سیره فاطمی (س)، یکی از نمایه های اصلی برای دریافت الگوهای مناسب در سبک زندگی اسلامی است

حجت الاسلام ایرانی گفت:سیره فاطمی (س)، یکی از نمایه های اصلی برای دریافت الگوهای مناسب در سبک زندگی اسلامی در ابعاد مختلف تربیتی، اجتماعی، رفتار فردی و بازتاب های مختلف آن است که با بررسی برهه های مختلف زندگی آن حضرت، به دست می آید.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه صفورادانایی فرد؛

بدون تردید شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) در همه اعصار و قرون گذشته الگوی بسیار مناسبی برای مردم خصوصاً نسل جوان بوده و هست همچنین باید مرام فاطمی در شعائر فاطمی شناخته شود. مرام فاطمی در خطبه فدکیه است. تا زمانی که حضرت زهرا را از منظر خودمان تفسیر کنیم آن را دنیایی تفسیر خواهیم کرد، اما باید حضرت زهرا(س) را از زبان خودشان تعریف کنیم تا مرام ایشان را بفهمیم.

حضرت فاطمه زهرا در این دنیا کم زیست اما لحظه به لحظه عمر پر برکت ایشان در متن و بطن مکتب وحی بود. آن حضرت شب و روز با پدر بزرگوارشان و سپس چند سالی نیز با امیر مومنان بود که ایشان نیز آیینه تمام نمای وحی و قرآن بودند.

در واقع تمام ارزش‌ها، فضیلت‌ها، حماسه‌ها، اندیشه‌ها و شخصیت پیامبر در وجود مبارک حضرت زهرا(س) متبلور گشت و به سان چشمه‌ای که به دریا متصل شود خود دریایی بی‌پایان شد.

بمناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا (س) خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه با حجت الاسلام مجید ایرانی مسئول کانون شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمانشاه گفتگویی ترتیب داده که با هم می خوانیم.

 اهمیت ایام فاطمیه و ضرورت احیای شعائر فاطمی چیست؟

اهمیت ایام فاطمیه و ضرورت احیای شعائر فاطمی در این است که در جامعه امروزی خصوصاً در زمانی که تمام جبهه کفر بی‌ایمانی علیه جلوه اسلام و آزادگی قرار گرفته است و در تمامی نقاط دنیا و جهان به زن نگاه کالایی و جنسی که برای فروش شخصیت آن به کار گرفته شده است انجام شود و خصوصاً که الان متاسفانه چه در فضاهای مجازی و چه در نگاه حقیقی عده کثیری که به قول قرآن کریم که فرمود اکثرهم لا یعقلون اکثر مردم فکر نمی‌کنند و تعقل ندارند، میخواهند شخصیت زن را زنده به گور کنند.

ما می‌توانیم این نگاه را به وسیله شناساندن شخصیت حضرت زهرای مرضیه (س) و این نگاه غلط را از جامعه‌ای که دچار انحطاط فکری شده است، بگیریم و خصوصاً برای نسل جدید نوجوان و جوان این نگاه فاطمی را به زنان جامعه ما تبیین کنیم که به قول حضرت آقا که فرمود جهاد تبیین یک واجب فوریست و عینی است که باید انجام گردد این ضرورت دارد.

جریان تسبیح حضرت زهرا(س) چیست؟حدیثی در مورد فضیلت تسبیح حضرت زهرا (س) ذکر کنید؟
​​​​​​هنگامی که فاطمه(س) از سختی کارهای خانه در زحمت بود، ‌امیرمؤمنان به ایشان فرمود: نزد پدر برود و خدمتکاری درخواست کند تا در امور منزل یار و همکارش باشد همچنین وقتی پیامبر(ص) از خواسته‌آنان آگاهی یافت، فرمود: «ای فاطمه، می‌خواهی چیزی به تو عطا کنم که از خدمتکاری و همه دنیا با آنچه در آن است، ارزش‌مند تر است؟ حضرت فاطمه(س) فرمود: مشتاقم بدانم چیست؟ پیامبر(ص) فرمود: بعداز نماز سی و چهار مرتبه «الله اکبر» و سی و سه مرتبه «الحمد لله» و سی و سه مرتبه «سبحان الله» بگو و آن را با «لا اله الا الله» ختم کن. این کار برایت از چیزی که می‌خواهی و از دنیا و هرچه در آن است، ‌بهتر است.»
 در آن لحظه که این هدیه آسمانی به فاطمه(س) عطا شد، فرمود:‌ «از خدا و رسول راضی شدم.»

ابوهارون مکفوف می‌گوید: «امام‌صادق به من فرمود: ای ابوهارون، ‌ ما کودکان خود را همان‌گونه که به نماز فرمان می‌دهیم، ‌به تسبیح حضرت زهرا(س) نیز امر می‌کنیم. پس بر این ذکر مداومت کن؛ زیرا هر بنده‌ای بر آن مداومت کند، تیره بخت نمی‌شود.

یکی از اسامی نه گانه حضرت فاطمه(س)زهرا می باشد  علت نامگذاری این اسم به چه دلیل می باشد؟
​​​​

زهراء، مؤنث الزهراء است، که در لغت، درخشنده، روشن، معنی می‌دهد.

جابر از حسین سؤال کرد: چرا فاطمه را «زهراء» نامیده‌اند؟ او گفت: خدا فاطمه را از نور عظمت خود آفرید. وقتی فاطمه درخشید، زمین و آسمان را نورانی کرد. چشمهای ملائکه غرق نور شد و خداوند را سجده کردند و از روی تعجب گفتند: خداوندا! این چه نوری است؟ وحی شد که این یکی از نورهای من است، در آسمان جایش دادم و او را از طریق پیامبر متولد گردانیدم و او را بر همهٔ پیامبران برتری دادم و از آن نور، ائمهٔ هدی به وجود آمدند، تا دستورهای مرا اجرا نمایند و مردم را هدایت کنند، آن‌ها بعد از قطع شدن وحی، جانشینان من در زمین هستند.

عایشه می‌گوید: شب هنگام، ما در نور صورت فاطمه خیاطی، پشم‌ریسی و بافندگی می‌کردیم و چون صورتی بسیار درخشنده داشت «زهراء» نامیده شد.

معنای لغوی «فاطمه» چیست؟
معنای لغوی فاطمه: رانده شده از آتش، نام دختر پیامبر اسلام (ص)، از شیر گرفته شده، زنی که بچه دو ساله خود را از شیر گرفته باشد، پیامبر (ص) فرمود: دخترم را از آن جهت فاطمه گویند که: «ان الله عزوجل فطمها و فطم من احبها من النار» همانا خداوند متعال او و کسانی که او را دوست دارند از آتش جهنم باز می دارد.

کد خبر 1739628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha