استفاده از هوش مصنوعی در برگزاری امتحانات در دستور کار نیست

سخنگوی آموزش و پرورش گفت: تلاش کنیم تا ناترازی نیروی انسانی از این دولت به دولت بعد منتقل نشود و آموزش و پرورش از حیث نیروی انسانی فضای آرام را سپری کند.

به گزارش به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان علی فرهادی سخنگوی آموزش و پرورش در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه آموزش و پرورش سال سختی را شروع کرده و به لطف خدا از پایان مهر ماه جو حاکم به سوی آرامش حرکت کرده گفت تقریباً اعتراضات رتبه‌بندی  به سرانجام رسید و آزمون‌های دبیری اعلام نتیجه و اعتراضات ارائه شد.

سخنگوی آموزش و پرورش افزود: بحث کلیات بودجه و نگاه آموزش و پرورش به بودجه سال آینده تثبیت شد موضوع بدهی‌ها و مطالبات آموزش و پرورش تا حدود زیادی شفاف سازی و مشخص شد تا ما به سمت ثبات و آرامش پیش برویم.

برنامه ما این است که تا پایان دولت سیزدهم باید تلاش کنیم تا ناترازی نیروی انسانی از این دولت به دولت بعد منتقل نشود و آموزش و پرورش از حیث نیروی انسانی فضای آرام را سپری کند.

وی تصریح کرد: البته از آینده نیز نباید غافل شویم در مشکلات فعلی اگر زیاد دست و پا بزنیم از آینده غفلت کردیم.

نگاه ما به آینده باید بسیار هوشمند باشد وگرنه مدیران از امروز ما گلایه‌مند خواهند بود

فرهادی با طرح سوالاتی مانند در ۵ سال آینده آموزش و پرورش به چه شکلی خواهد بود؟ تناسب مقاطع تحصیلی به چه شکلی نشان داده می‌شود؟ فضای کسب و کار چه تصویری خواهد داشت و ما چه آمادگی برای آن داریم تصریح کرد: نگاه ما به آینده باید بسیار هوشمند باشد وگرنه مدیران از امروز ما گلایه‌مند خواهند بود همانگونه که در سال ۹۳ شاهد این نگاه بودیم که اثر آن را در ناترازی بالای ۱۰۰ هزار نفر در آغاز تحصیلی امروز نبودیم.

سخنگوی آموزش و پرورش در بخش دیگری از بیانات خود خاطرنشان کرد : دست به دست هم دهیم تا آموزش و پرورش بهتری داشته و با طرح مطالبه‌گری بهتر از حال فاصله گرفته و به آینده نظر کنیم.

وی با اشاره به موالید و تعداد دانش آموز گفت : باید به گروه دانش آموزان در کلاس اول و تعداد آنها در اول دبیرستان و متوسطه دوم با توجه به رشد موالید توجه شود پیش بینی ما این است که در مهرماه ۱۴۰۷ دوره دوم متوسطه ۳ میلیون و ۵۴۵ هزار نفر خواهند بود و اکنون این آمار ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر است که باید برای تعداد دانش آموزان  سال ۱۴۰۷ برنامه‌ریزی دقیق کنیم. یعنی چیزی حدود یک میلیون و چهارصد هزار نفر در متوسطه دوم بیشتر دانش آموز خواهیم داشت باید به استعداد یک میلیون ۱۴۰۰ هزار نفر بیشتر فضای آموزشی معلم و کلاس درس تامین کنیم و این ترکیب ناظر بر برنامه هفتم توسعه است.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد ترکیب این جمعیت ما طبق برنامه هفتم توسعه باید ۵۰ درصد متوسطه دوم در فنی حرفه‌ای و کار و دانش درس بخوانند و برای همین ۵۰ درصد نیازمند نیروی انسانی هستیم ونیروی انسانی ما باید ۱۱ هزار نفر افزایش و برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

پیش بینی ساخت ۲۸۰ هنرستان برای تامین نیاز دانش آموزان در ۱۴۰۷

وی یادآور شد: باید نگاهمان به دانشگاه تعلیم و تربیت و دانشگاه شهید رجایی بیشتر و عمیق‌تر باشد و هنرآموز برای تدریس را بیشتر کنیم و از ظرفیت صنعت و هنرستان‌های جوان نیز در این زمینه استفاده کنیم فرهادی ادامه داد: در ۱۴۰۷ نسبت به امروز باید این میزان نیرو را تربیت کنیم و چیزی غریب ۲۸۰ هنرستان بسازیم تعداد هنرستان‌ها را بیشتر کنیم.

فرهادی اظهار داشت:  ساخت هنرستان قریب ۲ تا ۳ سال بیشتر به طول می‌انجامد پس باید برای آن در طی یک و دو سال آینده نزدیک پیش بینی بودجه و فضا داشته باشیم و نباید در شرایط فعلی متوقف شویم و اجازه ندهیم ناترازی نیرو به دولت بعد منتقل شود باید قریب ۳۰ هزار نفر در دانشگاه فرهنگیان نیرو گرفته و در دانشگاه تربیت مدرس نیز افزایش نیرو دهیم.

اجازه ندهیم دانشجویان ریاضی فیزیک کم شوند تا با کاهش تولید مهندس در سال‌های بعد مواجه نشویم

وی با اشاره به گسترش نگاه به صنعت در سال‌های پیش رو گفت با توجه به گسترش صنعت ضرورت دارد تا نگاه جدیدی داشته باشیم و اجازه ندهیم دانشجویان ریاضی فیزیک کم شوند تا   با کاهش تولید مهندس در سال‌های بعد مواجه نشویم .

ضرورت توجه معلمان به رشد و ارتباط علمی با دانشگاه بعد از فارغ‌التحصیلی

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بر اساس آیین نامه مسیر رشد دانش آموزان ضمن خدمت را مد نظر قرار دهد یعنی دانشجو معلمان بعد از اخذ مراحل تحصیلی از از دو دانشگاه تربیت مدرس و شهید رجایی هیچگاه را فارغ التحصیل نیستنند  و با تحصیل بعد از معلمی راه خود ادامه دهند و ارتباط رشد خود را با دو دانشگاه عنوان شده ادامه دهند.

وی گفت: معلم مانند استاد دانشگاه است که هر سال فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی باید داشته باشد و این فعالیت‌ها ناظر بر آیین‌نامه بوده و هر سال خود را ارتقا دهد چه بسا دو معلم با شرایط مشابهی شروع به کار کنند اما شرایط مناسبی برای ارتقا دریافت نکنند رتبه‌بندی به دنبال آن است که بر اساس فعالیت معلمان ارتقا صورت گیرد.

وی با اشاره به شبکه شاد برای دانش آموزان اظهار کرد: شبکه شاد باید به جایی برسد که آنقدر جذاب باشد که به اولویت اول یک دانش آموز تبدیل شود و در تکنولوژی و فضای مجازی به سمتی حرکت کنیم که نه تنها از آسیب، دانش‌آموزان در امان باشند بلکه از تکنولوژی هم جا نماند.

تربیت دینی دانش آموزان باید به نحوی باشد که آنها از مبانی دینی جا نمانند

معاون وزیر آموزش و پرورش در مورد تربیت دینی دانش آموزان خاطرنشان کرد: ما یک جامعه دینی داریم که بر اساس عقل و منطق هدایت می‌شود یعنی کاملاً عقلایی و مبتنی بر خردی که با زمانه تطابق دارد خود را مجهز کرده است . این قدرت در دین اسلام وجود دارد و فتوا و مراجع دینی نیز هستند و این تربیت باید به نحوی باشد که آنها از مبانی دینی جا نمانند و بستر توانمندی و مهارت خود را چنان تغییر دهند که با زمان زندگی کنند این موضوع در کلام امیرالمومنین علیه السلام نیز عنوان شده است که فرزندان خود را در زمان خود تربیت کنید که نشان از علم بی‌کران حضرت علی علیه السلام دارد.

وی در مورد تغییرات کنکور یادآور شد:  در حوزه تغییرات کنکور باید بگوییم که پایه یازدهم و دوازدهم امتحانات به صورت نهایی ارائه شود نباید به این اشتباه برسیم که معدل دانش آموزان کاهش یافته است قبلاً مدرسه آزمون می‌گرفت اکنون آزمون‌ها واقعی‌تر شده و دانش آموزی که برای کنکور آماده می‌شود از حافظه محوری فاصله گرفته و مهارت مطالعه را باید به او بیشتر یاد دهیم و تلاش کنیم زیرساخت آزمون نهایی را فراهم کنیم که این زیرساخت‌ها عبارتند از تصحیح اوراق چاپ سوالات در لحظه، جلوگیری از تقلب و موارد دیگر که تمامی این موارد پیش بینی شده و با سازمان برنامه و بودجه هم اقدامات لازم در این زمینه صورت گرفت.

در امور تربیتی ،مشاوره،سلامت و تربیت بدنی نیازمند تقویت مدارس هستیم

وی ادامه‌  داد: آموزش محض اشتباه مطلق است در کنار آموزش مدرسه مسئله پرورش و امور تربیتی بسیار مهم است در حال حاضر حوزه امور تربیتی ، مشاوره ، سلامت و تربیت بدنی نیازمند تقویت در مدارس هستیم امسال در آزمون استخدامی که پیش رو داریم در کنار جذب معلم تعداد قابل توجهی مربی تربیت بدنی و سلامت و مشاور جذب می‌کنیم زیرا معتقدیم پرورشی و فرهنگی مدرسه و امور تربیتی که یادگار شهیدان رجایی و با هنر است اهمیت بیشتری دارد.

وی گفت: اگر دانش آموز به امور تربیتی و دینی سبک زندگی اسلامی، تفکر خلاق و مهارت علم زندگی کار کردن جمعی مجهز نشود و یا در اردوهای یک یا چند روزه مسابقات نهج البلاغه و کتابخوانی حضور نداشته باشد به امر تربیت مجهز نمی‌شود با نگاه به آینده باید بخش غیر رسمی آموزش که پرورش و فرهنگی است را تقویت کنیم .

فرهادی  اظهار کرد: آزمون استخدامی که به زودی جزئیات آن اعلام می‌شود در کنار جذب معلمان از طریق ماده ۲۸ پیش بینی شده است تا تعداد قابل توجهی مربی تربیت بدنی مشاور جذب کنیم.

تجهیز مدارس شبانه به مربی امور تربیتی و تربیت بدنی

وی در بخش دیگری از این نشست خبری در مورد مدارس شبانه روزی خاطرنشان کرد: به زودی تمام مدارس شبانه روزی به مربی امور تربیتی مشاور تربیت بدنی مجهز می‌شوند

وی در مورد آزمون استخدامی و جذب معلمان در آموزش و پرورش یادآور شد: ما در آموزش و پرورش به دنبال شایسته گزینی در مدارس آموزش و پرورش هستیم و کسانی که علاقمند به آموزش و پرورش و کار در آن باشند پذیرای آنها هستیم .

وی گفت: معلمی یک شغل خاص است که با ظریف‌ترین سرمایه کشور که مولد نیروی انسانی و بنا داریم.

استفاده از هوش مصنوعی در برگزاری امتحانات در دستور کار نیست 

 وی در مورد استفاده از هوش مصنوعی در برگزاری امتحانات گفت: برای برگزاری امتحانات از ایمن‌ترین ابزارها استفاده می‌کنیم اینکه از طریق هوش مصنوعی آزمون و امتحانی بگیریم در دستور کار نیست البته لازم است ‌افزار و فناوری اطلاعات به همراه فراهم شدن زیرساخت‌های لازم در مدارس مد نظر قرار گیرد و در مدارس تامین شود.

وی تصریح کرد: در مورد نسبت معلم به دانش آموز تصریح کرد هرچه نسبت معلم به دانش آموز عدد مطلوبی باشد کیفیت آموزش بهتر خواهد بود سعی می‌کنیم فضای بهتر کلاس‌های استاندارد داشته باشیم تا آموزش و گرمایشو سایر موارد استاندارد نباشد تحولی در آموزش دانش آموزان صورت نمی‌گیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش در مورد توزیع شیر در مدارس گفت:  شیر مدارس در یک بازه قریب ۱۰ سال متوقف شده بود و فضای بازار با نیاز جامعه تنظیم می‌شد به طوری که شیر مدارس از تولید کارخانه با نیاز ما رخ دهد.

وی ادامه داد: در اوایل مهر ماه رئیس جمهور و معاون اول وی دستور توزیع شیر در مقاطع اول دبستان در عرصه دولتی را ابلاغ کردند و در مواردی دولت با بیشترین سرمایه نیاز آن را تامین کرده است.

۲۱ استان تحت پوشش توزیع شیر قرار دارند

وی گفت: بخشنامه توزیع شیر دانش آموزی اوایل آبان ماه برای استان‌ها ارسال شد و ما از روش کشف قیمت توسط سازمان تولید کننده و مصرف کننده استفاده کردیم و قیمت شیر دو و نیم درصدی مشخص شد که با توجه به نوع بسته‌بندی و موارد خاص آن در برخی شهرها امکان توزیع شیر پاستوریزه فراهم بود و این اقدام انجام شد.

وی گفت: در حال حاضر ۲۱ استان تحت پوشش کامل شیر هستند با کارخانجات مربوطه قرارداد بستند که هر هفته یک نوبت شیر توزیع می‌شود شش استان هم قراردادهای خود را منعقد کردند اما هنوز توزیع انجام نشده و در مجموع در ۷۰ درصد مدارس توزیع شیر آغاز شده و ۳۰ درصد باقی مانده است .

فرهادی در بخش دیگری از این نشست خبری خاطرنشان کرد: ۴ چهار استان کشور قرارداد خود را منعقد کردند اما توزیع شیر آنها محقق نشده است تمامی این موارد ناظر بر آمادگی کارخانجات تولید شیر است که از نوع بسته‌بندی خاص برای دانش آموز در توزیع شیر بهره می‌برند در همین جا از وزارت کشاورزی بهداشت وزارت کشور و معاون اول رئیس جمهور ریاست جمهوری تشکر می‌کنم که لحظه به لحظه آموزش و پرورش را یاری کردند امیدواریم این طرح پایدار بماند و بر مقاطع دیگر تسری دهیم .

توزیع شیر براساس مناطق کم برخودار و محروم

وی در مورد توزیع شیر بر اساس اولویت در استان‌ها گفت: بر اساس دستور رئیس جمهور توزیع شیر در استان‌هایی که با مخاطره تغذیه بیشتر مواجه هستند شروع شده است و توزیع شیر در استان‌های محروم در اولویت قرار دارد در تهران نیز در مناطق محروم و کم برخوردار توزیع شیر آغاز شده اما به طور کامل تحت پوشش قرار نگرفته است.

معاون وزیر آموزش و پرورش  تصریح کرد: در حال حاضر توزیع شیر در مناطق ۱۹ ۱۸ ۱۷ و ۱۱ آغاز شده است تهران تهران اخرین استان‌های تحت پوشش بوده و مدارس غیرانتفاعی هم می‌توانند با هزینه دانش آموزان شیر را به قیمت از کارخانه تهیه کنند.

 وی در مورد دانش آموزان افغان و تحصیل آنها در ایران گفت: افغانستان کشور همزبان ما است قریب به ۲۰۰ سال است که از کشور ما منفک شده و ما با حسن همجواری به آن نگاه می‌کنیم و دانش آموزان افغانستانی را به حکم همزبانی و عاطفه مشترک و همسایگی درک می‌کنیم تا مجهز به علم و دانش شوند و معتقدیم مسائل انسانی را رعایت کنیم .

فرهادی  گفت: این دانش آموزان چون خارج از برنامه‌ریزی در موزش و پرورش حاضر می‌شوند به اندازه توان انها را پوشش داده‌ایم و این رسالت انسانی خود را انجام داده‌ایم جمهوری اسلامی ایران یک تنه در خدمت دانش آموزان افغانستان بوده تا بتواند بخشی از آلام جنگ را از آنها کم کند تلاش می‌کنیم .

وی گفت: دانش‌آموزانی که امسال جذب کرده‌ایم نیروی انسانی لازم برای تربیت آنها را تامین می کنیم و از کسانی که امکان دارد در آموزش این دانش آموزان سهیم باشند  می خواهیم تا به شکل جهادی کمک کنند و ما کمک آنها را ارج می‌نهیم.

 وی در مورد مشارکت خیرین مدرسه ساز گفت : مشارکت خیرین مدرسه ساز از ۸۰۰۰ میلیارد تومان عبور کرده است.

کد خبر 1741036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha