طرح ولایت با رویکرد تقویت ارزش ها، باورها و عقاید برگزار می‌شود

حجت الاسلام محمود افشارمنش گفت: طرح ولایت را به صورت مجازی و حضوری با استفاده از ظرفیت اساتید مدرسه علمیه امام خمینی (ره) قم در سطح شهرستان جیرفت برگزار خواهیم کرد تا ان شاءالله بتوانیم قدمی در راستای تقویت ارزش ها، باورها و عقاید مردم منطقه برداریم.

حجت الاسلام محمود افشارمنش در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، گفت: طرح ولایت، یکی از کارهای ماندگار علامه مصباح است که از سال ۱۳۷۵ در سطح کشور آغاز شده است.

مجری طرح ولایت در جیرفت با بیان اینکه در این طرح به تقویت باورها، ارزش ها و عقاید ما پرداخته می شود، افزود: متاسفانه امروز شاهد تضعیف ارزش ها و باورها هستیم و راهی که می تواند این ارزش ها و باورها را محکم کند، مبانی معرفتی است که حضرت آقا تاکید فراوانی بر تقویت مبانی معرفتی دارند.

وی بیان کرد: طرح ولایت با عنایت مقام معظم رهبری توسط علامه مصباح و سایر اساتید در حال اجراست و در راستای اجرای این طرح ۶ کتاب مرتبط با یکدیگر تدریس می شود.

حجت الاسلام افشارمنش ادامه داد: در یک سیر مطالعاتی به ترتیب کتاب معرفت شناسی، خداشناسی، انسان شناسی، فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق و فلسفه سیاست تدریس می شود تا بتوان نظام مبانی دینی را معرفی کرد.

مجری طرح ولایت در جیرفت ابراز کرد: از ویژگی های طرح ولایت این است که شروع آن با مطالب عقلی به روز است یعنی هم از مطالب عقلی و هم از نظریه های به روز مکاتب استفاده می شود.

وی اظهار کرد: ما دین مان را اسلام قرار داده ایم و جزء باورهای ما، اعتقاد به اسلام است و این باور نباید تقلیدی باشد بلکه باید از روی استدلال عقلی، شناخت واقعی و حقیقی باشد.

حجت الاسلام افشارمنش اضافه کرد: وقتی این مهم محقق شد آنگاه اعتقادات و باورهای دینی ما محکم خواهد شد و در سبک زندگی ما تاثیرگذار خواهد بود و در نتیجه می توانیم در برابر شبهات و القائات زیادی که پیش می‌آیند، واکسینه شویم.

مجری طرح ولایت در جیرفت بیان کرد: طرح ولایت کمک می کند تا ما بتوانیم به شبهات و سوالات جوانان، نوجوانان و کودکان به راحتی پاسخ دهیم و به تعبیری ماهیگیری یاد آنها دهیم.

وی یادآور شد: حضرت آقا می فرمایند؛ «به نظر من این طرح، آموزش مبانی اندیشه اسلامی بایستی فراگیر شود و این طور طرح ها جزء با ارزش ترین کارهاست که جوانان را با ایمان راستین و امین بار می آورد و ایمان آنها را با معرفت و روشن بینی همراه می کند، این طرح ها به قدری سازنده و مفید است که هر چقدر بر روی آنها سرمایه گذاری شود به نظر من این است که زیاد نیست».

حجت الاسلام افشارمنش عنوان کرد: حضرت آقا در مورد تبلیغ می فرماید؛ «پاسخ گویی به شبه یک موضع کافی نیست بلکه ما در تبلیغ باید مبانی فکری فرد را بشناسیم و یک حالت تهاجمی داشته باشیم و بتوانیم مبانی درست را انتقال دهیم».

مجری طرح ولایت در جیرفت خاطرنشان کرد: سیر مطالعاتی در طرح ولایت یک منظومه ای است که از معرفت شناسی شروع می شود و به فلسفه سیاست ختم می شود و سوالات مختلفی را که نوجوانان و جوانان ما امروز با آن درگیر هستند به صورت عقلانی، مستدل، دقیق و مستحکم پاسخ می دهد البته این مهم در صورتی محقق می شود که بر این مبانی مسلط شویم.

حجت الاسلام افشارمنش بیان کرد: در کتاب معرفت شناسی به موضوعاتی همچون واقعیتی وجود دارد یا خیر؟ معیار درست و غلط چیست؟ آیا دستگاه معرفتی ما فقط حس و تجربه را می تواند بشناسد و یا به ماوراء حس و تجربه هم راه دارد یا خیر؟ آیا می شود به واقعیت رسید یا خیر؟ پرداخته می شود.

مجری طرح ولایت در جیرفت ادامه داد: در کتاب خداشناسی در مورد موضوعاتی همچون آیا این عالم خدا دارد یا خیر؟ نظریه داروین و بیگبن را داریم که تصادفی انسانها به وجود آمده تکامل یافته حیوانات هستند نظریه این دانشمندان درست است یا نظریه دین اسلام؟ خدایی داریم اگر داریم چطوری به وجود آمده است ویژگی های آن چیست؟ اگر خدا داریم چرا آن همه انسان معلول داریم اینها چه گناهی کرده اند که این طوری به وجود آمده اند چرا بعضی جاها زلزله می آید؟ چرا خدا مردم فلسطین را نجات نمی دهد؟ چرا بعضی پولدار و بعضی فقیرند؟، بحث شده است.

وی ابراز کرد: در کتاب انسان شناسی نیز به سوالاتی همچون این که آیا انسان همین جسم است و یا ساحت غیر مادی هم دارد؟ هدف از خلقت انسان چیست؟ راه رسیدن به خوشبختی حقیقی برای انسان چیست؟ آیا عقل انسان کافی است؟ پاسخ داده شده است.

حجت الاسلام افشارمنش اظهار کرد: در کتاب فلسفه اخلاقی به موضوعاتی همچون ارزش چیست؟ خوب و بد چه می باشد؟ معیار خوب و بد و ارزش چیست؟ آیا یک عده ای سر یک چیز توافق کردند آن حتما خوب است؟ اصلا ما ارزش واقعی داریم یا نداریم؟ کمال انسان در چیست؟ به چه حقی نهی از منکر می کنیم؟، پرداخته شده است.

مجری طرح ولایت در جیرفت عنوان کرد: در کتاب فلسفه حقوق به سوالاتی پیرامون حق چیست؟ ملاک حق چیست؟ حق قانونگذاری با چه کسی است؟ آیا حقوق زن و مرد باید مساوی باشد یا خیر؟ چرا به زنان ظلم می شود؟، پاسخ داده می شود.

وی ادامه داد: در کتاب فلسفه سیاست نیز به موضوعاتی از قبیل این که اساسا دین از سیاست باید جدا شود یا خیر؟ چه کسی حق دارد حاکم باشد؟ آیا این حکومت ضرورت دارد یا خیر؟ برای فقیر دلیلش چیست؟ حاکم مطلوب باید چه ویژگی داشته باشد؟ نقش مردم در حکومت چیست؟ آیا دین از سیاست جدا است؟ ملاک کارآمدی حکومت چیست؟ نظام جمهوری اسلامی چه فایده ای دارد؟، پرداخته شده است.

حجت الاسلام افشارمنش بیان کرد: علامه مصباح می گوید؛ من در ۷۰ سال عمر طلبگی کاری با برکت تر از طرح ولایت انجام نداده ام.

مجری طرح ولایت در جیرفت گفت: طرح ولایت را به صورت مجازی و حضوری با استفاده از ظرفیت اساتید مدرسه علمیه امام خمینی (ره) قم در سطح شهرستان جیرفت برگزار خواهیم کرد تا ان شاءالله بتوانیم قدمی در راستای تقویت ارزش ها، باورها و عقاید مردم منطقه برداریم.

وی یادآور شد: طرح ولایت با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان توسط موسسه فرهنگی و هنری توسعه فردی ترنج اجرا می شود.

کد خبر 1738426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha