جذب جوانان به دین، نیازمند شیوه های نوین است

مدیر کل ناحیه تبادکان آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: برای جذب جوانان به دین باید شیوه های جدید را لحاظ کرد، همچنین باید چرایی کمرنگ شدن جوانان به دین را بررسی و علت حضور اندک نوجوانان در نماز را مورد تحقیق قرار داد. 

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب بوی خوش اسفند با حضور محمد حسین عبدالهی مدیر کل ناحیه تبادکان آموزش و پرورش خراسان رضوی و مرتضی مهدویان رییس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش خراسان امروز در اداره آموزش و پرورش تبادکان خراسان رضوی برگزار شد. 

عبدالهی بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند بهترین شما سودمندترین شماست. معلمان با تاسی از این روایت باید برای آموزش و پرورش مفید و اثرگذار باشند.

وی با اشاره به اینکه برای جذب جوانان به دین باید شیوه های جدید را لحاظ کرد، گفت: باید چرایی کمرنگ شدن جوانان به دین را بررسی و علت حضور اندک نوجوانان در نماز را مورد تحقیق قرار داد. 

مدیر کل ناحیه تبادکان آموزش و پرورش خراسان رضوی ابراز کرد: معلمان منطقه تبادکان به طور قطع اهل تحقیق و پژوهش هستند و کسب رتبه های کشوری و استانی مایه افتخار برای منطقه است.

وی با اشاره به اهمیت نگارش کتاب"بوی خوش اسفند" خاطر نشان کرد: در بحث پرورشی پرداختن به این موضوعات بسیار حایز اهمیت است خصوصا در دوره ای که  دشمنان در صدد از بین بردن امید و انگیزه در جامعه ما هستند.

مهدویان در ادامه خاطر نشان کرد: پژوهش در کل کشور الحمدالله جایگاه خوبی پیدا کرده و آموزش و پرورش در رتبه های اول جایگاه خاصی دارد و در پژوهشکده پذیرای ایده های ناب محققان فرهنگی در حوزه های مختلف هستیم.

رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش خراسان ابراز کرد: متاسفانه آموزش و پرورش را در جایگاه تراز نمی بینیم؛ از این رو باید فعالیت خود را ارتقا ببخشد.هر انسانی یک ظرفیتی دارد و این ظرفیت ها انسان را به کمال می رساند. 

استعداد دانش آموزان باید در مدارس کشف شود 
وی گفت: بعد دوران کرونا آموزش و پرورش نتوانست جایگاه خود را به دست بیاورد و دانش آموزان عنوان می کنند در مدرسه آن چیزی که باید یاد بگیریم، به ما گفته نمی شود، چون هوش مصنوعی کارایی بالا دارد و جایگزین معلم شده است.

وی ابراز کرد: باید این حوزه را متناسب با ظرفیت ها به روز کنیم. دانش آموز استعدادش را در کلاس درس پیدا نمی‌ کند؛ از این رو حالش مساعدی ندارد؛ بنابراین کشف استعداد دانش آموز حال نظام تربیتی را بهبود می بخشد. 

معلم نباید از علم عقب بماند 

مهدویان خاطر نشان کرد: معلم نباید از علم عقب بماند و باید خود را به روز کند. هر ساعت ۲۵۰۰ صفحه به علم جهان افزود می شود و ما کجاییم!؟ کتاب درسی چندسال یک بار ویرایش و تصحیح و مناسب با نیاز مخاطب تالیف می شود؟  

رییس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش خراسان ابراز کرد: معلم پژوهنده در میدان عمل و در موقعیت  تولید محتوا می کند و ما چه اندازه معلم داریم که دانش آموز ما را فرامکانی تربیت کند؟

بوی خوش اسفند؛ تصویرگر معلمی عاشق و علاقه مند
در ادامه فاطمه تیلونتن نویسنده کتاب بوی خوش اسفند گفت: "کتاب بوی خوش اسفند" خاطرات شفاهی اکرم خان محمدی از مربیان پرورشی دهه شصت است که به همت انتشارات راه یار به چاپ رسیده است.

وی گفت: عشق و علاقه و پشت کار، ویژگی خاص خانم خان محمدی است که  فی سبیل الله و در شرایطی که هنوز استخدام آموزش و پرورش نشده است در مدارس فعالیت می کند. 

نویسنده"کتاب بوی خوش اسفند" بیان کرد: بر اساس شخصیت دغدغه مند و  اهل مطالعه بودنش، کتاب ها را به مدارس مختلف می برد و در زنگ های تفریح به دانش آموزان توصیح می داد و برخی نیز از او امانت می گرفتند. 

وی عنوان کرد: زمانی که آزمون استخدامی آموزش و پرورش قبول می شود به عنوان مربی دینی قرآن وارد مدارس می شود و فعالیت خود را گسترش می دهد. 

نویسنده"کتاب بوی خوش اسفند" ابراز کرد: خانم اکرم خان محمدی خود در بطن کار حضور داشته و در کنار آن  وظایف مادری و همسری را به نحو احسنت انجام می‌داده است و از این دست افراد در جامعه کم نداریم که متاسفانه به آن ها پرداخته نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که تالیف این کار چه اندازه طول کشید؟ ابراز کرد: تدوین این اثر دوسال زمان برد. این کتاب اهمیت فعالیت مربیان دهه ۶۰ را بازگو می کند. اکرم خان  محمدی فردی سخنور است و هنوز در مسیری که در آن قدم نهاده تلاش می کند و جزئیات این کتاب را در مدارس برای دانش آموزان بازگو می کند. 

انتقال تفکرات صحیح سیاسی در قالب نمایش به دانش آموز


وی گفت: او در آن دوران، متن نمایش و سرود های دوران جنگ را مطابق اتفاقات تنظیم می کند و روشن گری برای دانش آموزان دهه ۶۰ ایجاد می کند. برای انتقال تفکر صحیح، تمام تفکرات سیاسی را در قالب نمایش ارائه می دهد و همچنین مساله اتحاد و همبستگی را که نیاز آن دوران بود را به دانش آموزان متذکر می شد.

احمدیان مدیر حسینیه هنر مشهد در ادامه به فعالیت این مرکز اشاره کرد و گفت: دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با محوریت پژوهش تاریخ شفاهی و ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی کار خود را آغاز کرده و در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۷ شهر تاریخ شفاهی را انجام می دهند. 

وی ابراز کرد:  پژوهش در حوزه معلمین پرورشی و فعالیت انها در این موسسه مورد توجه قرار گرفت و برای بهره گیری از تجربه زیسته و تجربیات معلمان با  صدهزار نفر از معلمان سراسر مصاحبه انجام شده است که "بوی خوش اسفند"،  "خانم مربی" و " معلم حسابی" نتیجه این بررسی ها هستند.

پایان پیام/

کد خبر 1740207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha