تدین، انقلابی‌گری و عدالت طلبی از ویژگی‌های یک نماینده طراز

آیت الله عالمی با بیان اینکه نمایندگان مجلس بیش از همه باید نسبت به وظایف قانونی خود مصمم و تلاش کنند گفت: تدین، انقلابی گری و عدالت طلب بودن از ویژگی های یک نماینده طراز انقلاب اسلامی بر مبنای ارزش های دینی است.

خبرگزاری شبستان- گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: بی تردید مهمترین مولفه برای شکل گیری مجلس شورای اسلامی در طراز انقلاب اسلامی راهیابی نمایندگان طراز انقلاب اسلامی است که این افراد هم با توجه به مولفه ها و شاص های حکومت اسلامی باید از مشخصات و ویژگی های یک فرد مومن، انقلاب، متعهد و متخصص برخودار باشند که از جمله این ویژگی ها می توان به استکبار ستیزی و انقلابی بودن، تکلیف گرا و ولایت محوری، مردمی و ساده زیست بودن ، حامی مظلومان فساد ستیز بودن، شجاعت و بصیرت و دشمن شناسی، وابسته به کانون های ثروت و قدرت نبودن را برشمرد در همین رابطه امام خمینی(ره) می فرمایند: «رأی خود را به شخصی که دارای بصیرت در امر دین و دنیا و منزه از گرایش به شرق و غرب و مکتب‌های انحرافی و دارای دید سیاسی است، بدهید.» همچنین مقام معظم رهبر نیز در سخنان خود بارها بر موضوع بصیرت تاکید داشتند و در این باره می فرمایند:  «نماینده باید دارای فهم و درک سیاسی باشد و مسائل کشور را بفهمد، هم مسائل خارجی و توطئه‌های دشمنان را و هم مسائل داخلی را.» در همین رابطه گفتگویی با  آیت الله عالمی عضو مجلس خبرگان رهبری نماینده مردم خراسان رضوی در مورد ویژگی های نمایندگان تراز جمهوری اسلامی به شرح زیر ارایه می شود.

در مورد ویژگی های یک نماینده مجلس شورای اسلامی توضیح بفرمایید؟

براساس قانون اساسی وظایفی بر عهده نمایندگان گذاشته شده که انتخاب مردم باید بر این مبنا باشد

ویژگی های نماینده مجلس شورای اسلامی که در تراز انقلاب اسلامی باشد باید مطابق وظایف نمایندگان در مجلس شورای اسلامی دارد، باشد و همچنین در مجلس خبرگان نیز مطابق با وظایف نمایندگان در مجلس خبرگان باشد این ویژگی ها باید لحاظ شود. در این امر بر اساس قانون اساسی وظایفی بر عهده نمایندگان گذاشته شده است که بر مبنای آن باید انتخابها صورت بگیرد.

امام خمینی (ره) مجلس را چگونه توصیف می کردند؟

راجع به نمایندگان مجلس با توجه به فرمایشات امام (ره) که از ایشان به یادگار مانده است و بر سر زبان ها جاری می شود، که فرمودند:"مجلس عصاره فضیلت ملت است". وقتی کسی می خواهد وارد جایی شود که "عصاره فضیلت ملت" است، باید برجستگی خاصی داشته باشد که در شان فضیلت ملت است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید به چه فضایل اخلاقی مزین باشند؟

تدین، انقلابی گری  و عدالت طلب بودن از ویژگی های یک نماینده طراز انقلاب اسلامی بر مبنای ارزش های دینی است

فضیلت های ملت چیست؟ ملت ما آنچه که در خصوص مردم در سخنان امام (ره) و رهبر معظم انقلاب از فضیلت های آنها عنوان می شود، متدین بودن در مرحله اول است و در مرحله دوم این ملت، ملت انقلابی هستند که البته انقلابی بودن آنها نیز برخواسته از تدین است. علاوه بر این در درون ارزش های ملت ویژگی های زیادی داریم که باید آنها را مورد توجه قرار دهیم از جمله اینکه ملت ما ملتی عدالت طلب هستند و می خواهند کشور را بر مبنای ارزش های دینی اداره کنند.

نمایندگان باید نسبت به وظایف عنوان شده در قانون متعهد باشند و نسبت به انجام این وظایف بیش از همه مصمم و تلاش کننند و همان وظیفه ای که مجلس شورای اسلامی  در قانون دارد را به خوبی انجام داده تا مجلس ریل گزاری دستگاه های اجرایی را به خوبی انجام دهدبا توجه به این ویژگی ها نمایندگان این ملت باید در این امور اوصاف برجسته و برتر داشته باشند تا شایستگی این را داشته باشد که از ملت نمایندگی کند. نسبت به وظایف نمایندگان در قانون اساسی مواردی احصا شده است، کسی که بخواهد از سوی مردم نماینده باشد باید نسبت به وظایف عنوان شده در قانون متعهد باشد و نسبت به انجام این وظایف بیش از همه مصمم و تلاش کند و همان وظیفه ای که مجلس شورای اسلامی  در قانون دارد را به خوبی انجام داده تا مجلس ریل گزاری دستگاه های اجرایی را به خوبی انجام دهد و باید توجه داشته باشیم که تمام رشد کشور عموما در این مرحله انجام می شود، اگر ریل گزاری صحیح باشد و عالمانه، عدالت خواهانه بر اساس مطالبات مردم از مجلس شورای اسلامی صورت گیرد. در این صورت موتور محرکه به راه می افتد و در اینجا دولت است که این مسیر را در مقام اجرا طی می کند. نماینده مجلس باید این باور را داشته باشد که فهم، درک و توانایی انجام وظایف محوله را دارا است.

در مورد نمایندگان مجلس خبرگان توضیح بفرمایید؟

از ویژگی های نمایندگان مجلس خبرگان دانش در اصول و مبانی علمی و اجتهاد، شجاعت، قدرت تشخیص به موقع و دلسوز نسبت به انقلاب و مردم است

نمایندگان مجلس خبرگان وظایف خاص بعهده دارند اما در اموری که مربوط به مجلس شورای اسلامی، دستگاه قضا و یا دستگاه اجرایی است، مجلس خبرگان نسبت به آنها وظایفی ندارد اما وظایف دیگری بر عهده دارد که از تمام آنها مهم تر است، ابتدا اینکه نماینده مجلس خبرگان باید دانش و قدرت تشخیص در ابعاد مختلف که از اصول و مبانی علمی اجتهاد را  باید کسب کرده و را دارا باشند و پس از آن انسانی باشند که نسبت به انقلاب، نظام و اسلام دلسوز بوده و توانمند در تشخیص واقعیت ها و شجاعت در مقابل آنچه تشخیص می دهند، باشند و برای اجرا شدن تشخیص درست خود ایستادگی کنند تا آن را عملی کنند.

وظایف مجلس خبرگان را چگونه ارزیابی می کنید؟

برای مجلس خبرگان سه وظیفه اساسی در قانون اساسی تعریف شده است، ابتدا مسئله رهبری و تعیین آن در زمانی که نیاز باشد، باید مجلس خبرگان تعیین کنند. در این موضوع تشخیص به موقع و شجاعانه باید داشته باشند و ما شاهد بودیم که بعد از گذشت یک دهه از انقلاب اسلامی بنیانگزار انقلاب اسلامی از دار دنیا رحلت کردند و مجلس خبرگان اقدام جامعی را انجام داد. این اقدام به موقع و صحیح انجام شد و در تصمیم درست خود ایستادگی کرد و آنچه نمایندگان مجلس خبرگان دور دوم انجام دادند برای کشور نجات دهنده بود.

مجلس خبرگان تا چه اندازه توانست در انتخاب و تشخیص درست و به هنگام در کشور موثر باشد؟

تصمیم شجاعانه مجلس خبرگان در انتخاب رهبر انقلاب بعد از رحلت امام خمینی (ره) دشمن را از تحقق آرزوهایش مایوس کرد

ملت ایران به خاطر دارند که وقتی امام امت رحلت کردند هنوز جنازه مطهر امام  ره در معرض دید مردم در مصلی بود و هنوز بدن امام ره تشییع نشده بود که رهبر بعدی انتخاب شد و این نشان دهنده انتخاب به موقع، صحیح و سریع مجلس خبرگان بود که این امر در سایر کشورها سراغ ندارید که در مورد یک اقدام مهم و یا مهمترین امر کشور به این سرعت تصمیم بگیرند و ملت را از آنچه که دشمن آرزوی آن را داشت، مایوس کنند و ملت را نجات دهند. ما به یاد داریم که امام با چه ابهتی انقلاب را رهبری می کردند اما دشمن دل خوش کرده بود که امام (ره) سن زیادی را سپری کردند و عنقریب از دنیا خواهد رفت و بعد از آن ما کارهایی را که باید انجام دهیم برای براندازی انقلاب و توطئه های گوناگون انجام می دهیم و گاها در رسانه های گروهی خود اعلام می کردند اما مجلس خبرگان با تصمیم درست و بهنگام خود آب یاس بر سر دشمن ریخت و این امر دشمن را مایوس کرد. تشخیص درستی که مجلس خبرگان داد کسی را انتخاب کردند که ایمان را به خوبی درک کرده و امام را به درستی فهمیده، راه و اندیشه امام (ره) را به خوبی درک کرده بودند و در چهلمین روز از رحلت امام (ره) اعلام کردند که انقلاب اسلامی در هیچ کجای عالم بدون نام امام خمینی ره شناخته شده نیست.

امام (ره) در شکل گیری انقلاب آن قدر شجاعت داشت که پنجه در پنجه قدرت های جهانی را داشت. کاپیتالیسم و کمونیسم را که مخالف انقلاب اسلامی بودند با شکست مواجه کرد و بعد از امام (ره) نیز این راه با انتخاب رهبر معظم انقلاب توسط مجلس خبرگان ادامه دارد.

و اگر در یکی از موارد مجلس خبرگان اشتباه می کرد، چه بر سر انقلاب اسلامی و کشور می آمد؟ اما الحمدالله مجلس خبرگان به خوبی و به موقع کار را به موقع انجام داد و به خوبی تشخیص داد و به خوبی نیز از رهبریت نظام پشتیبانی کرد، بنابراین مردم عزیز کشور باید برای دوره پنجم خبرگان نمایندگانی انتخاب کنند که در تراز تصمیمات عظیم و بزرگ کشور باشد. نمایندگانی را انتخاب کنند که در تمام خطراتی که برای کشور به وجود می آید، بتواند خط شکن، صف شکن بوده و مسیر را به سمت هدف اصلی انقلاب که رساندن انقلاب به ظهور امام زمان (عج) است با قدرت طی کند و تصمیمات قاطع آنان را به خوبی انجام دهد.

کد خبر 1737898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha