بازپس گیری فدک توسط حضرت زهرا(ص) بهانه رسوایی غاصبان خلافت بود

حجت الاسلام و المسلمین علوی تهرانی گفت: بازپس گیری فدک توسط حضرت زهرا(ص) بهانه است اما دستگاه را رسوا می کرد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر علوی تهرانی استاد حوزه علمیه به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) در ایام فاطمیه در مسجد امیر طی سخنانی گفت: از میان همه ‌حوادث در ایام فاطمیه یکی از جریانات مهم پس از وفات پیامبر(ص)، غصب فدک و اصرار حضرت زهرا(ع) جهت پس گرفتن آن است با توجه به اینکه شأن خاندان پیامبر(ص) بالاتر از این است که دنبال مسایل مالی بروند اما حضرت زهرا(س) با دلیل منطقی پیگیر برگردان فدک بودند.


وی با بیان اینکه فدک را کارگردانان سقیفه غصب کردند، اظهار کرد: پس از پیروزی مسلمانان در جنگ خیبر؛ یکی از یهودیان منطقه فدک که بسیار حاصلخیز و با درآمد سرشار بود برای جلوگیری از جنگ نماینده ای را به ساحت حضرت رسول اکرم(ص) فرستادند با این پیام که ما با شما وارد جنگ نمی‌شویم، برای نشان دادن جدیت این تصمیم تمام منطقه را تسلیم حضرت کردند و گفتند ما این زمین را با شما صلح می‌کنیم. در مصالحه جان یهودی‌ها حفظ شد اما دوتا پیوند داشت یکی اینکه پیامبر(ص) با آنها صلح کردند که آنها در آن منطقه باقی بمانند و به عنوان کارگزاران حضرت در آنجا کار کنند و سالیانه به پیامبر(ص) اجاره بدهند که بالاترین اجاره ۱۲۰ هزار دینار سکه طلا بود. یهودیان مخارج خود را برمی‌داشتند و بقیه را به عنوان اجاره به پیامبر(ص) می‌دادند. صلح دیگر این بود که هر زمان رسول اکرم(ص) خواستند آنها این منطقه را ترک کنند. این مصالحه به خاطر دو مطلب بود اولاً جنگ نشود ثانیاً آنها از دین خود دست بر ندارند.


این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه یکی از اسناد این مالکیت آیه ۶ سوره حشر در قرآن کریم است، اظهار کرد: خداوند در این آیه می فرماید فیء آن اموالی است که بدون جنگ در دسترس پیامبر(ص) قرار می‌گیرد و مالکیت آن انحصاراً مربوط به پیامبر(ص) است و هیچ کس دیگری در آن نقش ندارد. فیء برخلاف غنائم است؛ غنائم اموالی است که به واسطه جنگ به دست رسول اکرم(ص) می‌رسد که علاوه بر رسول اکرم(ص) مسلمان‌ها هم در آن شریک هستند. اینکه مالکیت انحصاری فیء به دست رسول اکرم(ص) است علاوه بر آیه قرآن مورد اتفاق فریقین هم است و آنها هم با این مسئله مخالفت نکردند.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه بسیاری از علمای اهل سنت از جمله ابن ابی الحدید، ابن هشام در سیره، ابن کثیر در الودایه و النهایه و بخاری همه به اتفاق گفتند که تمام فدک مربوط به رسول خدا(ص) است چرا که برای به دست آوردن آن جنگ نشده است. گفت: قاعده فقهی است که مردم بر اموال خود مسلط هستند و هرگونه بخواهند می‌توانند در آن دخل و تصرف داشته باشند. خداوند در قرآن کریم هم فرموده است که فدک ملک خاص پیامبر(ص) است که باید به اهل آن یعنی حضرت زهرا(س) هدیه می کرد.

وی با استناد به آیات ۲۶ سوره اسرا و ۳۸ سوره روم، عنوان کرد: در این آیات خداوند می فرماید ای پیامبر حق خویشاوندان خود را اداء بفرما؛ بیشتر تفاسیر اهل سنت و همه تفاسیر اهل شیعه از جمله تفاسیر عیاشی، فرات، تهدید الایات،  مجمع البیان، تفسیر قمی، شیخ ابوالفتوح رازی و تفسیر البرهان ذیل این آیه می‌گویند مسئله مربوط به فدک است. 
استاد حوزه علمیه ادامه داد: حضرت رضا(ع) می‌فرمایند آیه ۲۶ اسرا دلالت بر این دارد که اهل بیت پیامبر(ص) بر سایرین مزیت خاصی دارند. پیامبر(ص) مالی به دست آورده خداوند می‌فرماید آن را به اهل خود بده. اگر پیامبر(ص) آن را هدیه نمی‌کرد ارث می‌شد؛ اما خداوند برای نشان دادن مزیت اهل بیت(ع) می‌فرماید که آن را هدیه کن تا همه بفهمند که ائمه(ع) نسبت به دیگران برتری خاصی دارند.


حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه وقتی آیه قرآن نازل شد؛ پیامبر اسلام(ص) حضرت فاطمه(س) را فراخواندند و طبق دستو الهی فدک را به ایشان بخشیدند. و برای آن سند صادر کردند. گفت: وقتی مساله غصب فدک اتفاق افتاد حضرت زهرا سند فدک را بردند. جلال الدین سیوطی، هیثمی از ابوسعید خدری، هیثمی ذهبی متقی همه از علمای اهل سنت گفتند که حضرت رسول فدک را به وجود حضرت زهرا(س) بخشیدند.


وی با استناد به فرمایشی از امام صادق(ع) عنوان کرد: حضرت فرمودند اگر فدک در زمان حیات پیامبر(ص) بخشیده نمی شد ارث حضرت زهرا بود اما این بخشش برای نشان دادن جلال حضرت زهرا(س) بود که به دستور الهی انجام شد.  پس از سقیه حضرت زهرا(س) می خواستند به اصحاب بفهمانند با کسانی بیعت کردند که اساسا از قرآن چیزی نمی فهمیدند. 


این استاد حوزه علمیه در پایان با بیان اینکه پس از رحلت پیامبر(ص) شیطنتی که اهل سنت درآوردند این بود که اموال رسول الله(ص) را تحت عنوان صدقه قرار دادند. خاطرنشان کرد: این روایت ان ملعون ابدی است که گفت این صدقه است. پس از آن نام اموال حضرت زهرا(س) را صدقه گذاشتند در حالی که صدقه نبود. پس از رحلت حضرت رسول سه اقدام اتفاق افتاد مکالمه بین نفر اول و دوم از کاگردانان سقیفه با امیرمومنان است که خدمت حضرت رسیدند سوال کردند اموال پیامبر چه می شود حضرت پاسخ دادند در اختیار ما است نفر دوم نپذیرفت گفت که ما باید آن را بگیریم. بازپس گیری فدک توسط حضرت زهرا(ص) بهانه است اما دستگاه را رسوا می کرد.

کد خبر 1737678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha