«بیت حانون» دروازه شمالی غزه با تاریخ و تمدن هزاران ساله

شهر«بیت حانون» فلسطین دروازه شمالی غزه است که توسط حنّون شاه قبل از میلاد تاسیس شد و این شهر در دوره‌های مختلف تاریخ جنگ‌ها خونینی را پشت سر گذاشته است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: شهر «بیت حانون» دروازه شمالی غزه است که حوادث بسیاری را پشت سر گذاشته و جنگ‌های خونینی در اطراف آن رخ داده است.

شهر بیت حانون، دهکده قدیمی بود که توسط حنّون شاه کارتاژ تاسیس شد که خانه‌ای برای عبادت خدایان و بت‌ها بود، همچنین خانه تابستانی برای ملک حانون به شمار می آمد، جنگ‌های طولانی در دوره او به وقوع پیوست تاجایی که یکدیگر را نابود کردند. بنابراین مجسمه‌ای از او در عبادتخانه قرار گرفت و این روستا به «بیت حانون» شهرت یافت.

در تاریخ بئر السبع آمده است که در سال ۷۲۰ قبل از میلاد، سارگون بزرگ، بنیانگذار امپراطوری اکد و نخستین پادشاه این امپراطوری با لشکریان خود به جنوب فلسطین لشکر کشید و ساکنان آن را تحت حکومت خود درآورد.

ورود اسلام

از زمان فتح اسلام، ساکنان آن به دین اسلام لبیک گفتند، میدان جنگ بین فرانک‌ها و مسلمانان رخ داد که در آن فرانک‌ها شکست خوردند. در بالای مسجد بیت حانون، تخته سنگی برای بزرگداشت این نبرد ساخته و نصب شده است. به همین دلیل نام این مسجد، مسجد «النصر» به یاد این نبرد نامگذاری شد.

تاریخ ساخت مسجد النصر به 637 هجری(1239 میلادی) یعنی نبرد مسلمانان به رهبری «شمس الدین سنقر» با فرانک‌ها برمی گردد. گنبد این مسجد پس از پیروزی ایوبیان بر فرانک‌ها ساخته شد و امروز از آثار تاریخی مهم در این منطقه به شمار می آید.

مسجد النصر ببیت حانون شید قبل 8 قرون تخلیدا لهزیمة الصلیبیین - موطنی 48

شهر بیت حانون در شمال نوار غزه قرار دارد و در ارتفاع ۵۰ متری از سطح دریاست. از شرق و شمال با حد فاصل بین نوار غزه و سرزمین‌های اشغالی سال ۱۹۴۸ محدود شده است و از غرب و جنوب با شهر بیت لاهیا همسایه است. بیت حانون نزدیک به شش کیلومتر از شهرک صهیونیستی «سدیروت» واقع در سرزمین‌های ۴۸ فاصله دارد.

بیت حانون، یک مکان متمایز به شمار می‌آید و بزرگ‌ترین گذرگاه زمینی که نوار غزه را با سرزمین‌های اشغالی فلسطین سال ۱۹۴۸ مرتبط می کند، گذرگاه بیت حانون یا گذرگاه «ایرز» است. گذرگاه ایرز نامی است که مقامات اشغالگر اسرائیلی برآن نهادند.

  شهر بیت حانون یکی از شهرهای پرجمعیت با جمعیتی بالغ بر ۴۰ هزار نفر است، بیت حانون، یک شهر کشاورزی است و بیشتر ساکنان آن برای امرار معاش به کشاورزی و زراعت زمین وابسته هستند. معروف ترین ویژگی این شهر، کشت مرکبات و سبزیجات بود و سبزی مورد نیاز این شهر و مناطق اطراف آن را تامین می‌کرد.

 ساکنان شهر بیت حانون مانند سایر شهرهای فلسطین از بیکاری رنج می برند و بسیاری از ساکنان آن به کار در خط سبز تکیه کردند.آنها  در زمره کارگران ماهر و آموزش دیده قرار می گیرند. در این شهر یک منطقه صنعتی به مساحت ۲۶۱ دونم وجود دارد. مهم‌ترین صنایع این منطقه تولید بتن، کاشی، پارچه، پلاستیک، مواد دارویی و آرایشی و بهداشتی است.

 همچنین در این شهر تعداد زیادی کارگاه آهنگری و نجاری خصوصی وجود دارد که  اینها کارگاه های ساده ای هستند که کارهای روزمره را انجام می دهند و فعالیت آنها فراتر از این شهر نیست.

«بیت حانون» دروازه شمالی غزه با تاریخ و تمدن هزاران ساله

 آموزش یکی از ویژگی های اساسی شهر است که مورد توجه همه ساکنان است. مدارس زیادی در این شهر تحت نظارت آژانس امداد (UNRWA) و وزارت آموزش و پرورش وجود دارد، همچنین دانشکده کشاورزی متعلق به دانشگاه الازهر در آن قرار دارد.

 شهر بیت حانون از این جهت منحصر به فرد است که دارای جاذبه های گردشگری است که آن را به دلیل موضعیت جغرافیایی متمایزش به یک جاذبه گردشگری تبدیل می کند. این شهر در شمال نوار غزه از هوای معتدل، مناظر طبیعی جذاب و آثار قدیمی که گواه بر تمدن‌های متوالی آن و نشانه پیشرفت هنر معماری در طول دوره‌های تاریخی است، برخوردار است.

«بیت حانون» دروازه شمالی غزه با تاریخ و تمدن هزاران ساله
عکس ماهواره‌ای از بیت حانون

ارتش صهیونیستی در سال‌های انتفاضه دوم و جنگهای متوالی در نوار غزه ویرانی‌های فراوانی در بیت حانون انجام دادند، ارتش صهیونیستی بارها به این شهر حمله کرد و همچنین مناطق وسیعی از زمین‌های کشاورزی را با بولدوزر تخریب کرد و این منطقه را بمباران کرد.

تصاویر ماهواره ای از وضعیت شهر بیت حانون در شمال شرقی نوار غزه را قبل و بعد از حملات اسرائیل حاکی از آن است  که مناطق مسکونی آن مانند سایر شهرهای نوار غزه در جنگ اخیر زیر بمباران شدید رژیم صهیونیستی است، بیت حانون نیز شاهد نسل کشی علیه مردم خود و تخریب زیرساخت‌ها، ساختمان‌ها، خدمات، مراکز عمومی، بیمارستان‌ها و مدارس و مکان‌های دیگر است.

کد خبر 1738545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha