فصل جدید هنر مسجدی در مدرسه تئاتر شبستان

یک کارگردان و مدرس تئاتر با اشاره به تاثیر برگزاری مدرسه تئاتر شبستان به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، گفت: این مدرسه در واقع گشودن افق نوینی به روی افکار زیبا در حوزه هنر مسجدی است.

«محسن سلیمانی فارسانی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، با اشاره به تاثیر برگزاری دوره‌های «مدرسه تئاتر شبستان»، اظهار کرد: واقعیت این است که هنر تاثیر بسزایی در تثبیت فرهنگ دارد؛ مقام معظم رهبری در این باره فرموده‌اند: «هر پیامی، هر دعوتی، هر انقلابی، هر تمدنی و هر فرهنگی تا در قالب هنر ریخته نشود، شانس نفوذ و گسترش ندارد و ماندگار نخواهد بود و فرقی هم بین پیام های حق و باطل نیست».

کارگردان تئاتر افزود: با توجه به آنچه که مقام معظم رهبری بیان کردند، اساسا هنر می‌تواند منجر به ماندگاری مفاهیم شود؛ به شخصه معتقدم آثاری که جنبه های شعائر دینی، اخلاقی و انسانی را داشته باشد با ارائه در ظرف و قالب هنری، با استقبال فراوان مواجه خواهد شد و تفاوتی ندارد که ارائه آن در مساجد باشد یا صحنه تئاتر یا محافل عمومی دیگر.

وی تصریح کرد: البته همه اقشار جامعه در سنین مختلف در مسجد حضور می یابند و این مساله یک امتیاز برای محیط مسجدی است، بنابراین مسلمین همواره مسجد را به عنوان پایگاه دینی و اندیشه‌ورزی می‌دانند لذا وقتی اندیشه‌های اخلاقی انسان با تلفیق هنری برای مخاطب مسلمان در مسجد ارایه شود، طبیعتا تاثیر دوچندان خواهد گذاشت.

سلیمانی فارسانی در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر هر چه که جامعه هدف در دسترس‌تر باشد طبیعتا ارایه محتوا با توجه به ذائقه او به ویژه در گروه های سنی کودک و نوجوان منجر به تاثیرگذاری مضاعف و سبب می شود که افراد مسجد را مکان تک‌بُعدی نبینند و نشناسند بلکه بُعد هنری نیز برای مسجد قائل شوند.

استادیار مدرسه تئاتر شبستان با بیان اینکه مدرسه تئاتر شبستان گشودن یک در جدید به روی افکار زیبا در حوزه هنر مسجدی است، تأکید کرد: از سوی دیگر برگزاری این مدرسه تئاتر منجر به تحقق این دیدگاه می‌شود که نسل جوان امروز بتواند دین را از جنبه هنرمندانه بشناسد؛ به ویژه هنر تئاتر که اثر قابل توجهی بر اندیشه مخاطب می گذارد، ضمن اینکه اگر دقت کنیم در قرآن نیز از داستان ها و تمثیل های متعددی استفاده شده است بنابراین فردی که علاقه به شعائر دین داشته باشد با ارائه این موارد در قالب هنر، در واقع بیش از گذشته جذب خواهد شد.

سلیمانی فارسانی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه آثار تولیدی از سوی بچه‌های مسجد با نگاه یک فرد حرفه‌ای و فعال در عرصه تئاتر شاید به عنوان یک اثر حرفه‌ای شناخته نشود، افزود: با این وجود آنچه که اهمیت دارد نتیجه برگزاری این مدرسه و اتفاقاتی است که در پی برگزاری این دوره ها می‌افتد که از جمله مهمترین این مولفه ها می توان به ارتباط دلی و صادقانه با مخاطب اشاره داشت که من در کمتر جایی مثل مسجد این چنین رویکردی را دیده ام.

این پژوهشگر تئاتر تأکید کرد: بچه های مسجد در قالب فعالیت های هنری خود به دنبال شهرت و معیشت نیستند، بلکه می خواهند حرف دین و سنت پیامبر اکرم(ص) را در قالب هنر ارائه می کنند و تا جایی که من اطلاع دارم کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز به دنبال یک کار تمام‌حرفه‌ای در عرصه تئاتر از سوی بچه های مسجد نیستند بلکه می خواهند یک ارتباط و بسط و گسترش اهداف دینی را در این قالب ممکن کنند.

سلیمانی فارسانی ادامه داد: البته رویکرد زیباتر، جامع‌تر و ماندگارتر آن است که ما از طریق آموزش و تربیت نیروی انسانی، تفکر مسجدی را گسترش دهیم که البته زحمت دارد اما شدنی است، مدرسه تئاتر شبستان در واقع همین خط سیر را دنبال می کند و امیدواریم که ذیل مساله آموزش، شاهد تولید آثار حرفه‌ای بچه های مسجد در عرصه هنر تئاتر باشیم تا در آینده در مجاورت ارایه و اجرای تولیدات در مساجد، شاهد اجرا در آمفی تئاترها از سوی این بچه‌های خوش فکر مسجدی باشیم.

این کارگردان تئاتر در پایان خاطرنشان کرد: برای دست اندرکاران مدرسه تئاتر شبستان آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم روندی را که آغاز کردند استمرار دهند چراکه تداوم یک رویکرد است که منجر به ماندگاری و اثرگذاری آن خواهد شد.

کد خبر 1739705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha