آگاهی مردم نسبت به کلاهبرداری های اینترنتی باید افزایش یابد

معاون قضایی دادگستری استان کرمان با اشاره به افزایش کلاهبردارهای اینترنتی و جرائم این بخش در سطح کشور و استان کرمان تأکید کرد: ارتقا آگاهی های عمومی درخصوص مواجهه با جرائم فضای مجازی از جمله موارد ضروری و مهم است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان و به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان؛ سید مهدی قویدل در دومین جلسه نشست تخصصی بررسی جرائم مرتبط با کلاهبرداری با اشاره به اینکه کلاهبرداری و تحصیل مال از طریق نامشروع به عنوان یکی از مهمترین جرائم علیه اموال و مالکیت است، افزود: بررسی آمارهای رسمی نشان می دهد که تنها در فاصله زمانی دو سال گذشته بیش از ۱۵۶ هزار و ۸۳۹ فقره انواع کلاهبرداری و تحصیل مال از طریق نامشروع در سراسر کشور به وقوع پیوسته که حاکی از رشد ۲۶.۵ درصدی کلاهبرداری و تحصیل مال از طریق نامشروع است.

معاون قضایی دادگستری استان کرمان گفت: جرم کلاهبرداری در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ از نظر فراوانی وقوع، در صدر جدولِ ۱۰ اتهامات یا جرائم اول ۳۱ استان بوده و یکی از دلایل رشد جرائم، اعتماد و زودباوری است که باتوجه به گسترش و پیشرفت روز افزون فضای مجازی در تمام ابعاد زندگی بشر، فضای مجازی قابلیت انجام بیشترین جرائم را پیدا کرده است.


وی با بیان این مطلب که جرائم رایانه ای وقتی محقق می شوند که به نوعی با تجارت الکترونیک در ارتباط باشد لذا ممکن است آحاد جامعه را درگیر کند؛ اظهار کرد: مجرمین با استفاده از اندکی بهره هوشی به جای زورگیری  و کیف قاپی و... دست به ارتکاب جرم زده و در فضای مجازی مخفی می شوند که چنین افرادی روز به روز در حال افزایش هستند و تعداد زیادی از هموطنان قربانی این مجرمان سایبری می شوند.


قویدل ادامه داد: متأسفانه این جرائم در کرمان رو به افزایش است به طوری که در هشت ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شاهد رشد ۱۶ درصدی در این زمینه بوده ایم و جرائم رایانه ای استان کرمان در جایگاه اول و دوم قرار دارد و دلیل به دام افتادن شهروندان در دام کلاهبرداران سایبری، عدم اطلاع آنها از شیوه های جدید مجرمین است که طعمه کلاهبرداران می شوند به طوری که آمارها نشان داده بزه دیدگان کرمانی جزو ردیف های اول قربانی های کلاهبرداری های سایبری هستند.


وی تأکید کرد: باتوجه به اینکه جرائم رایانه ای روز به روز به شکل نوین و شگردهای خاصی ایجاد می شود باید به بهترین و موثرترین شکل، در جهت ارتقای آگاهی عمومی اطلاع رسانی شود.


معاون قضایی دادگستری استان کرمان راستی آزمایی و شفاف سازی اطلاعات در فضای مجازی را بسیار مهم دانست و گفت: همچنین دستگاه های اجرایی و قضایی و انتظامی در زمینه مسئولیتی که عهده دار هستند، باید در جهت پیشگیری اقدام کنند تا از بروز جرائمی مانند کلاهبرداری های سایبری جلوگیری شود.


وی شناسایی دلایل و عوامل اجتماعی افزایش کلاهبرداری ها و تحصیل نامشروع و احصاء راهکارهای پیشگیرانه و اجرای آنها در استان را از ضرورت ها دانست و درخصوص راهکارهای اصلی و نافذ پیشگیری از وقوع کلاهبرداری و تحصیل مال از طریق نامشروع، بیان کرد: مشخص کردن دقیق جرائم فضای مجازی و روش های جدید آن، عمل به قوانین متعدد فضای مجازی، شفاف سازی فضای مجازی و اعتماد سازی لازم و انتشار اطلاعات شفاف از آن و ارتقا آگاهی های عمومی درخصوص مواجهه با جرائم فضای مجازی از جمله موارد ضروری و مهمی هستند که می تواند در پیشگیری از وقوع جرم مؤثر باشند.

کد خبر 1740946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha