آوازه «سینماخورشید رشت» به گوش جهانیان خواهد رسید

منفرد با بیان اینکه، مثل بسیاری از نقاط دنیا، انگلیسی‌ها و دلدادگان‌شان، به راحتی اجازه نمی‌دهند تاریخ، راوی جنایات آن‌ها شود، گفت: سینماخورشید رشت که تا امروز، زیر غبار سانسور و فراموشی مانده بود اکنون توسط هنرمند گیلانی تصویرسازی شده و آوازه این سینما به گوش جهانیان خواهد رسید.  

سید رسول منفرد_  رئیس حوزه هنری گیلان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از تصویرسازی ماجرای تخریب و به آتش کشیدن «سینماخورشید رشت» توسط انگلیسی‌ها همزبان با سالروز شهادت میرزا کوچک جنگلی خبر داد و گفت: این تصویرسازی توسط میلاد پسندیده به عنوان گنجینه هنرهای تجسمی حوزه هنری انقلاب اسلامی گیلان، انجام شده است.  

وی با اشاره به اولین تصویر از مهمترین سینمای ناشناخته جهان بیان کرد: خیلی ها معروف‌ترین سینمای ایران را «رکس آبادان» یا «کوروش تهران» میدانند در حالیکه اگر سانسور نبود، این عنوان به «سینما خورشید»، اولین سینمای رشت تعلق می‌یافت.

منفرد اظهار کرد: سینما خورشید یکی از تنها سینماها و معدود اماکن فرهنگی‌هنری جهان معاصر بود که یک نیروی نظامی متخاصم، تخریبش کرده است.  

وی با بیان اینکه، در سال ۱۲۹۷ خورشیدی، خاک ایران جولانگاه قوای متجاوز و تماماً مسلح بریتانیای کبیر بود گفت: آن زمان، گیلان تنها منطقه کشور بود که به‌برکت نهضت جنگل، از قحطی انگلیسی امان یافته و پناهگاه صدها هزار غیرگیلانی شده بود.

منفرد ادامه داد: انگلیسی‌ها عزم گیلان کردند اما در منجیل، از چریک‌های جنگلی به رهبری میرزا کوچک، لطمات سنگین و غیرمنتظره‌ای خوردند، بنابراین برای انتقام، به مراکزی که نشانه‌ای برای رونق و آبادانی رشت بود یورش بردند.

وی تصریح کرد: تاریخ آورده است که انگلیسی‌ها با همراهی سربازان هندی و پشتیبانی دو طیاره و چند ماشین زرهی، چند مرکز خاص را بمباران کردند و به آتش کشیدند. یکی از این مکان‌ها، سینماخورشید در سبزه‌میدان بود که به‌کلی سوزانیده شد.

منفرد اضافه کرد: چند سال بعد، در سال ۱۳۰۳، این سینما بازسازی و نام بامسمای «ایران» بر آن نهاده شد. در سال ۱۳۴۵، این سینما برای همیشه تعطیل و به پارکینگی تبدیل شد که هنوز هم در ضلع شمال‌غربی سبزه‌میدان فعال است و بقایایی از سینمای زمستانی و تابستانی را در دیوار خود دارد.

وی با بیان اینکه، مثل بسیاری از نقاط دنیا، انگلیسی‌ها و دلدادگان‌شان، به این راحتی اجازه نمی‌دهند تاریخ، راوی جنایات آن‌ها شود، گفت: بنابراین سینماخورشید تا امروز، زیر غبار سانسور و فراموشی ماند.

منفرد با تاکید بر اینکه از اکنون، روز دیگری آغاز شده است و آوازه این سینما به گوش جهانیان خواهد رسید بیان کرد: قدم اول را میلاد پسندیده با خلق این تصویرسازی برداشته است و حوزه هنری گیلان، به مناسبت یکصدودومین سالروز شهادت سردار جنگل، این اثر را به دوستداران ایران و سینمای ایران تقدیم می‌کند.

آوازه «سینماخورشید رشت» به گوش جهانیان خواهد رسید

کد خبر 1736777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha