ضرورت ایجاد امکانات رفاهی برای معلولان به جای نگاه پُر ترحم

با گذشت چندین سال مددجویان و معلولان شیروان همچنان با مشکلات و مسائلی دست و پنجه نرم می کنند زیرا که برخی از آنان در حال حاضر به خاطر عدم مناسب سازی معابر از امکانات اجتماعی مثل تحصیل،‌ گردش در پارک، سوار شدن به اتوبوس و رفتن به دانشگاه محروم هستند.

خبرگزاری شبستان-خراسان شمالی؛ فاطمه مقدسی

 سالمندان، معلولان، زنان باردار، بیماران و خانم‌هایی که با کالسکه‌ کودکان به داخل شهر می‌آیند همه نیاز به مناسب‌سازی محیطی و مناسب‌سازی اماکن دولتی دارند اما این ضرورت در شهرستان خیلی کم اجرایی شده است.  با توجه به اینکه حق بهره مندی از خدمات آموزش و پرورش، بهداشت، مسکن، اشتغال، امکانات تفریحی همگی به عنوان موضوعات محوری در قوانین و آیین نامه های مربوط به حقوق معلولان به شمار می آیند توجه به این قشر از جامعه امری غیرقابل انکار است.

معنای درست معلولیت هنوز هم بر بسیاری از افراد جامعه مشخص نشده است، آری این گروه از افراد که شامل ناشنوایان، نابینایان، معلولین جسمی، حرکتی و ذهنی هستند و در جامعه نیز به وفور دیده می شوند نیازمند نگاه ترحم آمیز نیستند و به عنوان بخشی از جامعه باید طرز برخورد و ارتباطات اجتماعی با معلول همراه با احترام باشد.

این در حالی است که گاهی در جامعه با برخوردهایی ناشایست و ناخوشاید با فرد معلول مواجه می شویم که نه تنها باعث می شود شخصیت اجتماعی فرد معلول لطمه خورد بلکه وی را از حضور در اجتماع نیز باز می دارد.

معلولان گاهی به علت فقدان امکانات درمانی مناسب این معلولیت را تا پایان عمر به همراه خود دارند که با توجه به تعداد معلولان این شهرستان باید در تمامی زمینه های اجتماعی اعم از اشتغال، تفریح و آموزش به این قشر آسیب پذیر جامعه توجه شود.

 یکی از معلولین جسمی حرکتی می گوید: عمده مشکلات افرادی مثل من در محیط های شهری به شبکه معابر و مبلمان شهری بر می گیرد برای همین خواهش می کنم از شهردار و مسئولان شهری لحظه ای کوتاه بر روی ویلچری بنشینند و در امتداد یک خیابان با ویلچر حرکت کنند تا بتوانند گوشه ای از درد ما معلولین را لمس نمایند.

نیما ساعدی در گفت و گو با خبرنگار این رسانه اظهار کرد: سطوح ناهموار باعث گیر کردن چرخ های ویلچر می شوند و باید به حداقل ممکن رسانده اما متاسفانه شاهد آن هستیم شهرداری با شعارهای تبلیغاتی نهضت پیاده رو سازی اقدام به استفاده از سرامیک هایی در کف پیاده روها کرده که دارای برجستگی و فراز و نشیب است.

 یکی دیگر از معلولان گفت: سالهاست که ضرورت مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی برای معلولان شنیده می شود اما روند کند اجرای این طرح سبب شده تا توانجویان از برخی مواهب الهی و طبیعی نیز بهره مند شوند، از سوی مسولان شهری شنیده می شود اما در عمل اجرای اینگونه طرح ها به به کندی صورت می پذیرد.

تبسم وثوق بیان کرد: معابر، خیابان ها و پیاده روها در شهرها از اساسی ترین فضاهای عمومی به شمار می رود که امکان ارتباطات اجتماعی، تعاملات کاری، تفریح و دیگر فعالیت ها را برای انسان ها فراهم می آورد.

وی تصریح کرد: در این میان انسانی هایی هستند که بر اثر غفلت برخی متصدیان حوزه شهرسازی، مجالی برای استفاده از این فضا ندارند و علاوه بر درد معلولیت جسمی با خاطری رنجیده در انزوای خود فرو می روند.

وثوق اضافه کرد: در کشور ما از دی ماه ۷۸ مقررات شهرسازی و معماری برای افراد معلول جسمی – حرکتیبه عنوان یک قانون لازم الاجرا در آمد اما کماکان این قانون در عمل چندان به اجرا در نیامده است.

یکی از شهروندان بیان کرد: باید کار جهادی تری  صورت گیرد و به نظر می رسد باید اولویت بندی های خاصی شود به طور مثال جاهایی که مردم بیشتر تردد می کنند، در نظر گرفته شود چون مناسب سازی فقط برای معلول، جانباز و سالمند نیست.

زهرا درابی اظهارکرد: بسیاری مواقع، خودروها و موتورها در پیاده روها پارک می‌کنند که برای افراد سالم خیلی عادی است چون آنها را می‌بینند و مسیر را عوض می کنند اما فرد نابینایی که هدایتش با یک عصا است و مثلا دانشجوی پویایی است که می‌خواهد به مرکز شهر برود، ناگهان به یک ماشین یا موتور برخورد می کند.

وی عنوان کرد: این مسائل به صورت روزمره باعث می شود تردد افراد دارای معلولیت کمتر شود و موجب گوشه گیر شدن آنها شده و فعالیت آنها را در جامعه کمتر می کند. بحث عدالت اجتماعی و برابری فرصت ها که جزو اصول اولیه حقوق شهروندی است، رعایت نمی شود.

عضو شورای اسلامی شهر شیروان گفت: شهرداری یکی از اعضای مهم ستاد مناسب سازی است که مناسب‌سازی اماکن عمومی، دولتی و غیردولتی، معابر عمومی، فضاهای عمومی و پارک‌ها و پیاده‌روها را دنبال می‌کند.

محمد محمدزاده قانعی اظهارکرد: شرط اولیه صدور پروانه ساختمان یا پایان کار تمامی اماکن عمومی دولتی و غیردولتی منوط به رعایت اصول مناسب‌سازی و دسترسی آسان برای جامعه هدف بهزیستی است.
وی خاطرنشان کرد: رعایت ضوابط و اصول مناسب‌سازی، مسئله ای است که باید به‌عنوان یک اولویت همیشه مورد توجه قرار گیرد که طی سال‌های اخیر اقداماتی در سطح شهر در راستای مناسب‌سازی انجام شده است.
محمدزاده قانعی عنوان کرد: از ابتدای فعالیت کمیته مناسب‌سازی تاکنون به نهادها و دستگاه‌های مختلف در خصوص مناسب‌سازی اخطارهایی داده شده است، ساماندهی و مناسب‌سازی فضاهای عمومی شهر و روستا با توجه به نیازهای معلولان و کم‌توان‌های حرکتی، یکی از ضروریات هرجامعه است که علاوه بر معلولان، جانبازان و سالمندان نیازمندان مناسب‌سازی فضای شهری هستند.

مدیر اداره بهزیستی شیروان با اشاره به اینکه نباید شهرداری به اداره های تازه تأسیس که شرایط مناسب سازی برای معلولان را رعایت نمی کنند، پروانه ساخت بدهد، می گوید: در حال حاضر ساخت و سازها به گونه ای انجام می شود که در ساختمان ها پله های زیادی به کار می رود که برای یک معلول شرایط سختی به وجود می آورد.

علی اکبر آرام عنوان کرد: از دلایلی که فضا برای معلولان مناسب نیست استیجاری بودن اداره ها است و این شرایط باعث شده است تا هزینه ای برای درست کردن شرایط ویژه معلولان صرف نشود، بسیاری از معلولان نیز از حقوق قانونی خود اطلاعی ندارند و از این رو در بسیاری موارد نمی توانند از حق خود دفاع کنند.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد ادارات این شهرستان جهت تردد معلولان مناسب سازی نشده در صورتی که قانون بر مناسب سازی آن تاکید کرده است اظهارکرد: دلیل این مهم، ساختمان های قدیمی و تعریف شدن فضای موجود در زمان احداث بوده که تقاضا داریم اولویت اعتبارات تملک دارایی هر دستگاه مربوطه، جهت مناسب سازی دیده شود.

آرام خاطرنشان کرد: با وجود گذشت چندین سال از اجرای این مصوبه متاسفانه تاکنون برخی ادارات نسبت به اجرای آن تعلل کردند و معلولان جهت انجام کارهای اداری و مراجعه برای تردد با مشکلات بسیاری مواجه هستند که نیاز است مطالبات و خواسته های این قشر در نظر گرفته شود.

مدیر اداره بهزیستی شیروان بیان کرد: معابر شهر فقط خیابان های اصلی امام رضا، امام خمینی و سعدی مناسب سازی شده و خیابان کاشانی در دست اجرا است لذا نیاز است شهرداری در اجرای آن تسریع داشته باشد و تعداد دیگری از خیابان ها اضافه شود.

آرام اضافه کرد: از شهرداری انتظار می رود اماکن عمومی و پاساژهای جدید را طوری طراحی کنند که مورد استفاده تردد معلولان هم قرار گیرد و یکی از پارک های سطح شهر (خانواده) مناسب سازی انجام شود تا معلولان، نابینایان، ناشنوایان، سالمندان و معلولان جسمی حرکتی مشکلی نداشته باشند.

به گفته وی مجموع معلولان زیر پوشش بهزیستی شیروان سه هزار و ۷۰۲ نفر است که از این تعداد ۴۷۱ نفر دچار اختلالات بینایی، ۱۹ نفر صوت و گفتار، ۹۰۵ نفر ذهنی، ۴۲۶ نفر شنوایی، یکهزار و ۴۷۰ نفر معلولان ذهنی و جسمی و ۵۱۱ نفر دچار اختلالات روانی هستند.

شیروان به عنوان دومین شهر پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

کد خبر 1740333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha