به وقت مطالبه| دانشجویان قانع شدند؟

در آستانه فرا رسیدن روز دانشجو، نشست مطالبه گری دانشجویان با حضور نماینده عالی دولت در استان در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر برگزار شد و استاندار کرمان به سئوالات مطرح شده پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ در آستانه فرا رسیدن روز دانشجو، نشست دانشجویی «به وقت مطالبه» با حضور نماینده عالی دولت در استان، سه شنبه(۱۴ آذر) در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر برگزار شد و استاندار کرمان به سئوالات مطرح شده پاسخ داد.

در ابتدای این نشست دکتر حسین اکبری فرد، رئیس دانشگاه شهید باهنر با یادآوری سخن شهید بهشتی(ره) مبنی بر اینکه «دانشجو مؤذن جامعه است، اگر خواب بماند نماز امت قضا می شود» گفت: دانشجو باید مطالبات به حق جامعه را که اهمیت آن که کمتر از نماز نیست را به موقع و به هنگام بیان کند.

سپس چهار نفر از دانشجویان به نمایندگی پشت تریبون رفته و سئوالاتی که بیشتر مربوط به مسائل استان بود را مطرح کردند.

وی در پاسخ به پرسش یکی از دختران دانشجو در خصوص پایین بودن نرخ اشتغال بانوان در استان کرمان گفت: صنعت استان کرمان معدن پایه است و کار در معدن خشن بوده و مناسب بانوان نیست که بخشی از مشکل از اینجا ناشی می شود؛ در عین حال در برخی شهرها از جمله شرق استان مشکل کمبود نیرو وجود دارد.


استاندار کرمان در پاسخ به سئوالی راجع به وضعیت عفاف و حجاب در جامعه اظهار کرد: عده ای تلاش کردند تا این موضوع را به عنوان نماد ضدیت با جمهوری اسلامی مطرح کنند و کارهای زیادی هم انجام دادند اما نتوانستند.

وی با افزودن این مطلب که تعداد افراد بی حجاب بسیار کم است؛ قبح شکنی در مسئله حجاب را دارای دلایل مختلفی دانست و بیان کرد: جامعه ما عفیف است.

نماینده عالی دولت در استان کرمان در پاسخ به سئوال دانشجوی دیگری که از نحوه اولویت بندی مسئولیت های اجتماعی معادن سئوال کرد؛ با این توضیح که یک شرکت در هر فصل ۵۵ همت درآمد و حدود ۱۴ همت سود خالص دارد که عددی بزرگ و معادل۴ برابر بودجه عمرانی استانداری است؛ اظهار کرد: مسئولیت اجتماعی در اختیار او است اما این مسئولیت باید سازماندهی بشود.

وی ادامه داد:هزینه در بخش مسئولیت اجتماعی عدد بزرگی است اما بعضاً این هزینه، خرج چیزهایی می شود که برای آن کارکرد اجتماعی وجود ندارد؛ دخالت هایی هم هست و از طرفی سهامداران متأسفانه در کرمان نیستند.

استاندار کرمان در واکنش به دغدغه دانشجویان در خصوص حضور جمعیت زیادی از اتباع بیگانه در استان؛ با بیان اینکه سکونت آنان در شهرهای جنوبی و شرقی ممنوع اما جمعیت آنان در شهرهایی مثل رفسنجان و بردسیر زیاد است؛ از ساماندهی همه افاغنه با صدور کارت شناسایی تا پایان سال جاری خبر داد.
 

وی در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان درباره علت روی کار ماندن برخی مسئولین دولت قبل، گفت: اینکه دولت عوض شود و همه مسئولین تغییر کنند، درست نیست و اگر قبلی ها هم انجام دادند، درست نبوده اما جابجایی در حال انجام است اما فرآیند طولانی دارد و متغیرهای زیادی دخیل است اما متاسفانه این موضوع هست و برخی جاها گرفتاری هایی هم ایجاد کرده است.

استاندار کرمان در خصوص اتوبوس های فرسوده شهری هم مسئولیت حمل و نقل عمومی را با شهرداری خواند اما این نکته را هم عنوان کرد: بازسازی هایی در این بخش انجام و تعداد زیادی وَن و اتوبوس نو خریداری شده اما گسترش شهر جوابگو نیست در عین حال معتقدم باید یکی دو اتوبوس مناسب برای جابجایی دانشجویان به دانشگاه وجود داشته باشد که خود دانشگاه می تواند این کار را انجام دهد.


دانشجوی دیگری سئوال کرد: پس از گذشت چهار سال از شهادت سردار دلها هنوز در بخش زیرساخت های لازم برای پذیرایی از زائران مشکل وجود دارد؛ برنامه شما دقیقاً چیست؟ که استاندار پاسخ داد: سال های گذشته هم تلاش زیادی شد گرچه دو سال اول مشکل کرونا وجود داشت اما سال گذشته هر شب ۱۰۰ هزار نفر اسکان داده شد و امسال در بخش اقدامات زیرساختی تقریباً مشکلی وجود ندارد.

وی این نکته را هم متذکر شد: باید توجه داشت بنا نیست که گلزار شهدا محل اسکان زائران باشد گرچه در آنجا هم امکان اسکان حداقلی وجود دارد اما بخش مردمی و حسینیه ها فعال هستند.

پس از اتمام این نشست، خبرنگار خبرگزاری شبستان با این سئوالات که آیا از نشست امروز راضی بودید؟ پاسخ سئوالات خود را گرفتید؟ چه سئوالاتی مدنظرتان بود؟ به سراغ تعدادی از دانشجویان مدعو رفت که پاسخ مشترک همه آنان این بود: انتظار داشتیم بیشتر مسائل و مشکلات خود دانشجویان حین و بعد از فراغت از تحصیل بیان و راجع به آن چاره اندیشی شود که متأسفانه مطرح نشد.

مشکلات مربوط به خوابگاه های دانشجویی و لزوم بازسازی آن، اشتغال دانشجویان پس از فارغ التحصیلی، لزوم برخورد مناسب برخی از عوامل دانشگاه با دانشجو، اهمیت جذب استعدادهای درخشان، پشتیبانی معادن از دانشگاه شهید باهنر از محل مسئولیت های اجتماعی و... بخش دیگری از دغدغه های این دانشجویان بود.

دانشجویان خواستار تشکیل جلسه مجدد با وقت بیشتری شدند تا دغدغه های خود را بهتر با نماینده عالی دولت در استان مطرح کنند.

گزارش تصویری این نشست از اینجا و بخش نخست سخنان استاندار از اینجا قابل مشاهده است.

طاهره بادامچی

کد خبر 1737323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha