از برگزاری طرح قرآنی «آوای آسمانی»تا اجرای طرح «بهار بندگی» با حضور ۱۲ هزار دانش آموز کهگیلویه و بویراحمدی

رئیس اداره قرآن و عترت و نماز آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: اجرای طرح «بهار بندگی» با حضور ۱۲ هزار دانش آموز در سطح استان از دیگر برنامه‌های آموزش و پرورش استان در عرصه نماز است.

حجت الاسلام والمسلمین «ناصر مصباح نژاد» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، به هفته قرآن و عترت اشاره و اظهار کرد: قرآن، اهل بیت علیهم السلام و نماز چراغ راه زندگی بشر برای رسیدن به حیات طیبه هستند.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: وزارت آموزش و پرورش در نظام اسلامی بر اساس اسناد بالادستی از جمله سند تحول بنیادین و گام دوم انقلاب اسلامی، برای تربیت نسلی مومن، انقلابی، متعهد، آگاه و عالم در تراز قرآن و آرمان‌های اهل بیت علیهم السلام طرح‌ها و برنامه‌هایی طراحی و اجرا می‌نماید.

وی یادآور شد: در حوزه قرآن، برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزی و فرهنگیان جهت ایجاد فضای تبلیغ و تشویق دانش آموزان و جامعه فرهنگیان برای انس با قرآن را وزارت آموزش و پرورش هر ساله برگزار می‌کند.

حجت الاسلام مصباح نژاد یادآور شد: در استان کهگیلویه و بویراحمد این مسابقات قرآنی با استقبال پرشور دانش آموزان و فرهنگیان در طول سال مواجه بوده و دو رتبه برتر کشوری را در حوزه فرهنگیان کسب کردیم.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: رتبه چهارم کشوری را در مسابقات قرآن سمپاد کسب کردیم و یازدهم آذر ماه امسال نیز آغاز مرحله آموزشگاهی مسابقات قرآن را داشتیم.

وی بیان کرد: برگزاری محافل انس با قرآن در مدارس در دستور کار قرار داشت که امسال در ۱۹۰ مدرسه غیرانتفاعی، غیردولتی و هیئت امنایی استان، طرح قرآنی «آوای آسمانی» برگزار شد.

حجت الاسلام مصباح نژاد افزود: در سال تحصیلی گذشته محافل انس با قرآن در بیشتر مدارس آموزش و پرورش استان برگزار شد که در روز ۲۹ فروردین امسال، مقارن با ماه مبارک رمضان، بزرگترین محفل جهان اسلام دانش آموزی را داشتیم که از چند شبکه ملی و استانی پخش شد و مورد تقدیر و تحسین مقامات عالی وزارت قرار گرفت.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: اجرای طرح «مصباح الهدی» و امام شناسی، آشنایی نسل نوجوان، جوان و دانش آموزان با زندگی ائمه اطهار علیهم السلام، آثار علمی، فرهنگی و معرفی دقیق امامان معصوم ما به نسل جوان وظیفه آموزش و پرورش است که در قالب این طرح در مدارس اجرا می‌شود.

وی اظهار کرد: اجرای طرح «عطر انتظار»، اجرای فعالیت‌های مناسبت های ملی و مذهبی در مدارس از جمله جشن‌های بزرگ نیمه شعبان و دهه امامت و ولایت و همچنین ایام فاطمیه، محرم و اربعین حسینی با حضور و مشارکت دانش آموزان برگزار می‌شوند.

حجت الاسلام مصباح نژاد گفت: در بخش نماز نیز با تلاش همکاران در مجموعه اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان، شهرستان‌ها و مناطق تجهیز نمازخانه‌های مدارس، آماده سازی برای برگزاری نماز جماعت، اجرای طرح «نور چشم» امسال با حضور ۱۳ هزار دانش آموز در ۱۳ شهرستان و منطقه برگزار شد.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: فرش سجاده‌ای به متراژ ۸۷۱ متر مربع برای ۱۰ مدرسه خریداری و به زودی تحویل مدارس خواهد شد.

وی اجرای طرح «بهار بندگی» و برگزاری جشن تکلیف با حضور ۱۲ هزار دانش آموز در سطح استان را از دیگر برنامه‌های آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در عرصه نماز برشمرد.

حجت الاسلام مصباح نژاد افزود: اجرای طرح «چون و چرا»، گفتمان‌های دینی، پاسخ به شبهات و سوالات دینی دانش آموزان در مدارس با حضور اساتید حوزه و دانشگاه از دیگر طرح‌های وزارت آموزش و پرورش در راستای تبیین و ترویج آموزه‌های دینی و اسلامی و پاسخ به گره های ذهنی نسل نوجوان و جوان ما است.

این مسئول اجرای طرح پیوند «مدرسه، مسجد و منزل» را از دیگر برنامه‌ها دانست و ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش تلاش می‌کند تا بین «خانواده، مدرسه و مسجد» پیوندی ایجاد شود تا با مشارکت اولیا و نظارت آنها جهت انس با فریضه الهی نماز، دانش آموزان با رغبت بیشتری حضور پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت تربیتی و تبلیغی ۴۹۶ طلبه طرح «امین» سال گذشته در مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد را داشتیم و ۱۸۳ روحانی شاغل در آموزش و پرورش در راستای گسترش فرهنگ، معنویت و ارزش‌های دینی و الهی تلاش می کنند.

حجت الاسلام مصباح نژاد بیان کرد: آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در تعامل با سایر نهادها و دستگاه‌های فرهنگی و همچنین نهاد امامت جمعه و حوزه‌های علمیه تاکنون موفق عمل کرده است.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: چند طرح ابتکاری نیز در آموزش و پرورش استان جهت تقویت و پیشبرد اهداف اداره قرآن، عترت و نماز و حوزه معاونت پرورشی آموزش و پرورش طراحی شده است.

وی طرح «شنبه‌های تفسیر» را یکی از این طرح ها دانست و گفت: این طرح روزهای شنبه در ادارات آموزش و پرورش و مدارس با تفسیر سوره نور و حجرات توسط ائمه جمعه اجرا می‌شود.

حجت الاسلام مصباح نژاد ادامه داد: جهت گسترش فرهنگ معارف قرآنی و انس با قرآن طرح «میز نماز» در دستور کار قرار دارد که روحانیون و مربیان پرورشی میزی را برای آموزش عملی نماز، تصحیح قرائت نماز، آموزش احکام نماز، تقلید و مرجعیت، پاسخ به سوالات دانش آموزان در عرصه نماز به دانش آموزان در مدارس قرار می‌دهند.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: طرح «قرار جمعه» جهت حضور اثربخش دانش آموزان و مربیان در نماز جمعه طراحی شده که در قالب آن امام جمعه ۱۵ دقیقه قبل از برگزاری نماز بین دانش آموزان حضور پیدا می‌کند و به سوال‌ها و شبهات آنها پاسخ می‌دهد.

وی طرح «نجات» را از دیگر برنامه ها برشمرد و خاطرنشان کرد: این طرح جهت مشاوره دینی و مذهبی دانش آموزان در مدارس جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با حضور اساتید و افراد با تجربه در عرصه دانش آموزی برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام مصباح نژاد یادآور شد: امروز وظیفه ما در قبال نسل جدید سنگین بوده و با توجه به اینکه آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی به مثابه ناتوی فرهنگی سنگر مقدس مدرسه را هدف قرار داده، همه ما در قبال آموزش و پرورش مسئولیت داریم و در قبال این نسل تکلیف داریم.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: کمک به آموزش و پرورش و مدارس یک وظیفه شرعی و انقلابی بوده که در این زمینه مسئولان، فرهیختگان، نخبگان، علما و روحانیون، رسانه‌ها و همه ما وظیفه داریم این نسل را از دل شبهات، فتنه‌های فرهنگی و آسیب‌های آخرالزمانی نجات دهیم.

وی تاکید کرد: آموزش و پرورش برای ما حیاتی، اساسی و راهبردی بوده اگر می‌خواهیم جامعه قوی و ایران قوی و خانواده قوی داشته باشیم و خانواده‌ها نسبت به آینده فرزندان خود در مدارس دغدغه نداشته باشند، باید وظیفه و دین خود را نسبت به آموزش و پرورش ادا کنیم.

حجت الاسلام مصباح نژاد یادآور شد: نسل جوان تشنه معارف الهی هستند و این نسل پاک دارای فطرت الهی بوده و نیازمند کمک و راهنمایی ما بوده و باید ابزار نشاط و امید آفرینی را برای آنها فراهم کنیم.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح فراگیر پرورشی را داریم که در پنج هدف پایه گذاری شده و ذیل هدف ایمان، نماز تعریف شده که تلاش برای انس نسل نوجوان و جوان با نماز، قرآن و اهل بیت علیهم السلام خوب و مطلوب است.

کد خبر 1737839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha