سیره بزرگان دین بهترین الگو در ساختار تربیتی جامعه اسلامی است

باقرزاده گفت: آشنایی با سیره علمی و عملی بزرگان دینی در شکل‌گیری ساختارِ مطلوبِ تعلیم و تربیت در یک جامعه اسلامی، بهترین الگوست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، معصومه باقرزاده- معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهرا(سلام الله علیها) ساری در نشستی با عنوان «سیره علمی و عملی ابن شهرآشوب ساروی مازندرانی» در جمع طلاب این مدرسه، به مسئله مهم الگو پذیری از بزرگان و علمای دین اشاره و بیان کرد: ما برای رفعِ عیب‌ها و ضعف‌های خود، نیاز به الگوهای کامل دینی داریم که جهت بهره‌گیری از آن‌ها، باید به شناخت سیره علمی و عملی آن بزرگان دست پیدا کنیم.

سیره بزرگان دین بهترین الگو در ساختار تربیتی جامعه اسلامی است


وی در ادامه افزود: بررسی و شناخت سیره علمی و عملی علما موجب گرایشِ انسان به زهد و بی‌اعتنایی به دنیا و در نتیجه شکل گیری روحیه تلاش و جدیت جهت مطالعه و تحقیق در علوم الهی می‌گردد.
باقرزاده همچنین با اشاره به اهمیتِ ساختارِ تعلیم و تربیت در جامعه اسلامی اظهار کرد: تاثیر نظام تعلیم و تربیت بر شکل‌گیری جامعه‌ای مطلوب نشان می‌دهد با بهره‌گیری از الگوهای صحیحِ تربیت اسلامی در ساختار علمی و کاربردی، می‌توان زمینه رسیدن به کمال و سعادت را از سیره علمایی چون علامه ابن شهرآشوب به عنوان یک معلم قرآن و آشنا به تعالیم اسلامی فراهم کرده و جامعه را به این سیاق تربیتی هدایت کرد.  
وی ضمن تاکید بر قدرت علمی و تَبحُری که علامه ابن شهرآشوب در علومی نظیر قرآن، حدیث، رجال، فقه، فلسفه و عرفان داشت گفت: چنین شخصیت بزرگ علمی که همچون ستاره‌ای تابناک رو به درخشیدن نمود در عصری پا به عرصه وجود نهاد که دنیای اسلام بر اثر اختلافات داخلی و جنگ‌های صلیبی در آتش ناامنی و تاخت و تازها می‌سوخت ولی چنین عالم برجسته علمی توانست با آثار خود دلهای پیروانِ اهل بیت(علیهم السلام) را به نور هدایت روشن کند.  
باقرزاده افزود: علامه با مسافرت‌های علمی خود به شهرهای مختلف ایران و سرانجام با عزیمت به بغداد توانست به مقامی برسد که از مفاخر علمای امامیه و مشایخ شیعه به شمار آید.
معاون پژوهش در ادامه به سیره عملی و رفتاری علامه پرداخت و اظهار کرد: اعتماد به نفس همراه با خشوع و عبادت و شب زنده داری و صفات پسندیده‌ای همچون گشاده رویی و خوش کلامی، زهد و ساده زیستی از ویژگی‌های مهم این شخصیت بی‌نظیر علمی محسوب می‌شود.

کد خبر 1739816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha