شب شعر آیینی «زخم بهشت»

همزمان با دهه فاطمیه و در آستانه سالروز شهادت حضرت زهرا (س) شب شعر آیینی «زخم بهشت» در تالار فردوسی فرهنگسرای جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد.

 به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، شب شعری آیینی، فاطمی با همکاری و مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، سازمان جهاد دانشگاهی و بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و با حضور محمد حسین‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، مرتضی سعیدی‌زاده، مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، شاعران آیینی مشهدی و جمعی از جهادگران خراسان رضوی در تالار فردوسی فرهنگسرای جهاد دانشگاهی برگزار شد.  

در ابتدای جلسه امیر الهامی، مجری برنامه در این مراسم اظهار کرد: شعر آیینی، یکی از جریان‌های شعری قابل تأمل است، کسایی، پرچمدار ادبیات شیعه و پس از آن تا دوره معاصر با جلوه‌های گوناگون از جمله جریان‌های شناخته شده است. چنین نشست‌هایی در سیر تاریخ ادبیات برای تکریم و نگاهی به تطور این جریان برای همه آنان که در فردا ناقد این حوزه‌ها هستند، حائز اهمیت خواهد بود.  

وی ابراز امیدواری کرد: آنچه در نگاه ائمه ما متناسب با نیاز زندگی امروز است، میتواند برای ما راهگشا باشد. همیشه با خود می‌گویم خاص بودن این است که در گذشته رفتاری با همه جلوه‌های مدرن امروز داشته باشیم و چقدر می‌توانیم به عنوان مسلمانان خوش فکر به خودمان ببالیم که پیشروانی داشتیم که در روزگار جاهلی همسر را با جان خطاب می‌کردند. امروز اگر همین یک درس در جهان معاصر را به یادگار گیریم که به مهر و محبت همدیگر را بنامیم و این الگوی فاخر را از ائمه اطهار و سلاله پاک آن‌ها داشته باشیم برای‌مان کفایت خواهد کرد.  

الهامی به لزوم ارتباط وزن با مفهوم در شعر شاعران آیینی تأکید کرد و گفت: آنقدر در زندگی ائمه ما اتفاقات مستند وجود دارد که در شعر می‌توان از آن مستندات بهره گرفت.  

در ادامه جلسه شعرخوانی، ۱۰ نفر از شاعران حاضر در مراسم، سیدحسین سیدی، سید ابوالفضل مبارز، عاطفه سادات موسوی، محمدجواد غفور زاده (شفق)، مسعود یوسف‌ پور، سید محسن علوی، احمد حیدری، ابوالفضل عصمت‌پرست، زهرا رسولی و سعید کرمانی به شعرخوانی پرداختند.  

 پایان بخش برنامه های این مراسم نیز مداحی «نوید اطاعتی» ذاکر اهل بیت (ع) بود.  

 استاد محمدجواد غفور زاده (شفق) ابیات زیر را در این محفل شعری قرائت کرد:

 ای خاک ره تو تاج سرها زهرا

ای قبر تو مخفی از نظرها زهرا

تا باب شفاعت تو باز است چه غم

گر بسته شود تمام درها زهرا 

هستی همه سر در قدم فاطمه است

آفاق رهین کرم فاطمه است

دنبال مزار او چرا می گردی؟

دلهای شکسته حرم فاطمه است 

چون فاطمه را سنگدلان آزردند

گلهای مدینه خون دل می خوردند

هرگز به کسی شکوه نکرد از حال

پرسید علی را به چه حالی بردند 

ای عشق نبی سرشته با آب و گلت

ای مهر علی روشنی جان و دلت

ای سوره کوثر از نگاهت جاری

یک آیه بخوان: بای ذنب قتلت؟  

پایان پیام/

کد خبر 1739286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha