سامانه های پرتودهی محصولات کشاورزی در ۱۲ استان کشور راه اندازی می‌شود

شیرمردی گفت: ۱۲ منطقه را برای ایجاد سامانه های پرتودهی کشاورزی تعیین کردیم و امیدواریم تا پایان امسال ۴ سامانه را در نقاط کشور راه اندازی کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، سید پژمان شیر مردی شامگاه (۱۸ آذر) در نشست با استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: امروز بازدیدی از ظرفیت های کشاورزی استان داشتیم و در حوزه تولید محصول زرشک و زعفران اقدامات خوبی انجام شده است که قابل تقدیر است.

معاون سازمان انرژی هسته ای با بیان اینکه حل مشکلات کشور اولویت ما در دولت سیزدهم است، افزود: در دولت سیزدهم در دو سال اول ۲۴ دستاورد تحویل دادیم که عملی شده و برخی در مرحله اخذ مجوز هستند.

شیر مردی افزود: رویکرد ما این است که نمونه های فناورانه تولید کنیم لذا درخصوص راه اندازی سامانه پرتودهی گاما ورود کردیم، ۱۲ منطقه را برای ایجاد سامانه های پرتودهی کشاورزی تعیین کردیم و امیدواریم تا پایان امسال چهار سامانه را در نقاط کشور راه اندازی کنیم.

وی گفت: خراسان جنوبی چند محصول راهبردی دارد و محصولات استان برند کشور هستند لذا زعفران و زرشک و به دنبال آن محصول عناب را باید برای آفت کشی و تضمین امنیت غذایی پرتودهی کنیم.

معاون سازمان انرژی هسته ای گفت: ۹۸ درصد تولید زرشک دنیا را داریم با کمک بخش دولتی یک سامانه پرتودهی گاما را برای استان خراسان جنوبی راه اندازی می کنیم و یک سامانه هم با کمک بخش خصوصی راه اندازی خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: نگاه ما باید حفظ ذخایر ژنتیکی کشور باشد و پرتودهی برای آفت کشی است،   حدود ۷۰ سال است این تکنولوژی‌های در دنیا مورد استفاده است و ۹ استاندارد ملی برای پرتودهی داریم، ۵۰ درصد سامانه های پرتودهی در آمریکا است و هرکجا سامانه نبوده شاهد ورود سم های شیمیایی بیشتر هستیم لذا سلامت غذایی باید برای ما مهم باشد.

وی ادامه داد: اگر نگاه ما به موضوع؛ امنیت غذایی باشد باید اجازه ایجاد ضایعات را ندهیم، ما  ۳۰ درصد در محصولات کشاورزی ضایعات داریم  یعنی ۱۰ میلیارد دلار سود ما از بین می برد.

معاون سازمان انرژی هسته ای با بیان اینکه  در حوزه کشاورزی ۱۲ محصول را هدف گذاری کردیم، همچنین ما پنج ادویه بومی مانند زعفران،   سماق، گل پر و فلفل قرمز داریم و باید برای آن ها برنامه داشته باشیم.

وی افزود: ایجاد سامانه های پرتودهی را در اردبیل، خوزستان، خراسان رضوی،  گیلان،  فارس،  جنوب کرمان، کهنوج و جیرفت و مازندران شروع کردیم، و هم اکنون این مهم در استان خراسان جنوبی آغاز خواهد شد.

اوی تصریح کرد: اگر سه درصد از محصولات کشاورزی  فساد پذیر را پرتودهی کنیم می توانیم با کشورهای دیگر رقابت کنیم، همچنین انرژی هسته ای فقط تولید برق و انرژی نیست بلکه در حوزه محیط زیست و کشاورزی هم کاربردهای بسیار زیادی دارد.

کد خبر 1738058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha