آیین «شو چله» در کرمانشاه

شب یلدا در زبان مردم کرمانشاه با عنوان «شو چلّه» معروف بوده و به معنی شب های سرد سال است که از اول دی ماه آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه، شب یلدا یا همان شب چله در استان کرمانشاه یکی از آیین های ویژه و با اهمیت به شمار می رود و در میان مردم این شهر جایگاه ویژه ای به خود اختصاص داده است.  

براساس این گزارش، شب یلدا در زبان مردم کرمانشاه با عنوان «شو چلّه» معروف بوده و به معنی شب های سرد سال است که از اول دی ماه آغاز می­ شود لذا  کرمانشاهی ها که غالبا کورد زبان هستند علاوه بر سنت ­های مردم شهرهای دیگر، آداب خاص خود را نیز دارند شب یلدا در کرمانشاه با حال و هوای کردی برگزار می شود.

در این شب رسمهای خاصی بوده از جمله فراهم کردن میوه های تابستانی قابل خشک و دانه های خشک شده کدو، بادام و توت خشک ، برگه زردآلو، انجیر، مویز و خرما و همچنین میوه هایی از جمله انار، هندوانه، سیب و انگور که در شب چله می خوردند.

آیین «شو چله» در کرمانشاه

کرمانشاهی‌ها در کنار فال گرفتن و هوره‌خوانی، سرگرمی‌های دیگری هم داشتند که هم بین بزرگ‌ترها و هم بچه‌ها متداول بوده و هنوز هم رایج است. چیستان سرایی و گل یا پوچ از انواع دیگر سرگرمی‌های شب یلدا  لذا کردها به گل یا پوچ «زره مشتکی» هم می‌گویند. علاوه بر این سرگرمی‌ها، کردها و به خصوص کرمانشاهی‌ها یک بازی سنتی و قدیمی به نام «جوراب بازی» هم دارند.

مردم کرد در منطقه کرمانشاه در این شب کرسی برپا می کردند و دور کرسی می نشستند و از تنقلات مختلف می خوردند که یکی از این تنقلات که ویژه استان کرمانشاه است گندم برشته شده است که در برخی مناطق نخود برشته شده نیز مورد استفاده قرار می گرفت.

براساس آیین دیرینه این استان، مردمان آن شب یلدا بیدار مانده و سعی می کنند با قصه گویی، شعر خوانی، فال گرفتن، آجیل خوردن  همدردی و همراهی خود را به مادر جهان در تولد خورشید نشان دهند.

همچنین، قصه هایی از عشق جاودانه فرهاد و شیرین رستم و سهراب و اشعاری زیبا از شامی کرمانشاهی و حکایت حسین کرد شبستری گرمی بخش محافل شب یلدا در کرمانشاه می باشد.

میوه هایی نیز در این شب خورده می شود که به گونه ای نمادی از خورشید است مانند هندوانه سرخ، انار سرخ، سیب سرخ و یا لیموی زرد، قصه هایی از عشق جاودانه شیرین و فرهاد، رستم و سهراب، حکایت حسین کرد شبستری و خواندن اشعار زیبا و دلنشین شامی کرمانشاهی در گذشته نقل مجالس شب یلدا در کرمانشاه بود.

آیین «شو چله» در کرمانشاه

 غذای مخصوصی که در این شب در برخی مناطق استان مورد استفاده قرار می گرفت 'پرتله ' بوده که از گندم پخته شده تهیه می شد و کرمانشاهیان بر این باور بودندکه این غذا گرمی و انرژی خاصی به آنها می بخشد.

 یکی از آیین های دیگر شب چله در میان مردم کرمانشاه رسم فرهنگی شاهنامه خوانی کردی است که در درازای شب این فرصت را داشته اند که این هنر شفاهی را نقالان به مردم انتقال دهندهمچنین  بازگو کردن قصه های محلی از دیگر رسوم شب یلدا در کرمانشاه است که قصه های محلی از جمله پاتوره و پری (نام پسر و دختر) که از داستانهای اسطوره ای کردی است، ملک جمشید و ملک محمد، امیر ارسلان و قصه حسین کرد شبستری از جمله قصه هایی است که در کرمانشاه در شب یلدا نقل می شد.

کد خبر 1739923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha