دیپلماسی فعال و تعامل هوشمند دولت در سیاست خارجی

شیخ الاسلام با بیان اینکه سیاست ما پافشاری بر اصول و ارزش های برامده از ارزش های انقلاب گفت: دولت سیزدهم در سیاست خارجی متوازن، تعامل هوشمند و دیپلماسی فعال و پویا را وجه همت خود قرار داده است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، محمدحسن شیخ الاسلام، معاون وزیر و رییس مرکز مطالعات سیاسی بین المللی وزارت خارجه در همایش بین المللی سیاست همسایگی جمهوری اسلامی با اشاره به شکل گیری نظم جدید و در حال گذار در جهان گفت: جهان سنتی دولت محور در حال جایگزینی با عرصه سیاسی جدیدی است که در ان بازیگران متعدد با منافع متعدد و متضاد در حال رقابت هستند. این امر فرصتی مناسب و ارزشمند برای کنشگری فعال، قدرتمند و موثر جمهوری اسلامی ایران فرام می کند تا با اتخاذ سیاسی متوازن، تحول آفرین، عدالت محور اهداف ملی از جمله امنیت، رفاه و اعتبار را با هزینه کمتر محقق کند و موقعیت خود را در سطح جهانی و در میان سایر ملل ارتقا ببخشد و به سوی اهداف و آرمان های خود سریع تر و موثرتر از گذشته حرکت کند.

شیخ الاسلامی افزود: الگوی فکری و فلسفه حاکم بر سیاست خارجی حمایت از هویت نظام اسلامی، پافشاری بر اصول و ارزش های برآمده از ارزش های اسلامی و انقلاب و نقشه راه ما مبتنی بر اصول تغییرناپذیر استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ترسیم می شود و در این مسیر اصل عزت، حکمت و مصلحت آن گونه که توسط رهبر انقلاب تبیین شده است، مهمترین شاخص در تنظیم روابط بین المللی جمهوری اسلامی ایران است.

وی اظهار کرد: در محیط بین المللی متغیر با نوسانات شدید، دولت سیزدهم سیاست خارجی متوازن، تعامل هوشمند و دیپلماسی فعال و پویا را وجه همت خود قرار داده است. توازن در سیاست خارجی موضوع بحث ها و گفت و گوهای فراوانی است.

شیخ الاسلامی تصریح کرد: توازن در سیاست خارجی به سه معنا است؛ تنظیم ارتباط با کنشگران بین المللی متناسب با وزن و تاثیر ظرفیت های کنشگران آنها البته در چهارچوب کلی سیاست های خارجی جمهوری اسلامی ایران، دوم تنظیم رابطه با کنشگران بین المللی با در نظر گرفتن میزان و سطح توجه و علاقه آنها به برقراری و گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران، سوم نگرش فراگیر به این معنا که منطقه جغرافیای خاص و یا اردوگاه مشخص در تنظیم روابط خارجی مبنای گسترش روابط نیست و بر اساس منافع جمهوری اسلامی ایران به روابط با همه کشورها در همه قاره ها به شکل متوازن توجه می شود.

وی با بیان اینکه راهبرد توازن و تعامل هوشمند در جهان در حال تغییر است و این سیاست به معنای بهره برداری از مزیت های ژئوپولوتیک و ژئواکونومیک در تنظیم روابط با 15 کشور همسایه است که همه طرف ها از آن منتفع شوند، گفت: زمینه اصلی برای اتخاذ این سیاست در هم آمیختگی فرهنگ ایران و همسایگان و وجود ظرفیت های متنوع و مکمل از جمله در حوزه اقتصادی میان این کشورها است. در این زمینه تلاش می شود ضمن تنش زدایی در روابط چالش های موجود در جهت منافع مشترک منطقه ای مدیریت شود تا از این رهگذر از ثبات پیرامونی، صیانت و اعتماد متقابل بازتولید شود.

وی توافق برای ایجاد توسعه مسیرهای جاده ای و ارتباطی و ترانزیتی با همسایگان، حمایت از گسترش بازارچه های مرزی، حمایت و تسهیل گردشگری با کشورهای همسایه، انعقاد تفاهم های چندجانبه یا دوجانبه در حوزه همکاری های دفاعی و زیست محیطی در جهت امنیت جمعی، حمایت از مقاومت قهرمانانه ملت فلسطین و تلاش بین المللی مشترک در جهت آزادی قدس شریف و اراضی اشغالی را از سیاست های خارجه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای استقرار دولت سیزدهم و اولویت این برنامه ها در سیاست خارجی برشمرد.

وی گفت: سیاست آسیامحور به معنای تقویت روابط با کشورهای آسیایی از جمله کنشگران نوظهور و مهم در این حوزه است. در این حوزه در حال تبدیل شدن به مرکز ثقل جهانی و حرکت به سمت ایجاد هویت آسیای جدید هستیم و قاره آسیا بخش مهمی از منابع اقتصادی جهان را در خود جای داده است به نحوی که سه اقتصاد بزرگ دنیا در این قاره قرار دارد.

شیخ الاسلامی ادامه داد: در سیاست آسیامحور به همه اضلاع حوزه آسیایی شامل اوراسیا، شرق و غرب آسیا، قفقاز و منطقه آ سه آن توجه ویژه می شود و تقویت حضور ایران در پیمان های منطقه ای از جمله سازمان همکاری های شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و حتی بریکس در همین راستا است.

وی گفت: ایجاد ائتلاف های اقتصادی و پیمان های بلندمدت با قدرت های بزرگ آسیایی یا اجرایی کردن آنها در چهارچوب توسعه سیاسی اقتصادی روابط خارجه وجه دیگری از سیاست خارجی جمهوری اسلامی است و بدیهی است که نگاه به شرق و سیاست آسیایی نفی ارتباط با غرب نیست بلکه نفی تمرکز بی مورد و بی حاصل و انحصار ارتباط راهبردی با غرب مد نظر است.

کد خبر 1739756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha