معرفی ۱۰ کتاب نوحه در سوگ بانوی دو عالم

هرسال در آستانه فرارسیدن ایام فاطمیه، آثار متعددی با موضوع سوگواری و مرثیه برای دخت نبی مکرم اسلام منتشر می‌شود؛ به همین مناسبت خبرگزاری شبستان مبادرت به معرفی ۱۰ کتاب نوحه با این محور کرده که طی چند سال اخیر منتشر شده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان: نزول سوره «کوثر» برای رسول اکرم (ص) نوید فرزندی بود که تداوم‌بخش نسل آن حضرت بود و خیر کثیر را برایش به همراه داشت. اما چه کسی می‌توانست تصور کند که این چنین دختر پیامبر (ص) را آزار بدهند؛ سیلی بر صورت‌اش بزنند، جسم نحیف و باردارش بین در و دیوار بماند و محسن‌اش متولد نشده از دنیا برود؟ چه‌طور می‌توان حتی لحظه‌ای به این واقعیت دهشتناک فکر کرد که مردم تا پیش از رحلت حضرت رسول (ص) در نهایت ادب و احترام با خانواده آن حضرت برخورد می‌کردند، در جریان غدیر با همسرش علی (ع) بیعت کردند و دست یاری به سوی ولی امر خود دراز کردند اما اکنون؟ اکنون به واسطه قدرت، ثروت و شهرت مقابل علی (ع) و همسرش فاطمه (س) که در مقام دفاع از ولایت امامِ زمان خود یعنی علی بن ابی طالب (ع) برآمده است ایستاده‌اند واین چنین هتک حرمت می‌کنند. این مردم هتک حرمت به کسی کردند که سر هر نمازش، دعا برای همسایه را ارجح به دعا برای فرزندان خود می‌دانست. آری این مردم مقابل فاطمه (س) ایستادند و شرم بر آنان باد...

این واژگان و جملات در راستای مرثیه‌سرایی برای مصیبت دختر پیامبر (ص) به مثابه قطره‌ای از دریاست. با هیچ کلمه‌ای نمی‌توان این رنج و غم را توصیف کرد؛ شاید به همین دلیل است که شیعیان قرن‌هاست در عزای شهادت فاطمه زهرا (س) نوحه‌سرایی و کتیبه‌نویسی می‌کنند و چه بسیار آثار متنوعی که از گردآوری این مراثی تا به امروز به دست ما رسیده و زینب‌بخش محافل عزای بی‌بی دوعالم شده است.

اکنون به مناسبت فرارسیدن ایام فاطمیه، بر آن شدیم چند جلد از این کتاب‌ها را که در چند سال اخیر و با محور نوحه برای حضرت فاطمه (س) به رشته تحریر در آمده‌اند معرفی کنیم تا زینت‌بخش محافل و مجالس روضه برای امّ‌ابیها باشد.

«گریزهای روضه‌خوانی در ایام فاطمیه» 
انتشارات «طوبای محبت» که به عنوان یکی از ناشران حوزه دین شناخته می‌شود؛ همواره نقش فعالی در ترویج سیره اهل‌بیت (ع) داشته و با آثاری که به زیور طبع آراسته، زمینه را برای ارتباط مخاطب با محتواهای گوناگون مذهبی فراهم آورده است.

از جمله این آثار که در چندسال اخیر منتشر شده کتابی با عنوان «گریزهای روضه‌خوانی در ایام فاطمیه» است.

معرفی 10 کتاب نوحه در سوگ بانوی دو عالم


این کتاب به قلم «مجید رحیمی تنها» در قالب ۱۷۶ صفحه و در قطع رقعی منتشر شده است تا با نگاهی متفاوت به بیان زندگانی ائمه اطهار (ع) به ویژه حضرت فاطمه زهرا (س) و ذکر مصیبت آن حضرت بپردازد.

«گریزهای روضه‌خوانی در ایام فاطمیه» در بیست و سه گریز به موارد متعددی از جمله روضه‌های مستند، اشعار و زبان حال اهل‌بیت (ع) می‌پردازد تا مخاطب با طیفی از مراثی این بزرگواران در قالب کتابی منسجم مواجه و از آن بهره‌مند شود.

گفتنی است: علاقه‌مندان برای تهیه کتاب «گریزهای روضه‌خوانی در ایام فاطمیه» می‌توانند با سایت انتشارات طوبای محبت از این نشانی مراجعه کنند.

«مادر حسین: نوحه‌های ایام فاطمیه»

معرفی 10 کتاب نوحه در سوگ بانوی دو عالم

این اثر به همت انتشارات «آرام دل» با ۶۲ صفحه در قطع پالتویی منتشر شده است. از جمله نکات جالب توجه در مورد این اثر، عنوان متفاوتی است که در واقع گویی تاکید دوچندان نسبت به مرثیه‌سرایی برای اهل‌بیت (ع) کرده است؛ «مادر حسین: نوحه‌های ایام فاطمیه»، عنوانی که حکایت از دختر رسول اکرم (ص) و فرزندش حسین (ع) می‌کند که در واقعه عاشورا مظلومانه به شهادت رسید.
این اثر از سوی «روح‌الله عیوضی» گردآوری شده و نوحه‌های ایام فاطمیه را به مخاطب ارایه می‌کند.

«شجره طیبه»
انتشارات «مرسل» با کتاب «شجره طیبه» که اختصاص به برگزیده مرثیه و نوحه‌های شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) دارد، تلاش می‌کند با زبان شعر، خوراک محتوایی متفاوتی را برای علاقه‌مندان به فرهنگ و معارف اهل بیت(ع) فراهم سازد.

معرفی 10 کتاب نوحه در سوگ بانوی دو عالم

این اثر به صورت خاص، اشعاری را که در راستای ذکر مصیبت دختر پیامبر (ص) سروده شدند ارایه می‌کند. این اشعار که در قالب‌های متنوعی از جمله قصیده، غزل، چهارپاره سروده شده است، مجموعه‌ای منظوم از نوحه‌ها را به مخاطب ارایه می‌کند، ضمن اینکه در این کتاب ترجمه خطبه منظوم حضرت زهرا(س) خطاب به زنان مدینه نیز ارایه شده است.

«شجره طیبه» در ۶۷ صفحه، به قلم «جعفر رسول‌زاده» در قطع رقعی روانه بازار نشر شده است و علاقه‌مندان می‌توانند این اثر را از انتشارات «مرسل» تهیه کنند.

«تیشه‌های اشک»
کتاب تیشه‌های اشک (مجموعه اشعار آئینی و مداحی ویژه ایام فاطمیه)؛ عنوان اثری به قلم «غلامرضا گرمابدری» است. این کتاب در دو جلد شامل مجموعه اشعار آئینی و مداحی ویژه ایام فاطمیه بوده و به همت پایگاه تخصصی اشعار آیینی و مداحی به شکل دیجیتال به زیور طبع آراسته شده است.

معرفی 10 کتاب نوحه در سوگ بانوی دو عالم

جلد اول این اثر شامل عناوین مختلفی از جمله:« ۱.مدح؛ ۲ - طلیعه فاطمیه؛ ۳ - ماجرای در و دیوار و آتش زدن در خانه؛ ۴ - بستر پر درد؛ ۵ - زیارت قبور شهدای احد؛ ۶ - ماجرای کوچه؛ ۷ - اذان بلال؛ ۸ - وداع جانسوز؛ ۹ - شام غریبان؛ ۱۰ - بعد از شهادت؛ ۱۱ – بقیع» می‌شود.

همچنین در جلد دوم بعد از مقدمه، با عناوینی نظیر نکاتی درباره شعر آیینی؛ اشعار مناجاتی؛ چهارده معصوم علیهم السلام؛ سایر، مواجه می‌شویم که به مخاطب دیدگاه متفاوتی را نسبت به محتوای جلد اول ارایه می کند.

معرفی 10 کتاب نوحه در سوگ بانوی دو عالم

گفتنی است: علاقه‌مندان می‌توانند این اثر وزین را از سایت «قائمیه» از این نشانی دانلود کنند.

«روضه‌های فاطمیه»
روضه‌های فاطمیه (برگرفته از: اشعار، روضه‌ها و نوحه‌های مراجع، علماء و شعرا) عنوان کتابی است که از سوی انتشارات «دارالمبلغین» روانه بازار کتاب شده است. وجه تمایز این اثر نسبت به سایر کتاب‌هایی که تاکنون با موضوع نوحه و مرثیه‌سرایی برای حضرت فاطمه (س) به رشته تحریر در آمده‌اند این است که محتوای ارایه شده در این اثر توسط علما و مراجع تقلید بیان شده است و ما با اشعار و مطالبی مواجهیم که این بزرگواران در رابطه با آن حضرت بیان کردند.

معرفی 10 کتاب نوحه در سوگ بانوی دو عالم

این کتاب که جلد اول از یک مجموعه چهار جلدی است؛ به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین «سید علی‌اکبر حسینی نیشابوری» در ۲۵۳ صفحه تالیف و در قطع رقعی منتشر شده است.
همچنین قطع جیبی (شومیز) این ثار به همراه لوح فشرده آموزشی سبک‌ها نیز در ۱۵۰ صفحه ارایه شده است.

«نوای هیأت ۱۴»

معرفی 10 کتاب نوحه در سوگ بانوی دو عالم


نوای هیأت ۱۴(گزیده نواهای فاطمیه ۱۳۹۷و۱۳۹۸) عنوان اثری است که به همت جامعه ایمانی «مشعر» منتشر شده است. این اثر که به صورت دیجیتال روانه بازار کتاب‌های آیینی شده است؛ گلیچی از نوحه‌خوانی ستایشگران حضرت صدیقه طاهره (س) را جهت استفاده در مراسم هیأت‌ها، مواکب، روضه‌های خانگی، وسائل نقلیه، میادین، خیابان‌ها و ایستگاه‌های صلواتی به مخاطب خود ارایه کرده است.

گفتنی است علاقه‌مندان می‌توانند این اثر را از اینجا دانلود کنند.

«وا اُماه»

کتاب وا اُماه (مجموعه نوحه‌های فاطمیه) است که از سوی انتشارات هیأت امروز و به همت دفتر شعر جامعه ایمانی «مشعر» منتشر شده است. 

معرفی 10 کتاب نوحه در سوگ بانوی دو عالم


این کتاب در قالب‌هایی نظیر زمزمه، زمینه، نوحه، واحد و شور، ارادت جمعی از نوحه‌سرایان به فاطمه معصومه (س) را ارایه کرده و شامل اشعار و نوحه‌هایی از «محمد کاظمی‌نیا»، «محمدرضا رضایی»، « یوسف رحیمی»، «محمدجواد قدرتی»، «حمید رمی»، «مرتضی حیدری آل‌کثیر»، «حسین عباس‌پور»، «سیدمحمد بابامیری»، «علی پورزمان» می‌شود.

«نود و پنج روز باران»

معرفی 10 کتاب نوحه در سوگ بانوی دو عالم

کتاب «نود و پنج روز باران» که اشاره به ایام شهادت صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا (س) دارد عنوان اثری است که به همت انتشارات «اجتهاد» شهر مقدس قم به زیور طبع آراسته شده است.
این کتاب که در واقع دفتر اشعار آیینی «یوسف رحیمی» است در ۱۹۲ صفحه به ارایه سروده‌های این شاعر در سوگ فاطمه زهرا (س) می‌پردازد، ضمن اینکه حاج «مهدی سلحشور» نیز بر این اثر مقدمه‌ای نوشته است.

«کاشف‌الکربِ وَلیّ»
کتاب کاشف‌الکربِ وَلیّ (گزیده‌ای از مراثی فاطمی) عنوان اثری است که در آن تلاش شده مراثی فاطمی بررسی شود. همچنین در این کتاب گریزها، پیام‌ها و معارف این مراثی در قالب «برداشت‌ها» ارایه شده است.

معرفی 10 کتاب نوحه در سوگ بانوی دو عالم

این کتاب که به همت انتشارات «هیأت امروز» و به کوشش «محمدرضا رضایی» در دسته‌بندی «فیش مرثیه» منتشر شده است.
«کاشف‌الکربِ وَلیّ» در ادامه آثاری چون «الی الغریب» و «فَابکِ لِلحُسَین» به رشته تحریر در آمده و مداحان اهل بیت(ع) می توانند در این ایام از این اثر در مجالس فاطمی بهره‌برداری کنند.

«کوچه آه»
«میثم مطیعی» مداح نام‌آشنا این بار در قالب کتابی با عنوان «کوچه آه» مستندی از مقاتل و روضه‌ها را با هدف ترویج سبک مقتل‌خوانی در محافل عزاداری ارایه کرده است.

این اثر حاوی مجموعه اشعار و مقاتلی است که در فاطمیه دوم سال ۱۳۹۲ توسط «میثم مطیعی» مداح اهل‌بیت (ع) در هیأت «شهدای گمنام» خوانده شده است. 

معرفی 10 کتاب نوحه در سوگ بانوی دو عالم

«کوچه آه» که به همت انتشارات «آفرینش‌های آیینی بی‌نشان» منتشر شده است از ویژگی‌های ممتازی برخوردار است از جمله اینکه برای سهولت استفاده مخاطب، متون اعراب‌گذاری و ترجمه شده و منبع هر روضه نیز بیان شده است.

مجموعه سه جلدی «آیینه بی‌غبار»
کتاب «آیینه بی‌غبار» عنوان اثری در قالب سه دفتر به قلم «سیدمهدی حسینی رکن‌آبادی» است. این مجموعه که به همت انتشارات «هیأت امروز» به زیور طبع آراسته شده است، علاوه بر ارایه منتخب اشعار، مداحی‌ها و مراثی‌ها در سوگ فاطمه زهرا (س)، با نگاهی تحلیلی به بررسی سروده‌های شاعران این مراثی نیز می‌پردازد.

معرفی 10 کتاب نوحه در سوگ بانوی دو عالم

در دفتر اول این مجموعه موارد منتخب و گزینش شده از مجموعه مدح و ستایش‌های شاعران در وصف حضرت فاطمه زهرا (س) ارایه شده است. 

در دفتر دوم منتخب مراثی فاطمی هفت شاعر ولایی که به گزینش نویسنده اثر «سیدمهدی حسینی رکن آبادی» ارایه شده است.

اما نویسنده در دفتر سوم با نگاهی متفاوت به تحلیل این مساله پرداخته است که می‌توان در هیأت شعری خواند که هم واقعاً «شعر» باشد و هم جذاب، عام‌پسند و تاثیرگذار؛ به بیان دیگر این اشعار تمام مخاطبان (عام و خاص) را راضی نگه دارد و حتی سطح ادراک هنری و معنوی آنان را ارتقا دهد.

گفتنی است: هرکدام از آثار ارایه شده در این گزارش، با نگاهی متفاوت نوحه‌ها و مراثی که در سوگ حضرت فاطمه زهرا (س) سروده شده‌اند را به مخاطب خود معرفی و ارایه می‌کند؛ هرچند که این امکان وجود دارد که دسترسی به برخی از این آثار در بازار کتاب به راحتی امکان‌پذیر نباشد اما با جست‌وجویی در سطح آثار ناشران آیینی می‌توان برخی از آنها را تهیه کرد.
 

کد خبر 1737223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha