نیاز به پژوهش‌های بنیادی برای تشکیل تمدن نوین اسلامی

آیت الله دژکام گفت: اگر بنا داریم تمدن نوین اسلامی شکل دهیم به همان نسبت که به پژوهش های کاربردی نیاز داریم نیاز به پژوهش های بنیادی هم وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از فارس، آیت الله لطف الله دژکام امروز چهارشنبه (۲۲ آذر) در همایش روز ملی پژوهش و فناوری که در سالن اجتماعات شورای اسلامی شهر شیراز برگزار شد، گفت: هر کاری می خواهیم انجام دهیم به یک پشتوانه علمی نیاز داریم و اگر پژوهش رخ ندهد مسلما کاری که انجام می دهیم اثر مطلوب خود را نخواهد داشت و به آنچه که دلمان می خواهد در رابطه با شهر نمی رسیم.

وی با اشاره به اینکه امروزه پژوهش های کاربردی در جامعه ما جای خود را باز کرده است، افزود: معمولا مدیران اجرایی اصرار به ارائه پژوهش کاربردی دارند به همین جهت احساس می کنند برخی از پژوهش ها چه انجام شود چه انجام نشود تاثیری در زندگی مردم ندارد.

به گفته آیت الله دژکام، مدیر می خواهد نتیجه کار خود را نشان دهد و باید پژوهش کاربردی باشد تا بتوان نتیجه کار را به مردم ارائه کرد اما اگر بنا داریم تمدن نوین اسلامی شکل دهیم به همان نسبت که به پژوهش های کاربردی نیاز داریم نیاز به پژوهش های بنیادی هم وجود دارد گرچه برای خیلی ها ملموس نیست اما باید کاری کنیم تا این نیاز احساس شود و این کار مدیر بخش پژوهش است اما نمی توانیم به بهانه اینکه نتیجه پژوهش بنیادی ملموس نیست نیاز به آن را انکار کنیم.

وی با اشاره به پارادایم های فلسفی اثرگذار در شهرسازی و مدیریت شهری و بنیان و بنیادی که بر روی ظواهر و روبناهای شهری تاثیر می گذارد، گفت: پژوهش های بنیادی با آنچه که در روبنا دیده می شود یک رابطه علمی، دقیق و منطقی دارد و باید این رابطه را واضح کنیم تا معلوم شود به پژوهش های بنیادی نیاز داریم.

وی ادامه داد: به طور مثال در رشته پرستاری کتابی که تدریس می کنند از فصل ششم شروع می شود و ۵ فصل ابتدایی آن که مبانی و پارادایم ها است ترجمه نشده و پژوهش های کاربردی این مجموعه که از فصل ششم شروع می شود براساس مبانی است که در ۵ فصل اول است. این اشتباه است، ما هرچه انجام می دهیم بدون تغییر پارادایم ها است و اینگونه هیچ گاه تمدن خود را بنیان نخواهیم کرد و اگر می خواهیم کاری کنیم باید بر روی چند فصل اول که ترجمه نمی شود کار کنیم نه فقط تقلید از آنها باشد.

امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه قسمتی از پژوهش های کاربردی ما مشکل دارد، اظهار کرد: مشکل آنجاست که بر چه بنیانی پژوهش انجام می گیرد؟این بنیان را باید درست کنیم، تا اساس و شالوده را درست نشود هرچه بالا می سازیم مطابق شالوده جلو می رود.

وی با بیان این سوال که بر پایه نظر کانت حرف زده می شود همه استقبال می کنند اما بر پایه نظر ملاصدرا سخنی بگوییم تحویل نمی گیرند، عنوان کرد: مجمع حکمت اسلامی فارس می تواند به جای مبانی که دکارت، کانت و... تبیین کرده و در اروپا جا افتاده مبانی بر پایه فکر ابن سینا، خواجه نصیر طوسی، ملاصدرا و... تبیین کنند، اگر این مبانی را یاد نگیریم تغییر خاصی نخواهیم داشت.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه علت اینکه بنده از شهرداری شروع کردم این است که شهرداری و شورای شهر می توانند در مورد شهر تصمیم مستقل بگیرند، گفت: جهت گیری را به سادگی در مراکز علمی نمی توانیم عوض کنیم اما اگر در شهرداری جهت گیری عوض شد انگیزه ایجاد می کند.

وی ادامه داد: این استقلال و توانمندی شورای شهر و شهرداری در تصمیم گیری برای شهر، ظرفیت مناسبی است چرا که این مجموعه ها استقلال رای داشته و می توانند خدمت به دین، خدا و پیامبر کرده و مسیر صحیح را انتخاب کنند.

آیت الله دژکام با اشاره به اینکه در تفکر و تمدن یونانی به چند خدایی اعتقاد داشتند و این موضوع را در معماری آنها قابل مشاهده است، گفت: انسان محوری و اومانیسم در معماری خود را نشان می دهد حالا اگر ما می گوییم توحید، به معنای واقعی باید خود را نشان دهد.

وی با اشاره به اینکه تمدن یونانی با تمدن ایرانی و اسلامی متفاوت است چون مبانی تفاوت دارد و وظیفه نشان دادن این مهم در شهر کار شورای شهر و شهرداری است، گفت: طبق آیه قرآن شهروندان مومن که باشند شهر برکت پیدا می کند و شهر خدا محور می شود، این ایمان باعث برکت شهر می شود.

کد خبر 1738795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha