این هیأت با همت دانشجویان در فضای دینی اجتماعی موثر شده است

هیأت «میثاق با شهدا» که با ایده و ظرفیتی دانشجویی راه‌اندازی شد به مرور زمان و گسترش فعالیت‌ها امروز به یکی از بزرگ‌ترین و اثرگذارترین هیئات مذهبی کشور تبدیل شده که برای عموم اقشار از کودک و نوجوان تا بزرگسال برنامه و فعالیت دارد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: هیأت مفهومی به بلندای تاریخ اسلام دارد؛ چه آن زمان که امام سجاد (ع) در سوگ پدرش امام حسین (ع) و خاندان آل‌الله، مجالسی را برای عزاداری برگزار کرد و چه پس از آن و در ادوار آتی که مردم به دنباله‌روی از همین سنت محافل و هیئات مختلفی را تشکیل دادند که بنابر ظرفیت‌های فرهنگی و جغرافیایی هر منطقه، در مقام عمل با یکدیگر متفاوت بودند اما همه ذیل یک پرچم و هویت واحد فعالیت کردند.

امروز نیز هیئات مذهبی میراث‌دار همان رویکرد هستند و در بسیاری از موارد شاهد ارایه نوآوری در ارایه محتواها هستیم که به ویژه در این سبک و سیاق، هیئت‌های دانشگاهی پیشتاز هستند. یکی از این موارد هیأت «میثاق با شهدا» دانشگاه امام صادق (ع) است که از سال ۱۳۶۹ فعالیت خود را آغاز کرده و همواره تاثیرگذار بوده است.
اکنون با توجه به اینکه در ایام فاطمیه قرار داریم، مصاحبه‌ای با «قناتی» داشته ایم. او در این گفت وگو فعالیت‌های هیأت میثاق با شهدا را شرح داده است که در ادامه می خوانید:

«علی قناتی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه هیأت «میثاق با شهدا» از قدیم‌الایام و اواخر دهه ۶۰ بود که به همت جمعی کوچک از دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) در اقامتگاه شکل گرفت، اظهار کرد: سالهای اول عموما برنامه‌های هیأت در داخل دانشگاه برگزار می‌شد و این روال تا اوایل دهه ۸۰ ادامه داشت و صرفا به شکل خصوصی برای دانشجویان برنامه داشت اما به مروز زمان شاکله جامع‌تری پیدا کرد و اکنون در چند بخش و واحد فعالیت دارد که شامل واحد پژوهشی، واحد مدیریت داخلی، واحد سمعی بصری، واحد پشتیبانی، واحد روابط عمومی و هیأت نوجوانان می شود.

وی ادامه داد: آن زمان اهتمام بر این بود که بیشتر از ظرفیت‌های دانشجویان در عرصه‌های مختلف از جمله مداحی استفاده شود، در این راستا در دوره‌ای از فعالیت هیأت که به سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۷ بر می گردد، «میثم مطیعی» عهده‌دار مداحی ها بود؛ اما از اواخر سال ۱۳۹۰ برنامه‌های هیأت عمومی شد و از مداح‌‍‌ها و سخنران‌های دیگر نیز بهره‌مند شدیم، برای مثال از سخنرانی حجج الاسلام پناهیان، ماندگاری، عابدینی، علوی و همواره نیز تلاش مان این بود که ساختار هیأت دانشجویی باقی بماند.

این هیأت با همت دانشجویان در فضای دینی اجتماعی موثر شده است

قناتی با بیان اینکه ساختار هیأت متشکل از شورا و هیأت امنا می‌شود، افزود: اعضای امنا شامل افرادی هستند که از سال ها قبل در هیات حضور داشتند و شورای هیأت از دانشجویان تشکیل می شوند که اعضای شورا که متشکل از دانشجویان هستند هر سال تغییر می کند، ما همواره در هیأت میثاق با شهدا این اهتمام را داشتیم در عین اینکه تشکیلات تغییر می کند اما افراد با تجربه در کنار دانشجویان به پیشبرد اهداف هیأت کمک کنند. از سوی دیگر مسئول هیأت هر سال تغییر می‌کند که این رویکرد بسیار مثبتی است و خود را در پویایی فعالیت‌ها به صورت نشان می دهد.

این هیأت با همت دانشجویان در فضای دینی اجتماعی موثر شده است

دبیر هیات میثاق با شهدا ادامه داد: دو ماموریت اصلی برای هیأت قرار دادیم که شامل توجه به دو موضوع قرآن و شهدا می‌شود؛ در بحث قرآنی همواره فعالیت‌ها در قالب خاصی ارایه می شود، در واقع یک نفر آیاتی چند از کلام‌الله مجید را تلاوت می‌کند و در ادامه سخنران اقدام به تفسیر آیات می کند، چیزی شبیه به درس‌هایی از قرآن حجت الاسلام قرائتی؛ برای مثال امسال یکماه سوره «ممتحنه» بر اساس تفسیر مقام معظم رهبری در چهار جلسه بررسی شد؛ ما حتی تلاش کردیم مسایل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را در قالب لطایف قرآنی در این جلسات ارایه کنیم.

قناتی در ادامه افزود: موضوع پرداختن به زندگی شهدا و بردن نام این دلاوران همواره در صدر برنامه‌های هیأت میثاق با شهدا بوده است، ما هر هفته یک مراسم به نام یک شهید برگزار کنیم، از خانواده شهدا برای حضور در مراسم دعوت می کنیم، سال گذشته برای شهیدان «آرمان علی‌وردی»، «روح‌الله عجمیان» مراسم ویژه داشتیم و حتی برای ادای احترام به مقام این شهدا به منزل آنها رفته و با خانواده‌هایشان دیدار داشتیم؛ همچنین ویژه‌برنامه‌ای نیز برای شهدای امنیت و شهدای شاهچراغ برپا کردیم و در نهایت برای شهید «حمیدرضا الداغی» نیز مراسمی برگزار کردیم.

این هیأت با همت دانشجویان در فضای دینی اجتماعی موثر شده است

وی در ادامه تشریح برنامه‌های هیأت میثاق با شهدا خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که همواره اهتمام ویژه‌ای نسبت به آن داریم بحث فرهنگی است که به ویژه با در نظر گرفتن هویت دانشجویی این هیأت بیش از پیش از مورد توجه است؛ در این راستا در هر مراسم دکور، محتوا، موضوعی که سخنران در آن مباحث خود را ارائه می‌کند، مورد توجه قرار می گیرد، ما می خواهیم با توجه به این مولفه ها پیام را با در نظر گرفتن مناسبت و اقتضای زمان به مخاطب ارائه کنیم. در این عرصه واحدهای رسانه، سمعی بصری، ر وابط عمومی هیأت تلاش بسیاری در ضبط و حفظ محتوا دارند.

این هیأت با همت دانشجویان در فضای دینی اجتماعی موثر شده است

قناتی با اشاره به افزونه‌های فرهنگی هیأت میثاق با شهدا تأکید کرد: در راستای تداوم مباحث فرهنگی، غرفه کتاب تشکیل دادیم و هر هفته نیز یک اثر را در هیأت معرفی می کنیم، همچنین آثار خوبی را با تخفیف ویژه در مناسبت ها معرفی کرده و تلاش‌مان این است که با برگزاری برنامه‌های مختلف از جمله برپایی مسابقات، مخاطب را به سمت کتاب جذب کنیم.

این هیأت با همت دانشجویان در فضای دینی اجتماعی موثر شده است

وی تولید پادکست از مداحی‌ها و سخنرانی‌ها را به عنوان رویکرد جدید بخش فرهنگی هیأت میثاق با شهدا معرفی کرد و افزود: شاید سایر هیئات کمتر به این مولفه توجه داشته باشند، اما با در نظر گرفتن این مساله که همه مباحث را نمی توان در جلسه ارائه کرد در نتیجه پادکست‌هایی را در قالب رادیو «میثاق» تولید کردیم که محتوای آن در کانال هیأت در پیام‌رسان‌های تلگرام، ایتا و بله ارایه می شود.

این هیأت با همت دانشجویان در فضای دینی اجتماعی موثر شده است

قناتی ادامه داد: برای مثال شش قسمت از بحث‌های مختلف از جمله در رشته و عرصه‌هایی نظیر فضایی، صنعت دفاعی و مباحث دیگر را تولید محتوا کردیم؛ حتی در ایام محرم سال گذشته یک نمایش نامه تولید کردیم که از این پادکست ها استقبال فراوانی شد.

دبیر هیات میثاق با شهدا در ادامه به بخش پژوهشی هیأت میثاق با شهدا اشاره کرد و گفت: موضوع دیگر بحث علمی پژوهشی است و ما مباحث مهم پیرامون هیأت را ذیل این بخش و در هر جلسه در قالب کتاب و نشریه و جزوه مجزا ارائه می کنیم؛ برای مثال امسال حجج الاسلام کاشانی و سوزنچی به مدت ۱۰ هفته در ایام محرم تا فاطمیه اول با موضوع «ظهور و مسائل اجتماعی» سخنرانی کردند که جزوات آن منتشر شد؛ البته کتاب های مختلف از جمله کتاب با عنوان «قیمه» و نشریاتی نظیر «عین» نیز توسط اعضای هیأت تاکنون منتشر کرده است.

این هیأت با همت دانشجویان در فضای دینی اجتماعی موثر شده است

قناتی با بیان اینکه برای خدام هیأت برنامه‌های ویژه در عرصه پژوهشی و اردویی برگزار می کنیم، افزود: شاکله هیأت را خدام آن شکل می دهند در نتیجه برنامه‌ریزی مفصلی برای این افراد داریم که شامل برپایی جلسات اخلاق و اردوهای زیارتی و تفریحی است، برای مثال بهار امسال اردوی شهر مقدس قم را برگزار کرده و با همراهی خدام نزد حجت‌الاسلام عابدینی رفتیم ضمن اینکه برنامه های تفریحی نیز در طول سال برای خدام برگزار می‌شود.

این هیأت با همت دانشجویان در فضای دینی اجتماعی موثر شده است

دبیر هیأت میثاق با شهدا در ادامه به تخصیص واحدی برای کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: این واحد برنامه های مختلفی برای این گروه‌های سنی دارد، در واقع یکی از اهداف راه‌اندازی این بخش معرفی کلیت هیات به عنوان هیات خانوادگی بود؛ در بخش نوجوان که در کنار هیأت اصلی فعالیت دارد، سخنرانی و مداحی و نمایش به عنوان بخشی از برنامه‌ها تعریف شده است.

این هیأت با همت دانشجویان در فضای دینی اجتماعی موثر شده است

این هیأت با همت دانشجویان در فضای دینی اجتماعی موثر شده است

وی گفت: اما در بخش کودک که در کنار هیات نوجوانان قرار دارد، به مدت یکسال است که برنامه «میثاق-کودک» را راه اندازی کردیم که طی آن غرفه کوچکی داخل ورودی دانشگاه، در شب هایی که برنامه داریم فعالیت دارد و در آن خدمات مختلفی به بچه‌ها ارائه می شود که از جمله آنها می توان به تشکیل حلقه های بازی، ارائه محصولات فرهنگی با توجه به سن مخاطب و همچنین، خوراکی به بچه ها اشاره داشت، ضمن اینکه راه اندازی مهدکودک نیز از جمله موارد مهمی محسوب می شود که در دستور کار هیأت است.

این هیأت با همت دانشجویان در فضای دینی اجتماعی موثر شده است

دبیر هیات میثاق با شهدا با اشاره به فراز و فرودهای فعالیت هیأت میثاق با شهدا از جمله در دوره همه‌گیری کرونا گفت: آن زمان قرار بود برای ایام محرم مراسمی را دانشگاه برگزار کنیم که با اعلام رسمی همه فعالیت‌های جمعی لغو شدند، در نتیجه مراسم را به شکل محدودتر و با رعایت پروتکل های بهداشتی با جمعیت اندک در دانشگاه «امام علی(ع)» برگزار و پخش زنده هم داشتیم که با استقبال مواجه شد.

این هیأت با همت دانشجویان در فضای دینی اجتماعی موثر شده است

قناتی در پایان ابراز امیدواری کرد: فعالیت های هیأت میثاق با شهدا دانشگاه امام صادق(ع) با حمایت هرچه بیشتر مسئولان امر، برنامه های متنوع تر را در راستای معرفی و نشر معارف اهل بیت(ع) برگزار کند.

کد خبر 1737450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha