ایجاد ۲۰ زائرسرای سنتی در بقعه قیدار نبی(ع)

ذوالقدری از ایجاد هشت فروشگاه صنایع دستی و گردشگری در بقعه قیدار نبی خبر داد و گفت: با تغییر کاربری حجره ها ۲۰ زائرسرای سنتی در این بقعه ایجاد می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، علی ذوالقدری رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده زنجان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با انتقال مدرسه علمیه بقعه حضرت قیدار نبی (ع) به ساختمان جدید ۲۸ حجره قدیمی این بقعه تبدیل به زائرسرای سنتی و فروشگاه عرضه صنایع دستی و گردشگری می شود و از فروردین سال آینده آماده خدمت رسانی به زائرین، مسافرین و گردشگران است.

 وی ادامه داد: اداره اوقاف شهرستان در راستای اجرای طرح جامع این بقعه متبرکه بیش از ۲ میلیارد تومان  برای بهسازی و تغییر کاربری این حجره ها هزینه کرده است که می توان به انجام سفیدکاری مجدد، ایجاد تاسیسات سرمایشی و برقی، ساخت آشپزخانه مرکزی با گنجایش ارائه همزمان خدمات به ده خانواده، تعویض درب های قدیمی با دربهای جدید  شیشه رنگی و ساخت ۴ حمام و سرویس بهداشتی مجزا برای استفاده زائرین و مسافرین، اشاره کرد.  

ذوالقدری تصریح کرد: زیرزمین قدیمی واقع در قسمت زیرین حجره ها با قول مساعد وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در حال پاکسازی است تا در مرحله بعدی با مشارکت و مساعدت میراث فرهنگی و انجام بهسازی و نصب تجهیزات مورد نیاز تبدیل به موزه فرهنگی و تاریخی شهرستان خدابنده شود.

به گفته وی، اداره اوقاف شهرستان خدابنده در راستای اجرای طرح جامع این بقعه از ۳ سال پیش تاکنون  و بدون استفاده از اعتبارات دولتی،   بیش از ۳۶ میلیارد تومان از محل عواید موقوفه قیدار نبی(ع)، برای آزادسازی حریم و خرید املاک مجاور بقعه به تعداد ۱۶ واحد، سنگفرش و دیوار کشی محوطه با مساحت ۹۰۰۰ متربع و ساخت ۴۰ سرویس بهداشتی مدرن با زیربنای ۱۵۰۰ متربع، هزینه کرده است که مهرماه امسال با حضور استاندار زنجان افتتاح شد.

 رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده ادامه داد: قیدار که در  قرن هشتم قمری و زمان ایلخانان، روستایی کوچک بود توسط غازان خان به کابین  بلغان خاتون همسرش درآمد و این بانو نیز به خاطر نیک اندیشی و تمایل به انجام کار خیر و ماندگار  این روستا را با نیت های صرف در هزینه های جاری بقعه، مساعدت به طلاب علوم دینی و کمک به فقراو انجام امور خیر، وقف بقعه حضرت قیدار نبی(ع) کرد.

به گفته وی، اکنون با توجه به تبدیل آن به شهر، کلیه املاک مسکونی و تجاری و اداری مستاجر موقوفه محسوب می شوند و اجاره سالیانه پرداخت می کنند که در نیات این موقوفه صرف و خرج شده و بخشی از آن نیز بابت توسعه و سرمایه گذاری در همین موقوفه مصرف میشود

کد خبر 1740533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha