«فلسطین» محور اصلی جشنواره فیلم‌های حقوق بشر «کرامت»

این دوره از «جشنواره فیلم‌های حقوق بشر کرامت» در اردن به فلسطین اختصاص دارد و بیش از 70 فیلم مستند و روائی به نمایش گذاشته می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از المیادین، چهاردهمین دوره «جشنواره فیلم‌های حقوق بشر کرامت» در اردن ادامه دارد، در این دوره بیش از ۷۰ فیلم بلند، مستند، کوتاه به نمایش درمی آید.

این دوره که تا ۲۱ آذر ۱۴۰۲ مطابق با ۱۲ دسامبر ۲۰۲۳ ادامه دارد، بانام «دوره فلسطین» و با مشارکت ۲۵ میهمان از سینماگران و کارشناسان حقوقی عرب و خارجی برگزار می شود. این دوره با فیلم مستند طولانی «یلّا غزه» (۲۰۲۳) به کارگردانی « رولاند روینر» از فرانسه افتتاح شد.

این فیلم به زندگی ساکنان غزه در محاصره از سال ۲۰۰۷ میلادی می پردازد. در این جشنواره سینمایی ۳۰ فیلم که زوایای پنهان و مختلف فلسطین ازمنظر حقوق بشر پرداختند، برای نمایش انتخاب شدند.  

از فیلم‌های این جشنواره می توان به فیلم نروژی «برج»(۲۰۱۸) به کارگردانی «متس گرورد» اشاره کرد که به داستان یک پناهنده فلسطینی از اردوگاه برج البراجنه در لبنان می پردازد که داستان نکبت و چگونگی تخریب تعدادی از روستاهای فلسطین توسط ادوات نظامی رژیم صهیونیستی را روایت می کند.

در حاشیه این جشنواره محفل جوانان با عنوان « مداخله هنری در زمان بحران‌ها و جنگ‌ها« با مشارکت تعدادی از هنرمندان و فیلمسازان برگزار می شود.

همچنین نشست سینمایی با عنوان «پروپاگاندا و واقعیت مسایل» با مشارکت تولیدکنندگان، کارگردانان، حقوق دانان، کارشناسان قانونی برای بررسی راه‌های سرمایه گذاری و تولید فعالیت‌های سینمایی مستند به منظور ثبت نقض حقوق غیرنظامیان فلسطینی برگزار می شود.

همزمان با روز جهانی حقوق بشر در ۱۹ آذر مطابق با ۱۰ دسامبر، میزگردی با عنوان «سینمای پناهندگان» برگزار می شود که در آن آثار سینمایی روایی و مستند تخصصی در زمینه مسایل پناهندگان بررسی می شود.

این جشنواره با اعلام فیلم‌های برنده با جایزه «ریشه کرامت» منتخب مردم و جایزه «انهار» به بهترین فیلم عربی با موضوع فلسطین اهدا خواهد شد.

کد خبر 1737933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha