«مسجد معجزه»؛ نماد هماهنگی میان‌ادیانی در «ووکینگ» انگلیس

مسجد «شاه جهان» در «ووکینگ» انگلیس که از آن به عنوان «مسجد معجزه» هم یاد می‌شود، از اهمیت تاریخی و فرهنگی برخودار است. اولین مسجد هدفمند در بریتانیا و اروپای شمالی به شمار می‌آید.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: در پنجاه کیلومتری لندن، مسجد شاه جهان واقع شده است که از اهمیت تاریخی و فرهنگی برخودار است. این مسجد به عنوان اولین مسجد هدفمند در بریتانیا و اروپای شمالی جایگاه قابل توجهی در تاریخ دارد.

«مسجد معجزه»؛ نماد هماهنگی میان‌ادیانی در «ووکینگ» انگلیس

مسجد شاه جهان در شهر «ووکینگ» نمادی از تاریخ، معنویت و وحدت جامعه است.

ساختمان این مسجد در سال ۱۸۸۹ بنا شد و به دلیل ماهیت چندفرهنگی تاسیس آن در یک همکاری میان‌ادیانی در زمانی که تعداد اندکی از مسلمانان در بریتانیا حضور داشتند، از آن به عنوان «مسجد معجزه» یاد می‌شود.

بنای یادبود هماهنگی میان‌ادیانی

به گفته «محمد حبیب»، متولی مسجد شاه جهان، دکتر «گوتلیب ویلهلم لایتنر»، شخصی که این مسجد را ساخت یک یهودی بود؛ «ویلیام چمبرز»، کسی که مسجد را طراحی کرد، یک مسیحی بود و فردی که هزینه آن را پرداخت کرد، یک مسلمان بود و در حققیت پیروان ادیان ابراهیمی بودند که با کمک هم این مسجد را ساختند.

لایتنر، مستشرق مجارستانی-بریتانیایی، این مسجد را به عنوان مکانی برای عبادت دانشجویان تاسیس کرد.

متولی مسجد شاه جهان در این باره می‌گوید: دلیل اینکه او این مسجد را ساخت این بود که می‌خواست یک موسسه آموزش شرقی تاسیس کند و این مسجد را به عنوان مکان عبادت برای دانشجویانی که از هند برای تحصیل به کالج می‌آمدند، ساخت.

این موسسه که در سال ۱۸۸۱ تأسیس شد، به ترویج ادبیات آسیایی اختصاص داشت.

بودجه ساخت این مسجد تا حدی توسط سلطان «شاه جهان بیگم» از «بوپال»، مرکز ایالت «مادیا پرادش» هند تامین شد.

طراحی این مسجد که توسط چمبرز مسیحی انجام شده است هم عناصر سبک مغول متاخر را در خود جای داده است و دارای گنبد، مناره و حیاط است.

که از سنگ حمام و برگیت ساخته شده است، همسویی آن با مکه توسط ناخدای کشتی که برای این منظور آورده شده بود، ایجاد شد.

در «راهنمای معماری پوسنر» که مجموعه ای از کتاب های راهنمای معماری بریتانیا و ایرلند است، معماری مسجد شاه جهان یک معماری فوق‌العده باشکوه توصیف شده است.

کارمندان هندی-بریتانیایی ملکه ویکتوریادر طول بازدید ملکه از قلعه «ویندزور» که تنها ۲۵ کیلومتر با ووکینگ فاصله دارد از این مسجد باشکوه که نماد یک هماهنگی و هارمونی میان‌ادیانی است، بازدید کردند.

مسجدی که بیشتر از یک مکان عبادت است

پس از مرگ دکتر لایتنر در سال ۱۸۹۹، این مسجد تا سال ۱۹۱۳ فعالیتی نداشت. در این دوره، صندوق مساجد لندن که در سال ۱۹۱۰ تأسیس شد، موسسه‌ای را تاسیس کرد که اسناد مالکیت، مدیریت ساختمان و مدیریت املاک مربوطه را در سال ۱۳۹۴ به عهده گرفت.

با انتصاب خواجه کمال الدین، وکیل برجسته کشمیری، به عنوان امام جماعت، اهمیت این مسجد احیا شد.

در طول جنگ جهانی اول، مسجد نقشی حیاتی در جامعه اسلامی ایفا کرد و از دولت بریتانیا درخواست کرد که زمین مجاور را به عنوان محل دفن سربازان مسلمان هندی-بریتانیایی به آنها بدهد که منجر به ساخت یک گورستان اسلامی شد.

در سال ۱۹۲۲، مسجد شاه جهان میزبان یک جشن عمومی به مناسبت عید فطر بود و در همین مراسم، کمال الدین نام این مسجد را به نام تامین کننده مالی اصلی آن یعنی «شاه جهان» اعلام کرد.

تا دهه ۱۹۶۰، قبل از ورود بسیاری از مهاجران پاکستانی به بریتانیا، مسجد شاه جهان مرکز اسلام در بریتانیا به شمار می رفت.

«مسجد معجزه»؛ نماد هماهنگی میان‌ادیانی در «ووکینگ» انگلیس

این مرکز برای ادبیات اسلامی و دانش پژوهی بود، جایی که ترجمه‌های انگلیسی محبوب قرآن توسط مولانا محمدعلی منتشر شد.

این مسجد پذیرای بازدیدکنندگان برجسته ای از جمله «فیصل بن عبدالعزیز»، پادشاه سابق عربستان، «محمد علی جناح» و «هایله سلاسی» امپراتور سابق اتیوپی بوده است.

اینگونه بود که این مرکز تبدیل به مرکز محوری اسلام در اروپا شد.

«حافظ هاشمی»، امام جماعت فعلی نیز نقش مسجد را در تقویت روحیه جامعه و گفتگوی ادیان برجسته کرد.

او در این باره می‌گوید: اتحادیه مسلمانان، مسیحیان و یهودیان جوامع مختلف را گرد هم می آورد و ما برای مشترکات تلاش می کنیم.

این مسجد پروژه های ورزشی برای جوانان و برنامه هایی برای سالمندان ارائه می دهد که منعکس کننده چشم انداز چندفرهنگی در حال تکامل بریتانیا است.

در حالی که بریتانیا به استقبال از چندفرهنگی گرایی خود ادامه می دهد، مسجد شاه جهان نماد اتحاد و همکاری باقی مانده است.

کد خبر 1740326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha