کانون‌های تخصصی خواهران پایگاه توسعه مفاهیم بلند مکتبی می‌شوند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه زنان در جای جای نهضت امام خمینی(ره) پیشتاز و جلودار بوده‌اند، گفت: کانون‌های تخصصی فرهنگی هنری خواهران به محل بروز روحیات ایثارگرانه، دیگرخواهی و توسعه مفاهیم بلند مکتب تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، نخستین کنگره ملی «فعالین خواهر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور» صبح امروز (سه شنبه، ۲۱ آذرماه) در تالار وحدت تهران کار خود را آغاز کرد.

«محمدمهدی اسماعیلی» در این کنگره با ابراز خرسندی از آغاز به کار رسمی کانون های فرهنگی هنری تخصصی خواهران، اظهار کرد: امید است این رویکرد آغاز خیرات و برکات باشد و نتایج عملی و تحسین برانگیزی را در حوزه اجرا به دنبال داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن گرامیداشت یاد شهدا و جانفشانی های این دلاوران از زحمات مادران شهدا و همچنین همسران شهدا تقدیر به عمل آورد.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای فلسطین افزود: امروز بیش از همیشه و به خصوص بعد از هفت اکتبر این جانفشانی ها مورد توجه است چرا که این صبوری ها و آنچه که در غزه رخ داد، فصل نویی در تاریخ جهاد بانوان به شمار می رود و ما به شهدا و زنان و دختران غزه درود می فرستیم.

پیروزی و حیات انقلاب به مسجد وابسته بود

اسماعیلی با بیان اینکه سیاست اصولی ما در نگاه به مساجد مبتنی بر شعاری است که در دولت به عنوان نهضت بازگشت به مساجد دنبال می شود، تصریح کرد: مسجد مرکز همه داشته های انقلاب اسلامی است و انقلاب ما مسجدمحور متولد شد؛ نهضت امام راحل مسجدمحور است و اساسا هسته نخست نهضت در مساجد و هیئات مذهبی شکل گرفت.

نهضت بازگشت به مسجد نمادین نیست

اسماعیلی تأکید کرد: ما علت محدثه انقلاب را علت مبقیه آن می دانیم که همان مسجد است. انقلاب برای گسترش خود چاره ای جز تقویت مساجد ندارد و نهضت بازگشت به مسجد یک شعار تزیینی و کار نمادین نیست بلکه ضرورت امروز انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه ما در دولت انقلابی همه برنامه ها را باید معطوف به ارتقای فعالیت های اجتماعی کنیم، تصریح کرد: از وضعیت فعلی ارتباط بخش های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد با مسجد رضایت ندارم چون با این الگویی که امام و رهبری برای ما ترسیم کرده اند، تفاوت هایی دارد؛ بنابراین باید با سیاست راهبردی و سند روشن این حرکت را ترسیم کنیم.

آمار مساجد غیرفعال نگران کننده است

اسماعیلی افزود: امروز ارقامی که در مورد مساجد فعال اعلام می شود به شدت نگران کننده است. مساجد فعال مساجدی نیستند که فقط سه وعده نماز جماعت داشته باشند، گو اینکه تعدادی از مساجد ما امروز این کارکرد حداقلی را هم ندارند.

وی ادامه داد: مسجد پایگاه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی جامعه دینی است و پیامبر(ص) از جایگاه مسجد جامعه را اداره می کردند و حضرت امیر(ع) ادامه دهنده این مسیر بودند و در آینده مسجد کوفه دارالعماره امام زمان(عج) خواهد بود، چنان که در افق تمدن اسلامی که منتج به ظهور جامعه مهدوی می شود، مسجد کوفه محل فرمانروایی و اداره کل جهان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تمدن اسلامی با مسجد قبا و مسجدالنبی(ص) شروع شد و حکومت جهانی اسلام به رهبر حضرت بقیه الله الاعظم(عج) در مسجد کوفه اداره می شود بنابراین در این فاصله نهضتی که بیشترین تشابه را به نهضت پیامبر(ص) و نهضت علوی و فاطمی و انشاءالله نهضت مهدوی می خواهد داشته باشد، ناگزیر از حضور در مسجد است اما ما همچنان از جایگاهی که باید باشیم، فاصله داریم و حتی متاسفانه از داشته های خود در اوایل انقلاب در عرصه مسجد دور شده ایم.

اسماعیلی افزود: تمام این موارد در حالی است که در اوایل انقلاب و دوران دفاع مقدس تمامی فعالیت ها از مساجد شکل می گرفت، اعزام نیروها به جبهه از مسجد صورت می پذیرفت، من خود تمام دوران کودکی ام را در مسجد گذراندم، قرآن را در مسجد یاد گرفتم، در مسجد تئاتر بازی کردیم، در مسجد فیلم های سینمای دینی مثل سفیر و محمد(ص) رسول الله را تماشا کردیم و زمانی که سیل بود کلاس های آموزشی مدرسه در مسجد برگزار می شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اما در سال های پس از جنگ تعمدا مرکز فعالیت ها را از مسجد به جای دیگری بردند و نتوانستیم این رویکرد را که تبدیل به یک عادت شد، تغییر دهیم. امروز بسیاری از استانداران و نمایندگان مجلس وقتی با من صحبت می کنند مطالبه ساخت فرهنگسرا دارند اما من می گویم مگر در شهر شما مسجد نیست؟ اتمام پروژه های عمرانی‌مان به سمت دو دهه شدن می رود. حال تصور کنید این فرهنگسرا را بسازیم و تازه چه زمانی تمام شود و در آخر هم در اختیار چه تفکری قرار بگیرد؟!.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به حجت الاسلام خداداده و سایر مدیران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: شما باید این ریل را تغییر دهید اینکه رهبری فرمودند بازسازی انقلاب و ساختارهای فرهنگ یک بخش اصلی اش به این عرصه ها باز می گردد؛ بنابراین با توجه به رویکردی که در ستاد کانون های مساجد جاری است و به ویژه برنامه ای که امروز در آن حضور یافته ام، خوشحالم که بخشی از کار مورد توجه قرار گرفته است.

نقش ویژه زن در الگوی سوم

اسماعیلی تصریح کرد: مسجد برای بانوان پایگاه و محل تجمیع خیر و ثواب و عبادت است. زن بنابر الگوی سوم هم در عرصه های مختلف و در نقش های گوناگون اعم از نقش همسری، مادری و دختری جایگاه والایی دارد و از سوی دیگر به عنوان یک فعال اجتماعی موثر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رژیم پهلوی با الگوگیری از شیوه حکمرانی غربی ها شخصیت زن را لگدمال کرد اما امام جایگاه زن را احیا کردند و زنان در نهضت امام خمینی از سال ۴۱ حضور یافتند.

اسماعیلی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما اصالتا یک انقلاب فاطمی الحدوث است، گفت: علت این مسئله به این موضوع بر می گردد که این انقلاب در ایام فاطمیه و مهر سال ۱۳۴۱ آغاز شد؛ ضمن اینکه انقلاب اسلامی در ادامه این سیر حسینی البقا است چرا که با نام امام حسین(ع) تداوم یافت.

زنان در جای جای نهضت امام جلوتر بوده اند

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به جانفشانی ها و از خود گذشتگی های پدران و مادران شهدا تأکید کرد: برخی از خانواده ها حتی سه فرزند خود را به جبهه های نبرد فرستادند و در واقع مادران شهدا چنان حماسه ای آفریدند که مثال زدنی است که این امر نشان می دهد در نهضت ما زنان همواره جلوتر بوده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: شهید حاج حسین همدانی که در راه اندازی تیپ محمد رسول الله که بعدها تبدیل به لشکر شد با شهیدان همت و شهبازی و همچنین جاویدالاثر متوسلیان همراه بود و این تیپ را راه اندازی کردند. شهید همدانی می گفت میدان های رزم ما از تنورهای روستای مریانج همدان که بانوان در آن نان می پختند تا عمق میدان و حضور رزمندگان در مناطق عملیاتی بود.

وی افزود: ما نیاز داریم به این الگو برگردیم و امروز اساسا با نبرد کامل تری مواجهیم چرا که امروز جنگ ترکیبی است و دشمن تلاش می کند تا در جامعه ما شکاف ایجاد کند؛ بنابراین، باید تلاش کنیم با استفاده از قدرت معنوی خود به پرورش این الگوها کمک کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما کانون های تخصصی فرهنگی هنری خواهران را راه اندازی کردیم تا چتر انقلاب اسلامی تعداد بیشتری از بانوان را زیر سایه خود نگاه دارد. ما این کانون ها را راه اندازی نکردیم که صرفا یک گروه جدید ایجاد شود بلکه هدف مان این است که کانون های تخصصی خواهران را به محل اجتماع و محل بروز روحیات ایثارگرانه، دیگرخواهی و توسعه مفاهیم بلند مکتب تبدیل کنیم.

اسماعیلی افزود: رسالت امروز زنان و مردان انقلابی، مسجدی و قرآنی این است که جامعه ایرانی را متحد و زیر پرچم اسلام و ولایت به شکلی منسجم تر گردهم بیاورند. ما زمانی قدرتمند هستیم که حداکثر همراهی را ایجاد کنیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که رویکرد ستاد کانون های مساجد کشور در راه اندازی کانون های تخصصی بانوان به نقطه مطلوبی برسد چراکه زن در اندیشه دینی ما از آسیه و حضرت مریم(س) گرفته تا حضرت خدیجه کبری(س)، حضرت فاطمه(ع) و حضرت زینب کبری(س) در طول تاریخ و در نهضت اسلام حماسه ساز بوده اند؛ بنابراین امیدواریم این فرصت منجر به خدمتگذاری هرچه بیشتر شما بانوان مسجدی باشد و به قول معروف از شما حرکت و از ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت.

این گزارش می افزاید، در ادامه دو گروه سرود از دختران اعضای کانون های مساجد از دو شهرستان ورامین و قدس به اجرای برنامه پرداختند و سپس با حضور «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «انسیه خزعلی» معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، «علیرضا معاف» معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «علی آقامحمدی» قائم مقام وزیر کشور و مشاور مقام معظم رهبری؛ «سید محمود اسلامی» معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از تنی چند از بانوان ایثارگر و مادران و همسران شهدا تجلیل به عمل آمد که اسامی آنها عبارت است از: «فرانک بخشی» جانباز انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس، «مریم کاتبی» از پرستاران دوران دفاع مقدس، دکتر «زهرا امامی»، همسر شهید مدافع حرم مرادی، «فروغ منهی» مادر شهیدان خالقی پور و مادر شهید مدافع حرم «علی آقاعبداللهی».

کد خبر 1738530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha