ماجرای هم‌عهدی خواهران فعال در کانون‌های مساجد برای الگوی زن تراز انقلاب

همزمان با برگزاری نخستین کنگره فعالین خواهر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور که با حضور جمعیتی بالغ بر هزار نفر در محل تالار وحدت تهران برگزار شد، زنان فعال مسجدی آمادگی خود برای تحقق الگوی سوم زن و زن تراز انقلاب را اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: این جمله معروف امام خمینی (ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران است که فرمود: «از دامن زن، مرد به معراج می‌رود» و اکنون پس از گذشت بیش از چهار دهه از فجر پیروزی، دختران و زنان انقلابی در لبیک به آرمان‌های امام راحل، تلاشی ستودنی برای حفظ ارزش‌ها و صیانت از این نظام مقدس داشته‌اند تا زیر سایه پرچم با عزت ایران اسلامی، به جهانیان ثابت کنند که بانوان این مرز و بوم در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... چون سرو ایستادند و از ولایت دفاع می‌کنند.

لبیک خواهران فعال در کانون‌های مساجد به الگوی زن تراز انقلاب

البته که ماهیت و ریشه چنین روش و مَنِشی را باید در تاریخ جست وجو کرد؛ چه آن زمان که صدیقه طاهره (س) دوشادوش امامِ‌زمانِ خود علی بن ابیطالب (ع) در جامعه حضور یافت و چه دورانی که فرزندش زینب کبری (س) در نهایت دلیری و شجاعت، اقدام به تبیین واقعیت دین و حقیقت عاشورا کرد تا قرن‌ها بعد در سایه انقلاب اسلامی، زنان اقدام به روشنگری کنند و در بخش‌های مختلف نقش‌آفرین باشند؛ از حضور در جبهه‌های جنگ در دوران دفاع مقدس گرفته تا شهادت و جانباز شدن برخی از این زنان دلاور و از سوی دیگر تقدیم جگرگوشه‌شان به انقلاب اسلامی و شهادت فرزندان در جبهه‌ها؛ آری مادران و همسران شهدا این چنین در ادامه راه فاطمه (س) و زینب کبری (س) حرکت کردند.

اما اکنون در راستای ادامه راه و در لبیک به منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور مبادرت به تأسیس کانون‌های تخصصی خواهران کرده و در جریان برگزاری یک کنگره ملی تحت عنوان «فعالین خواهر کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور» طلیعه رسمیِ آغاز به کار این کانون‌ها گرامی داشته است.

این کنگره که امروز (سه‌شنبه، ۲۱ آذر ماه) در تالار وحدت تهران برگزار شد، میزبان شخصیت‌های مختلف کشوری از جمله «انسیه خزعلی» معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده؛ «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ «علیرضا معاف» معاون قرآن و عترت این وزارتخانه؛ «علی آقامحمدی» مشاور مقام معظم رهبری و قائم مقام وزیر کشور؛ حجت‌الاسلام و المسلمین «کمال‌الدین خداداده» رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و تنی چند از دیگر مسئولان و فعالان مسجدی بود.

بر پایه این گزارش: از افتخارات کنگره ملی فعالین خواهر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور که با حضور هزار نفر از دختران و بانوان عضو در کانون‌ها برگزار شد این بود که کنگره میزبان مادران و همسران شهدا و البته تنی چند از بانوان جهادی بود؛ همانان که در راه وطن از همه چیز خود گذشتند، از فرزند و همسر که برایشان عزیزترین بودند تا مال و هرگونه امکاناتی که در پیشبرد اهداف انقلاب موثر واقع می شد.

لبیک خواهران فعال در کانون‌های مساجد به الگوی زن تراز انقلاب

از سوی دیگر در این مراسم که حضور باشکوه دختران و زنان مسجدی، حال و هوای متفاوتی را در فضای تالار وحدت شکل داده بود، سخنرانان مباحث مختلفی را مطرح کردند. از جمله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنان خود به اهمیت و جایگاه مسجد اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی اصالتا یک انقلاب فاطمی الحدوث است و علت این مسئله به این موضوع بر می گردد که این انقلاب در ایام فاطمیه و مهر سال ۱۳۴۱ آغاز شد؛ ضمن اینکه انقلاب اسلامی در ادامه این سیر حسینی البقا است چرا که با نام امام حسین(ع) تداوم یافت.

وی در ادامه سخنان خود در این کنگره ملی عنوان کرد: ما کانون های تخصصی فرهنگی هنری خواهران را راه اندازی کردیم تا چتر انقلاب اسلامی تعداد بیشتری از بانوان را زیر سایه خود نگاه دارد. ما این کانون ها را راه اندازی نکردیم که صرفا یک گروه جدید ایجاد شود بلکه هدف مان این است که کانون های تخصصی خواهران را به محل اجتماع و محل بروز روحیات ایثارگرانه، دیگرخواهی و توسعه مفاهیم بلند مکتب تبدیل کنیم.

لبیک خواهران فعال در کانون‌های مساجد به الگوی زن تراز انقلاب

همچنین در ادامه نیز حجت الاسلام والمسلمین «محمد جواد حاج علی اکبری» ضمن قدردانی از فعالان کانون های مساجد، اظهار کرد: تأسیس کانون های تخصصی خواهران اقدامی فرخنده و بسیار مناسب در جهت دستیابی به مسجد تراز اسلامی است.

وی ادامه داد: ضرورت دارد که در گام دوم انقلاب مسجد را برای نقش آفرینی بیش از پیش بانوان فعال کنیم و در این زمینه بازتعریف دوباره ای در مدیریت، کالبد و سرمایه انسانی مسجد صورت گیرد که خوشبختانه در سند تحول مسجد نیز این ویژگی ها مورد توجه قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین حاج‌علی‌اکبری همچنین از حمایت ها و کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت از مساجد و کانون های فرهنگی هنری تشکر کرد و گفت: مجموعه های حوزوی، دانشگاهی و نهادهای مرتبط با مسجد باید دست به دست هم دهند و برای احیای مسجد تراز و نیز پررنگ کردن نقش بانوان در این پایگاه اثرگذار برای انجام فعالیت های اجتماعی بانوان تلاش کنند.

این گزارش می‌افزاید: در ادامه «انسیه خزعلی» با بیان اینکه اگر مساجد به عنوان سنگر، پایگاه و قرارگاه دیده شوند به طور قطع می توانند در برابر تهاجم فرهنگی و شبیخون نرم دشمنان برای خانواده ها، بانوان و جوانان فعال شوند، خاطر نشان کرد: بدون شک کانون های تخصصی خواهران با انسجام و فعالیت های خود می توانند زمینه نقش آفرینی بانوان در محلات را فراهم کنند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور همچنین از تدارک برنامه های ویژه برای زنان همزمان با هفته زن خبر داد و گفت: یکی دیگر از برنامه های ما شناسایی بانوان تاثیرگذار در سراسر کشور است که در این زمینه کانون های تخصصی خواهران می توانند با معرفی بانوان تاثیرگذار در اقصی نقاط کشور به ویژه مناطق محروم ما را یاری کنند که بتوانیم ظرفیت هایی را که بانوان در سراسر کشور دارند، بشناسیم.

در بخش دیگری از کنگره ملی فعالین خواهر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور، «علی آقامحمدی» مشاور مقام معظم رهبری و قائم مقام وزریر کشور به سخنرانی پرداخت.

وی در بخشی از سخنرانی خود با اشاره به سبک و سیره زندگی حضرت زهرا(س) اظهار کرد: آن حضرت در تمام عمر مبارک خود حتی یک تقاضا از امیرالمومنین(ع) نکردند و تنها موردی که می توان به عنوان یک خواسته ایشان از همسر یاد کرد، تقاضای انار بود که آن نهایتاً به یک پیرمرد نابینا رسید و در نهایت وقتی حضرت امیر(ع) دست خالی به منزل بازگشتند با یک سینی از میوه های بهشتی مواجه شدند.

مشاور مقام معظم رهبری ادامه داد: اگر در مورد جایگاه زن بحث می کنیم، باید توجه داشته باشیم که در شاکله دین ما بالاترین جایگاه ها را زنانی چون حضرت مریم(س)، حضرت فاطمه زهرا(س)، حضرت زینب(س) و حضرت معصومه(س) داشته اند و در این دوران و زمانه نیز زنی چون مرحومه مرضیه حریرچی(دباغ) از چنان ایثار و شجاعتی برخوردار بود که رضوان دخترش را جلوی مادر شکنجه کردند اما او دم نزد و رضای خدا را بر هر چیز دیگر ترجیح داد.

وی با اشاره به برگزاری نخستین کنگره فعالین خواهرِ کانون های مساجد، ابراز کرد: اینکه خواهران مسجدی هم‌افزا شوند باعث می‌شود واجباتی همچون امر به معروف و نهی از منکر محقق شود.

اما در ادامه و طی دو بخش بین سخنرانی‌ها از تنی چند مادران و همسران شهدا و همچنین بانوان ایثارگر و جهادی تقدیر به عمل آمد؛ در واقع هدف از این تجلیل‌ها یادآوری جان‌فشانی و ایثاری بود که این زنان برای خدمت به وطن داشتند. چه مادرانی که چند فرزند خود را در جبهه های جنگ از دست دادند و مادر شهید شدند و چه بانوانی که همسران خود را در جبهه‌های حق علیه باطل از دست دادند و همسر شهید شدند و البته چه شیرزنانی که در دفاع از وطن جانباز شدند و برخی دیگر که در این روزگار همسر و فرزند را در دفاع از حرم تقدیم حرم اهل بیت (ع) کردند؛ نکته آن بود که ذیل این تجلیل‌ها یاد این دلاوران گرامی داشته شد و جمعیت هزار نفری حاضر در کنگره هربار به احترام این زنان جان بر کف ایستادند، صلوات فرستادند و ثواب‌اش را به روح والای شهیدان تقدیم کردند و البته در مقطعی دیگر برای این شجاعت و دلیری‌ها کف زدند.

لبیک خواهران فعال در کانون‌های مساجد به الگوی زن تراز انقلاب

این گزارش می افزاید: در بخش‌های دیگری از این کنگره دختران عضو در کانون‌های مساجد از دو شهرستان قدس و ورامین به صورت مشترک به اجرای سرود پرداختند. این سرود مملو از مضامین والای دینی و انقلابی بود. از عرض ارادت به فاطمه زهرا(س) و حضرت بقیة‌الله‌الاعظم (عج) تا ابراز سرسپردگی به مقام عظمای ولایت؛ از انتظار برای امام عصر (عج) تا تلاش برای شکل دادن یک جامعه فاطمی زیر پرچم اسلام ناب محمدی و رعایت اصول و قوانین دینی همچون حجاب، که از سوی حاضران با استقبال فراوان مواجه شد.

همچنین در بخش دیگری از این کنگره «امیر عباسی» مداح اهل بیت (ع) به مرثیه‌سرایی برای بانوی دو عالم پرداخت، چنان سوگواری که سالن اصلی تالار وحدت و بالکن‌های تالار که مملو از جمعیت دختران و بانوان عضو در کانون‌های مساجد بود به وجد آمدند و اشک در رثای دختر پیامبر (ص) ریختند. این روضه که لحظه به لحظه جریان حمله به خانه دختر رسول‌الله(ص) و قرار گرفتن آن حضرت(س) بین در و دیوار را روایت می‌کرد به این نقطه رسید که فاطمه (س) با وجودی که باردار بود دَم نزد و دردی این چنین سنگین را متحمل شد و فرزندش که هنوز متولد نشده بود را از دست داد تا راه پدرش، پیامبر خدا را ادامه دهد و به ولایت حضرت امیر (ع) لبیک گوید. این روضه چنان جانسوز روایت شد که تمام سالن از ناله و اشک حاضران پر شده بود، گویی قرار بود که این کنگره یک فرصت باشد برای تجدید بیعت با آرمان های فاطمی و علوی.

لبیک خواهران فعال در کانون‌های مساجد به الگوی زن تراز انقلاب

لبیک خواهران فعال در کانون‌های مساجد به الگوی زن تراز انقلاب

اما بخش دیگری از این کنگره به اجرای تئاتر با نقش‌آفرینی بچه‌های مسجد اختصاص یافت. این تئاتر به مباحث مختلفی به ویژه مساله حجاب و تاریخچه آن پرداخت، از جمله جریان مسجد گوهرشاد و تلاش غرب برای اینکه حجاب را از سر زنان برداشته و الگوی اروپایی ها و غربی ها را نسبت به زنان ایرانی تحمیل کنند. همچنین در ادامه این تئاتر، نسبت به علاقه به حفظ حجاب تاکید  و در نهایت در وصف شهدای مدافع حرم و آرمان آنان اشعاری قرائت شد.

گفتنی است: اولین کنگره فعالین خواهر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، که صبح امروز با حضور تنی چند از مسئولان کشوری برگزار شد، طلیعه و نویدبخش فعالیتی نوین و متفاوت از دختران و بانوان سراسر کشور در عرصه مسجد بود. امید آن است که با حمایت هرچه بیشتر مسئولان ذیربط، کانون های فرهنگی هنری تخصصی خواهران با رشد و موفقیتی دوچندان در راستای خدمت به اهداف انقلاب اسلامی حرکت کند.

کد خبر 1738588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha