عدالت سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی است

حجت الاسلام رادمرد گفت: فساد - کم یا زیاد- در شأن نظام اسلامی نیست و تبعات منفی آن که کاهش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی نظام است، برای اصل نظام می‌ماند. بنابراین تشدید جنجال های جناحی و سیاسی نه تنها مشکل را نمی‌کاهد بلکه مردم را ناراحت‌تر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از البرز، به نقل از روابط عمومی نهاد نمازجمعه ماهدشت، حجت الاسلام علی رادمرد در خطبه های نماز عبادی سیاسی ظهر جمعه گفت: یکی از مهم‌ترین و مبارک‌ترین مهارت‌های زندگی که فوق‌العاده در توفیقات زندگی انسان اثر می‌گذارد و زندگی را توأم آرامش و نشاط می‌کند، مهارتی است که در روایات نورانی حضرات معصومین با سرفصل «الدعاء بظَهرِ الغیب»(دعا برای دیگران) است. این مهارت یکی از معروف‌ترین و برجسته‌ترین سیره‌های عملی حضرت زهرا سلام الله علیها بوده است. امام حسن مجتبی علیه السلام می‌فرماید: «رَأَیْتُ أُمِّی فَاطِمَةَ (علیها السلام) قَامَتْ فِی مِحْرَابِهَا لیْلةَ جُمُعَتِهَا، فَلمْ تَزَل رَاکِعَةً سَاجِدَةً حَتَّی اتَّضَحَ عَمُودُ الصُّبْحِ، وَ سَمِعْتُهَا تَدْعُو للمُؤْمِنِینَ وَ المُؤْمِنَاتِ وَ تُسَمِّیهِمْ، وَ تُکْثِرُ الدُّعَاءَ لهُمْ وَ لا تَدْعُو لنَفْسِهَا بِشَیْءٍ، فَقُلتُ لهَا: یَا أُمَّاهْ لمَ لا تَدْعُوِنَّ لنَفْسِکِ کَمَا تَدْعُوِنَّ لغَیْرِکِ، فَقَالتْ: یَا بُنَیَّ الجَارَ ثُمَّ الدَّارَ» امام حسن(ع) فرمود مادرم فاطمه را در شب جمعه ای دیدم که در محرابش ایستاده بود و پیوسته در حال رکوع و سجده بود تا اینکه روشنایی صبح نمایان شد و از او شنیدم که برای مردان و زنان مومن دعا می کرد و با اسم آنان را نام می برد و برایشان زیاد دعا می کرد ولی برای خویش چیزی نمی خواست پس به او گفتم: مادرم چرا آنگونه که برای دیگران دعا می کنی برای خود دعا نمی کنی؟ و او گفت پسرم اول همسایه بعد خانه.(دیگران مقدم ترند.)

امام جمعه ماهدشت افزود: فهم حکمت این سیره حضرت صدیقه خیلی مهم است و می‌تواند بسیاری از گرفتاری‌های واقعی و توهمی ما را برطرف کند. دعا بظهر الغیب، اصطلاحا یک معامله بُرد بُرد و نشانه فراست و زرنگی انسان مؤمن است (الْمُؤْمِنُ هُوَ الْکَیِّسُ الْفَطِن چون امام صادق علیه السلام درباره حکمت و برکت دعا در غیاب افراد می‌فرمایند: دُعَاءُ الْمُسْلِمِ لِأَخِیهِ بِظَهْرِ الْغَیْبِ یَسُوقُ إِلَی الدَّاعِی الرِّزْقَ وَ یَصْرِفُ عَنْهُ الْبَلَاءَ وَ تَقُولُ لَهُ الْمَلَائِکَةُ لَکَ مِثْلَاهُ» ، «دعای مسلمان برای برادرش در غیاب او: 1. به داعی روزی می‌رساند؛ 2. بلا را از او بر می‌گرداند؛ فرشته‌ها به او می‌گوید: تمام آنچه برای دیگری دعا کردی، به‌طور مضاعف برای تو خواهد بود.

وی توضیح داد: این سیره ارزشمند فاطمی برکاتی دارد که به 2 برکت آن اشاره می کنیم: اولا، خیلی وقت‌ها قصور و تقصیرهای خود در فریضه صله رحم را با همین دعا بظهر الغیب می‌توان جبران کرد. اگر کسی بداند قطع رحم نکبت‌بارترین بلاها را سر انسان می‌آورد، خیلی قدر این موهبت را می‌داند.  ثانیا، اگر از کنار گرفتاری مردم بی‌تفاوت رد بشویم، چوب می‌خوریم. در این زمینه روایات، تکان‌دهنده است. به عنوان نمونه می‌فرمایند: «مَنْ خَذَلَ أخَاهُ وَ هُوَ یَقْدِرُ عَلَی نُصْرَتِهِ، خَذَلَهُ اللهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ؛ أَقَامَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مُسْوَدّاً وَجْهُهُ مُزْرَقَّةً عَیْنَاهُ‌ مَغْلُولَةً یَدَاهُ إِلَی عُنُقِهِ فَیُقَالُ هَذَا الْخَائِنُ الَّذِی خَانَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ ثُمَّ یُؤْمَرُ بِهِ إِلَی النَّارِ». [واقعا خدا به مسئولین امر مردم رحم کند!]. هر مومنی که خود یا دیگری قدرت بر چیزی داشته باشد و مومنی به آن احتیاج داشته باشد و او را از آن بازدارد، خداوند در روز قیامت او را با رویی سیاه و چشمانی کور در حالی که دستانش به گردنش بسته است ، سرپا نگه می دارد. و می گویند: این همان خائنی است که به خدا و رسول او خیانت کرده است . آنگاه دستور می رسد او را به جهنم ببرید. دعا درحق دیگران می‌تواند این خطر را از سر ما بردارد. ان شاءالله در این مسیر صاحب توفیق باشیم و به این سیره ارزشمند توجه کنیم.

در پی نامه دبیرکل سازمان ملل صبح جمعه نشست شورای امنیت درباره وضعیت غزه برگزار شد و کشورهای مختلف نظر خود را بیان کردند اما آمریکا، یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت که تا شب قبل از برگزاری نشست، سفیرش از اظهارنظر صریح درباره اقدام دبیرکل سازمان ملل خودداری کرده بود، در این نشست به صراحت اعلام کرد که با قطعنامه پیشنهادی آتش بس فوری در غزه مخالف است.

اقدام گوترش دبیرکل سازمان ملل در زمینه استفاده از ماده ۹۹ منشور سازمان ملل برای تشکیل نشست فوری شورای امنیت با توجه به وخامت بی‌سابقه اوضاع نوار غزه در پی حملات بی‌وقفه و مکرر هوایی و زمینی رژیم صهیونیستی علیه این منطقه صورت گرفت. وتوی قطعنامه شورای امنیت توسط آمریکای جهانخوار،حاوی پیام‌ها و نکاتی است: ۱- ناکارآمدی و بی‌مصرفی نهادهای بین‌المللی ، مجموعه هایی هستند برای پیشبرد اهداف استکبار و غیر این هم چیزی نیست ۲- وتوی آمریکا؛ چراغ سبز برای جنایات بیشتر 3- وتوی آمریکا ؛ بن‌بست راهبردی صهیونیستها ، یعنی صهیونیست ها در میدان دیگر نمی توانند کاری بکنند و حمایت جهانی را هم نتوانستند برای خودشان ایجاد کنند و راهبرد شان که ایجاد همگرایی جهانی برای دفاع از عملکردشان بود ، از دست رفت 4 - تشدید نفرت جهانی از آمریکا بخاطر حمایت های بی قید و شرط از رژیم منحوس صهیونیستی ، همه جامعه جهانی بخواهند عملی را ، آمریکا و کشورهای صاحب وتو نخواهند نمیشود ، این قانون جنگل است ، اما مرجبا به مردم و ارتش غیرتمند یمن که اجازه عبور کشتی هایی که اسرائیلی هستند یا به مقصد اسرائیل در حرکتند را نمی دهند یا توقیف می کنند یا با موشک هدف قرار می دهند ، اخیرا هم که آمریکا مسئله آتش بس را وتو کرده بود ، یمنی ها اعلام کردند ، این وتوی یمنی ها در مقابل آن وتوی آمریکایی ها ، اگر امت اسلام متحد شوند ، برترین قدرت اقتصادی و نظامی خواهند شد و بر جهان می توانند تاثیر گذار باشند و نقش تعیین کننده ای هم داشته باشند ، همین اتحاد بین جامعه شیعیان را ملاحظه بکنید در حوادث غزه و فلسطین ، ثروت و قدرت و بالاتر از آن قدرت ایمان در اختیار مسلمانان است اما متاسفانه مرعوب مستکبرین هستند و متحد نمیشوند با یکدیگر، امیدواریم همه در سایه قرآن کریم به وحدت برسند تا شر مستکبرین از سر مستضعفین کوتاه شود .

خبر فسادی بزرگ در هفته گذشته، جامعه را تحت تأثیر خود قرار داد؛ مبلغ هنگفت بیش از ۳ میلیارد دلار، هر ذهنی را معطوف به‌خود می‌کند که مگر نیاز کشور در حوزه چای چقدر است که تنها سهم یک شرکت این میزان تخصیص ارز باشد؟! البته در مذمت فساد در هر زمانی که رخ دهد شکی نیست اما شایسته است به چند نکته مهم درباره خبر فساد شرکت چای دبش توجه کرد.

اول این که؛ فساد - کم یا زیاد- در شأن نظام اسلامی نیست و تبعات منفی آن که کاهش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی نظام است، برای اصل نظام می‌ماند. بنابراین تشدید جنجال های جناحی و سیاسی نه تنها مشکل را نمی‌کاهد بلکه مردم را ناراحت‌تر خواهد کرد. هم‌چنین این عرصه، میدان سبقت در خبررسانی این دستگاه و آن دستگاه نیست! عرصه هم‌افزایی و همراهی قاطعانه و همدلانه برای برخورد محکم و عادلانه است.

دوم - نحوه مواجهه با فساد باید مورد توجه قرار گیرد؛ این‌که حکومت و دستگاه اجرایی کشور چگونه با فساد برخورد می‌کند ، برای مردم اهمیت دارد و تا الان هم البته نشان داده که فسادی ببیند قاطع برخورد می کند ، اگر برای حکومت و دستگاه ها مبارزه با فساد مهم نبود اعلام نمی کردند آنرا ، مهم بوده که اعلام شده اما برخورد قاطع و پشیمان کننده مورد انتظار است و همچنین بررسی عواملی که باعث این جریانات می شود تا برای همیشه مسدود شود ، دست مفسد در هر پست و مقامی باشد باید قطع شود ، این خواسته رهبری معظم انقلاب و مردم است ، بارها به مسائل حضرت آقا اشاره کردند از جمله نکاتی که همواره مورد تأکید رهبر انقلاب بوده اولویت دادن به مسأله‌ی پیشگیری است: «در مبارزه‌ی با فساد، در درجه‌ی اول، مسأله‌ی پیشگیری است.» 20/۷/۱۳۹۰ و در این زمینه شناخت «بسترهای تولید فساد» و ریشه‌کنی آن اهمیتی به‌سزا دارد: «در زمینه‌ی فساد هم، به بسترهای فسادخیز توجّه بشود... یعنی بایستی با نگاه کارشناسی، زمینه‌ی بُروز فساد را و تولید فساد را شناسایی کرد، شناخت و با همان نگاه کارشناسی، به جنگ فساد رفت و برای ریشه‌کنی فساد تلاش کرد و کار کرد.» فرمودند : «در امر مبارزه با فساد نباید هیچ تبعیضی دیده شود. هیچکس و هیچ نهاد و دستگاهی نباید استثنا شود. هیچ شخص یا نهادی نمیتواند با عذر انتساب به این‌جانب یا دیگر مسئولان کشور، خود را از حساب‌کشی معاف بشمارد. با فساد در هرجا و هر مسند باید برخورد یکسان صورت گیرد.» در بیان دیگر مطرح کردند «باید با فساد در دستگاههای دولتی و دیگر دستگاههای حکومتی مبارزه شود. متعهّدِ این مبارزه، خودِ مسؤولان قوای مختلف هستند. در درجه اوّل، برای جلوگیری از فساد در دولت، خودِ مسؤولان دولتی، خودِ وزرا و خودِ مدیران ارشد مسؤولند. نگذارند در مجموعه‌های آنها فساد به‌وجود آید. اگر آنها بخواهند مبارزه کنند و اگر این مبارزه را جدّی بگیرند، بهتر از هر کس خواهند توانست مبارزه کنند.» امیدواریم با دقت نظر مسئولان و اهتمام به این مسائل هم راه برای پیشگیری از این موضوعات فراهم شود و هم راه برای دشمن برای سوء استفاده از این مشکلات بسته شود و مردم ما هم با دیدن برخورد جدی و قاطع مسئولان مربوطه دلگرم تر بشوند. ان شاءالله

ان شاء الله روز یکشنبه سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها میهمان شهید عزیزمدافع حرم هستیم که در جریان بمباران های رژیم صهیونیستی در سوریه به شهادت رسیده و در روز شهادت در ماهدشت تشییع و تدفین خواهند شد که از همه ی امت حزب الله دعوت می کنیم تا در این برنامه ان شاءالله شرکت کنند.

کد خبر 1739028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha