نشستی برای معرفی «شبح»

کتاب «شبح: خاطرات مدافع حرم سیدعلی جعفری، اسیر فراری از زندان تکفیری‌های سوریه» در سال ۱۴۰۱ توسط انتشارات خط مقدم قم در ۳۳۶ صفحه به چاپ رسیده است. 


به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد؛ حسین خسروی، معاون سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در جلسه معرفی کتاب شبح از سلسله نشست‌های «شمس» که امروز (۱۹آذر) به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد گفت: اجرای این قبیل برنامه‌های فرهنگی جزء سیاستهای اصلی هر دو مجموعه آستان قدس رضوی و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان محسوب می‌شود. 

وی افزود: کتاب «شبح» با موضوع ادبیات مقدس، یادآور فرهنگ رشادت و ایثارگری برای نسلی است که شاید کمتر به آن توجه کرده‌اند و یا درکی از موقعیتهای آن زمان نداشته‌اند. این وظیفه هر یک از ما به عنوان مسئولین فرهنگی که در معرفی و تبین این فرهنگ کوشا باشیم. 

خسروی با اشاره به وقایع تلخ در فلسطین، اظهار کرد: امروز با توجه به سکوت جهانی در مقابل فاجعه عظیم رژیم صهیونیستی، شاهد فریاد بلند و رشادت جوانان فلسطینی هستیم که دلیرانه در مقابل این ظلم ایستادگی کرده‌اند.

معاون سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی تاکید کرد: در سازمان آستان قدس رضوی تلاش ما بر این است، اسناد و مدارک این وقایع را حفظ و برای آیندگان به یادگار بگذاریم و همسو با کتابخانه‌های عمومی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و کتاب و کتابخوانی گامی موثر برداریم. 

وی هدف از برگزاری این برنامه را تربیت نسلی دانست که توانمندی نقد و نقدپذیری را داشته و گفت: تلاش ما پرورش نسلی با روحیه مطالبه گری و حقیقت جویی است. 

اسارت واقعی را حضرت زینب(س) کشیده‌اند

سیدعلی جعفری، راوی کتاب «شبح» در معرفی خود گفت: من اصالت افغانستانی دارم که در شهر قم به دنیا آمده‌ام. در آن روزهایی که در جوار حرم حضرت زینب(س) در سوریه سودای شهادت را در سر می‌پروراندم، روزهای بسیار سخت اسارت را به مدت ۱۸ ماه تجربه کردم. لحظات بسیار دشوار توهین و شکنجه‌های روحی و جسمی را گذراندم که دمادم آن زجر و طلب شهادت بود و بارها در بین نیروهای تکفیری سوریه مبادله شدم. 

وی تاکید کرد: اما با وجود تمامی سختیهای دوران اسارت معتقدم که اسارت نکشیده‌ام؛ چرا که اسارت واقعی را حضرت زینب(س) تجربه کرده‌اند.  هیچگاه از انتخاب این راه پشیمان نشدم و اگر طلب کند دوباره نیز پا در این عرصه می‌گذارم. 

جعفری در ادامه به بیان خاطراتی از لحظات اسارت و فرار خود پرداخت. 

برای خلق یک اثر خوب باید مسلط به اصول و قواعد نگارش باشید

 محمدرضا نصرت، نویسنده کتاب «شبح» نیز در این نشست گفت: کتابهای خاطره نویسی عمدتا از دو بخش مصاحبه و نگارش اثر تشکیل می‌شوند. مصاحبه، ماده اولیه داستان و شامل بسیاری از جزئیات است که اگر خوب انجام نشود، ساختار داستان به کلی از بین می‌رود، به همین علت مصاحبه اول من با سیدعلی جعفری ۲۴روز زمان برد.

وی در توضیح بخش نگارش اثر، اظهار کرد: برای خلق یک اثر خوب باید مسلط به اصول و قواعد نگارش باشید. در واقع این عوامل موجب انجام یک مصاحبه خوب و خلق یک اثر شایسته می‌شود. 

نصرت تصریح کرد: امروزه در بسیاری از خاطره نویسی‌ها شاهد روایت اول شخص فرد هستیم، در حالیکه ممکن است توصیفات و توضیحات کتاب مطابقتی با شخصیت راوی نداشته باشد؛ تلاش من در این کتاب بر این بوده است تا دانش نویسندگی خود را با زبان سیدعلی جعفری، راوی کتاب «شبح» تلفیق کنم. هدفم از انجام این کار نیز انتقال حس، صدا و زبان سیدعلی در هنگام خوانش کتاب برای خواننده بوده است. 

کتاب «شبح: خاطرات مدافع حرم سیدعلی جعفری، اسیر فراری از زندان تکفیری‌های سوریه» در سال ۱۴۰۱ توسط انتشارات خط مقدم قم در ۳۳۶ صفحه به چاپ رسیده است. 

گفتنی است، علی جعفری در پنجمین اعزام  به سوریه به اسارت درآمد و در حال حاضر نیز در کارخانه دمپایی سازی در شهرستان قم مشغول به کار است.

پایان پیام/

کد خبر 1738206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha