نوآوری‌های یک کانون مسجدی در جذب دهه نودی‌ها

کانون فرهنگی هنری «اسلامی تربیت» علاوه بر ابتکار در جذب دهه نودی ها، نرم‌افزار «توحیدستان» در راستای تسهیل فعالیت‌های مسجدی را در دست تولید و فعال سازی دارد.

«محمد اسدی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، با اشاره به نقش و جایگاه تربیتی  مساجد در راستای تحقق تربیت جوانان و  ترویج فرهنگ دینی، اظهار کرد: با توجه به این مولفه، هدف راهبردی ما در کانون اسلامی تربیت این است که بتوانیم تمام فعالیت‌ها را در پیوند محکم با مسجد سر و سامان بدهیم.

نوآوری‌های یک کانون مسجدی در جذب دهه نودی‌ها

مدیر کانون فرهنگی هنری «اسلامی تربیت» مسجد انصار اراک، افزود: تلاش ما این است که تمامی فعالیت‌هایمان مسجدمحور باشد تا از این رهگذر زمینه را برای پیوند هرچه بیشتر نسل جوان با مسجد فراهم کنیم و تاثیر معنوی مسجد بر دل پاک جوانان محقق شود؛ در این راستا حضور اعضای کانون در نماز جماعت یک اولویت و هدف در نظر گرفته شده است.

نوآوری‌های یک کانون مسجدی در جذب دهه نودی‌ها

وی در ادامه گفت: اگر قرار است که با فرهنگ منحط غربی مقابله کنیم باید فعالیت‌های فرهنگی اصولی داشته باشیم، به ویژه با در نظر گرفتن رویکردی که دشمن برای دختران و زنان جامعه داشته است، در این راستا کانون فرهنگی اسلامی تربیت با طراحی برنامه های مختلف از جمله برگزاری فعالیت های قرآنی، کلاس های تربیتی و توجیهی، مشاوره، کارهای هنری و برنامه های اردویی سعی در جذب این قشر به مسجد دارد.

نوآوری‌های یک کانون مسجدی در جذب دهه نودی‌ها

اسدی تصریح کرد: یکی از دوستان از دیداری روایت کرد که خدمت رهبر فرزانه انقلاب رسیده بودند و معظم‌له پس از شنیدن آمارهای مشکلات اجتماعی و برخی مفاسد موجود در بین جوانان و مشکلات دهه هشتادی، سه بار فرمودند: دهه هشتادی ها انقلاب را به سر منزل می رسانند؛ این نگاه دقیق و حکیمانه و نافذ مقام معظم رهبری به دهه هشتادی هاست؛ این یک الگو و اتمام حجت برای افرادی است که متولی امور فرهنگی در جامعه هستند.

نوآوری‌های یک کانون مسجدی در جذب دهه نودی‌ها

این فعال مسجدی با بیان اینکه ایده پردازی برای شبکه‌سازی بین مساجد و دنبال کردن آن، از جمله اصلی‌ترین برنامه‌های کانون فرهنگی هنری اسلامی تربیت را در آینده تشکیل می‌دهد، گفت: ارائه طرح و اجرای کامل سامانه «توحیدستان» به عنوان ابزار چندمنظوره می تواند مدیریت کلان مساجد را با شاخص های دقیق علمی میسر سازد و از سوی دیگر ابزار ارتباطی مردم برای استفاده از کارکردهای اجتماعی مساجد باشد؛ این نرم افزار همچنین کمک شایانی می کند تا مساجد طبق فرموده مقام معظم رهبری تبدیل به محورهای تعامل اجتماعی شوند.

نوآوری‌های یک کانون مسجدی در جذب دهه نودی‌ها

وی ادامه داد: سامانه توحیدستان، در واقع سامانه ای چند منظوره برای فعال سازی کارکردهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و تربیتی مساجد محسوب می شود، به نحوی که رصد و پایش مساجد را برای حاکمیت آسان کرده و همچنین رابطه دوطرفه متولیان مساجد و مردم را بسیار سهل و گسترده خواهد ساخت، این طرح می تواند زمینه ایجاد شبکه جهانی مساجد جهان اسلام باشد.

نوآوری‌های یک کانون مسجدی در جذب دهه نودی‌ها

اسدی با بیان اینکه سامانه توحیدستان را می توان به عنوان بستر به استجابت رساندن دعای «اَللَّهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ،اَللّهُمَّ اَشْبِعْ کُلَّ جائعٍ...» توصیف کرد، افزود: این سامانه با هماهنگ کردن ظرفیت‌های مردمی، نیازمندی های جامعه را به وسیله خود مردم و با محوریت مسجد سر و سامان می دهد، از سوی دیگر تمامی اقدامات خیریه موجود در جامعه، مراکز مشاوره دینی، مراکز تربیتی و آموزشی و به طور کلی همه اقدامات خداپسندانه ای که برای حل مشکلات دین و دنیای مردم تاکنون صورت گرفته در این جهت است و تنها تفاوت توحیدستان، جهت دهی و مدیریت کلان ظرفیت ها و نیازمندی های مردم است؛ به بیان دیگر، هنر سامانه توحیدستان، شناسایی نیاز مردم با کمک  مردم و رساندن ظرفیت مردمی برای پاسخ به آن نیاز اعم از مسایل مالی، آموزشی، مشاوره، معضلات تربیتی، اختلافات خانوادگی، طرح های اقتصادی، کلاس های آموزشی و.... است.

نوآوری‌های یک کانون مسجدی در جذب دهه نودی‌ها

اسدی با بیان اینکه به دلیل کسری بودجه تاکنون موفق به اجرا و فعال‌سازی این نرم‌افزار نشده ایم، افزود: این نرم افزار برنامه های قرآنی، برنامه های مرتبط با اهل بیت (ع)، کلیه وظایف اجتماعی مسجد، وظایف مربوط به مدیران و متولیان مسجد و بسیاری از موارد دیگر را شامل می شود؛ اگر تاکنون به نقطه مطلوب در عرصه مسجد نرسیده ایم علت را باید در این عدم مدیریت منسجم و نداشتن نظارت مردمی جست وجو کنیم، معتقدم باید منشور مدیریت مسجد در راستای رفع این مشکل ارائه شود.

نوآوری‌های یک کانون مسجدی در جذب دهه نودی‌ها

وی ادامه داد: ما در این نرم افزار امکان ارتباط گیری مردم با نهادهای بالادستی مساجد مثل اوقاف، سازمان تبلیغات را فراهم کرده ایم تا مردم بتوانند نظرات، انتقادات، طرح ها، کمک های مختلف فکری علمی و.. و میزان رضایتمندی خود را از مسجد دریافت و بیان کنند.

نوآوری‌های یک کانون مسجدی در جذب دهه نودی‌ها

محمد اسدی که خود از سال ۱۳۷۱ به عنوان کوچکترین عضو کانون اسلامی تربیت فعال بوده و سابقه سه دهه ای حضور و فعالیت در این کانون را دارد، خاطرنشان کرد: کانون اسلامی تربیت با تربیت نیروهای موفق در سه دهه گذشته، اثبات کرد انس و الفت جوانان با مسجد و قرآن کریم، بسیاری از کاستی ها را جبران و دل پاک نوجوان و جوان در این بستر راه خودسازی و تربیت دینی را به خوبی طی می کند.

کد خبر 1739477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha