پیام بی سابقه «گوترش» برای فعال سازی ماده منشور سازمان ملل درباره جنگ غزه

«آنتونیو گوترش» در اقدام بی سابقه از فعال سازی ماده ۹۹ منشور سازمان ملل درباره وضعیت نوار غزه که تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی است، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از عربی ۲۱، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت خواست تا برای نخستین بار ماده ۹۹ منشور سازمان ملل را با توجه به میزان خسارت جانی در غزه در این مدت کوتاه فعال کنند.

دبیرکل سازمان ملل در این نامه به شورای امنیت نسبت به این مسئله هشدار داد که جنگ رژیم صهیونیستی در غزه حفظ صلح و امنیت بین المللی را تهدید می‌کند.

گوترش در صفحه خود در پلتفرم اکس نوشت: در مواجهه با خطر شدید فروپاشی سیستم های امدادرسانی انسانی در غزه، از شورای امنیت می خواهم که به جلوگیری از یک فاجعه انسانی کمک کند و اعلام آتش بس را خواهانم.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل گفت: این برای نخستین بار است که آنتونیو گوترش به فعالسازی ماده ۹۹ منشورسازمان ملل را خواستار شد.

دوجاریک در پاسخ به پرسش روزنامه نگاران درباره معنا و اهمیت سخنان آنتونیو گوترش، گفت: دبیرکل سازمان ملل به این ترتیب اختیاراتی را که منشور به او داده است، فعال می کند که می توان آن را به عنوان یک گام بزرگ قانونی توصیف کرد.

وی گفت: این ماده، قوی‌ترین ابزاری است که دبیرکل در چارچوب منشور ملل متحد در اختیار دارد. فعال شدن این ماده چند دهه است که اتفاق نیفتاده است.

این درخواست دبیرکل سازمان ملل درحالی است که شورای امنیت هنوز قطعنامه‌ای مبنی بر آتش بس بین حماس و رژیم صهیونیستی نداده است.

کد خبر 1737607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha