اگر معتقدیم که دین حداکثری است و قرآن همه چیز را تبیین کرده پس پایگاه دین که مسجد است نمی‌تواند کارکرد حداقلی داشته باشد و ما وظیفه داریم همه ظرفیت و توان خود را بگذاریم و سعی کنیم گفتمان مسجد تراز انقلاب اسلامی بر مجموعه فکری ارکان مسجد و نمازگزاران حاکم شود.  

امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر باید از مسجد شروع شود

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان انتخابات را یکی از عرصه‌هایی دانست که توجه به آن سبب تقویت نظام اسلامی خواهد بود و گفت: رهبر معظم انقلاب، چهار راهبرد رقابت، سلامت، امنیت و مشارکت را برای انتخابات پیش رو مطرح کردند که از این چهار مورد، دو راهبرد ایجاد فضای رقابت و نیز مشارکت، به‌طور مستقیم با مسجد مرتبط است.

وی تاکید کرد: باید افراد مختلف به مسجد دعوت شوند و دیدگاه‌های خود را مطرح کنند تا مردم با شناخت اندیشه‌ها، به فرد اصلح رأی دهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی ارفع با بیان اینکه افزایش مشارکت، دغدغه رهبر انقلاب است افزود: مساجد با توجه به شرایط محله خود باید زمینه حضور حداکثری مردم در انتخابات را فراهم کنند، همان طور که امام راحل، انتخابات را تجدید قوای نظام اسلامی و رهبری معظم آن را تجلی‌گاه اراده مردم در نظام اسلامی می‌دانند.

پایان پیام/

کد خبر 1736554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha