غربالگری دیابت و فشار خون ۲۲ درصد جمعیت گلستان انجام شد

شبیهی از غربالگری دیابت و فشار خون بالا برای بیش از ۲۳۷ هزار و ۵۴۹ نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال معادل ۲۲ درصد جمعیت هدف استان گلستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان گلستان و به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان، موسی الرضا شبیهی گفت: این طرح ملی  از ۲۰ آبان در سطح استان با شعار آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر آغاز شده و تا ۱۵دی ادامه خواهد داشت.

رئیس مرکز بهداشت گلستان افزود: جمعیت هدف این طرح، افراد ۱۸سال و بالاتر و زنان باردار در همه گروه های سنی  هستند که تعداد آنها در استان یک میلیون و ۱۳۵ هزار و ۴۴۲ نفر است و از این تعداد تا پایان روز گذشته، ۲۳۷ هزار و ۵۴۹ نفر غربالگری شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: براساس نتایج حاصل از اجرای این پویش ملی از ابتدای طرح تاکنون ۳۶ هزار و ۹۰۹ نفر با عنوان بیمار مبتلا یا احتمال ابتلا به فشار خون بالا  و ۲۸ هزار و ۴۷ نفر با عنوان بیمار مبتلا یا احتمال ابتلا به دیابت شناسایی شده اند.

شبیهی گفت: ۶ هزار و ۵۹۳ نفر از بیماران دیابتی شناسایی شده و سه هزار و ۷۲۰ نفر از بیماران فشار خون شناسایی شده از ابتدای پویش سابقه  قبلی بیماری دیابت و فشار خون نداشتند و برای اولین بار طی اجرای این پویش شناسایی شده اند که جهت تایید وضعیت بیماری و شروع درمان به پزشکان مراکز خدمات جامع سلامت ارجاع شدند.

وی افزود: گروه در معرض خطر دیگری که در این پویش شناسایی شدند افراد با قند خون در محدوده پره دیابت (FBS بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ ) و فشار خون در محدوده پیش فشار خون بالا (فشار خون بین ۱۲۰/۸۰تا ۱۴۰/۹۰) بودند که به ترتیب ۳۴ هزار و ۱۹۵ و ۴۶ هزار و ۴۴۰ نفر از افراد غربالگری شده را تا کنون شامل شدند.

رئیس مرکز بهداشت گلستان ادامه داد: رعایت سبک زندگی سالم و توجه به توصیه های بهداشتی و مراجعه در بازه های زمانی ۶ ماهه به مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه های بهداشت در افراد با تشخیص پره دیابت و پیش فشار خون بالا جهت  اندازه گیری قند و فشار خون از ابتلا این افراد  به دیابت و فشارخون بالا در آینده پیشگیری می کند.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین هدف این طرح، تشخیص و کنترل زودهنگام دیابت و فشارخون، شناسایی افراد مبتلا به دیابت و فشارخون و مداخله برای پیشگیری از بیماری‌های ثانویه در این افراد است. انجام غربالگری برای جمعیت هدف در این پویش ملی به طور رایگان در مراکز جامع سلامت و پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت سطح استان انجام می‌شود.

شبیهی افزود: افرادی که از وضعیت فشارخون و قندخون خود مطلع هستند، می‌توانند با خوداظهاری در سامانه Health.mci.ir  در پویش ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا مشارکت کنند.

کد خبر 1737620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha