«کهرت»، به استقبال ایام فاطمیه رفت 

مردم روستای کهرت شهرستان خوانسار، حداقل ۲۰۰ سال است که ایام فاطمیه خود را با برپایی آئین تعزیه خوانی پاس می دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خوانسار، روستای کهرت شهرستان خوانسار با برپایی نهمین سوگواره ملی تعزیه خوانی یاس نبوی به استقبال ایام فاطمیه رفت.

نهمین سوگواره تعزیه خوانی روستای کهرت شامگاه دوشنبه ۲۰ آذر ماه در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) این روستا با حضور شش گروه تعزیه خوان آغاز شد و تا شب شهادت حضرت زهرا (س) ادامه دارد.

«کهرت»، به استقبال ایام فاطمیه رفت 

تعزیه های حر ابن ریاحی(ع)، حضرت عباس (ع)، حضرت علی اکبر (ع)، امام حسین (ع)، حمزه سیدالشهدا و حضرت زهرا (س) در این ۶ شب اجرا می شود و شور حسینی را در ایام فاطمیه در این روستا بر پا می کند.

تعزیه در ایام فاطمیه از حدود حداقل ۲۰۰ سال پیش، در حیاط مسجد صاحب الزمان(عج) یا میدان روستای کهرت برپا می شده است و در سالهای اخیر اهالی روستا، حسینیه بزرگ حضرت ابوالفضل(ع) را با هدف برگزاری بهتر آئین عزاداری ساختند.

«کهرت»، به استقبال ایام فاطمیه رفت 

این آیین حداقل ۲۰۰ ساله، از سال ۱۳۹۰، با تشکیل دبیرخانه ای از جوانان و پیشکسوتان تعزیه روستا با هدف حفظ میراث گذشتگان خود و انتقال آن به نسل آینده و نیز ایجاد محیط معنوی سازنده، به صورت متمرکز و سوگواره در آمد و سه سال با عنوان نغمه عاشورایی و پنج سال هم با عنوان سوگواره یاس نبوی برگزار شد و تنها بیماری کرونا مانع از اجرای این آئین در یکسال شد.

«کهرت»، به استقبال ایام فاطمیه رفت 

به گزارش شبستان، آئین کهن تعزیه خوانی روستای کهرت با همت اهالی این روستا مراحل ثبت به عنوان اثر ناملموس ملی را می گذارند و به زودی با ارائه همه مستندات خود، ثبت می شود. /

کد خبر 1738481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha