«مکه اینجا، مکه آنجا»؛ کتابی برای مقابله با اسلام هراسی در اروپا

«ملینا بورچاک»، نویسنده، فیلمساز و مفسر مسلمان بوسنیایی با انتشار کتاب «مکه اینجا، مکه آنجا» معتقد است که این کتاب می‌تواند نقش مهمی در تغییر نگرش مردم نسبت به مسلمانان و کاهش اسلام هراسی در آلمان و در کل اروپا داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « thelocal»، «ملینا بورچاک»، نویسنده، فیلمساز و مفسر مسلمان بوسنیایی که اکنون در آلمان زندگی می‌کند در مورد افزایش اسلام هراسی در این کشور گفتگویی با « thelocal» انجام داد.

او یک مسلمان اهل بوسنی است و در جریان نسل کشی صرب ها علیه مسلمانان بوسنیایی در دهه ۱۹۹۰ به دنیا آمد و پس از نقل مکان به آلمان، با جهل فراوان نسبت به مسلمانان و حتی خصومت آشکار با آنها مواجه شد.

این وضعیت در شرایط کنونی و در پس درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی وخیم‌تر شده، حوادث اسلام هراسی در ماه های گذشته در آلمان اوج گرفته و سیاستمداران و رسانه‌ها به کلیشه‌ها و القای باورهای غلط در مورد مسلمانان دامن زده اند.

کتاب جدید بورچاک به نام «Mekka hier, Mekka da» ( مکه اینجا، مکه آنجا) که هدف از نگارش آن مبارزه با ناآگاهی عمومی درباره مسلمانان است، استدلال‌هایی قوی علیه کلیش‌های ضد مسلمانان می‌آورد.

او در این گفتگو توضیح می دهد که چگونه مسلمانان آلمان با نژادپرستی روزمره مواجه هستند و مردم برای آموزش و مقابله با این نژادپرستی چه کاری می‌توانند، انجام دهند.خود چه کاری می توانند انجام دهند.

بورچاک در این بارهگفت: از تلاش برای یافتن یک آپارتمان یا شغل یا تهدید به مرگ به عنوان یک روزنامه نگار یا جدی نگرفتن مسلمانان به عنوان افرادی که شهروندان جامعه تلقی می‌شوند؛ همه این‌ها نمونه‌هایی از نژادپرستی علیه مسلمانان هستند.

وی افزود: من در کتابم نوشته‌ام که چرا مردم درباره اسلام اطلاعات نادرست دارند.علن این است که هیچ کس وقت خود را برای مطالعه کتاب نمی‌گذارد و مردم فقط در مورد مسلمانان آن چیزی را می دانند که از رسانه ها دریافت می کنند.

نویسنده و فیلمساز مسلمان ساکن آلمان همچنین گفت: بسیاری فکر می کنند که همه مسلمانان می خواهند همه غیرمسلمانان را بکشند و در حقیقت تروریست هستند که کاملا نادرست است. وقتی ما درباره «جهان اسلام» صحبت می کنیم، نمی‌توانیم کل دو میلیارد مسلمان را به یک چشم نگاه کنیم، بسیاری از افراد هستند که چیزی از اسلام نمی‌دانند و فقط نام مسلمان را یدک می‌کشند.

وی ادامه داد: اگرچه از زمانی که من به آلمان آمده‌ام تغییرات مثبت بسیار کوچکی در رفتار با مسلمانان وجود داشت، اما در چند هفته گذشته گویی ماشین زمان به عقب برگشت و ما را به دوران پس از حملات ۱۱ سپتامبر بازگرداند.

بورچاک ادامه داد: بیست سال پیش ما می دانستیم که درست نیست، همه مسلمانان را تروریست بدانیم اما اکنون پس از این همه سال بار دیگر به دلیل تبلغیات منفی و ناآگاهی عمومی بار دیگر مسلمانان به چشم تروریست شناخته می‌شوند و حملاتی ناجوانمردانه علیه آنها صورت می‌گیرد.

وی افزود: اکنون به مسلمانان گفته می‌شود که نباید از گروه مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) حمایت کنند چون اگر این کار را انجام دهند، مجرم شناخته می‌شوند!اما سوال اینجاست که مگر ما می‌گوییم، مسیحیان از ملی گرایان صرب یا کروات فاصله بگیرند و در غیراین صورت مجرم شناخته می‌شوند؟

این مسلمان بوسنیایی خاطرنشان کرد که رسانه‌ها به مردم تعاریف غلط ارائه می‌کنند و تصور آنها را نسبت به اسلام و مسلمانان خدشه‌دار کرده‌اند.

«ملینا بورچاک» تاکید کرد که کتابش می‌تواند نقش مهمی در تغییر نگرش مردم نسبت به مسلمانان و کاهش اسلام هراسی در آلمان و در کل اروپا داشته باشد.

کد خبر 1739193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha