ویژگی هایی که ام البنین(س) را همسر امیرالمومنین(ع) کرد

حجت الاسلام جعفری نسب گفت: حضرت ام البنین(س) توانست با شناختی که از امام زمان خود یافته بود فرزندان خوبی تربیت کند که در رکاب امام زمانشان به شهادت رسیدند.

حجت الاسلام سید حسین جعفری نسب، عضو گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان ضمن  گرامیداشت سیزدهم جمادی الثانی سالروز وفات بانوی مکرم ام البنین (س) پیرامون الگوهایی همچون این حضرت که مادر بزرگوار حضرت ابوالفضل باب الحوائج و امامت محور بودند گفت: مکتب و مذهب شیعه شاخص های اختصاصی بسیاری دارد که در مکاتب دیگر یافت نمی شود؛ یکی از این شاخص ها الگو پذیری از انسان کامل است.

این استاد دانشگاه با اشاره بر اینکه در قرآن کریم آیات زیادی در خصوص الگو پذیری انسان از انسان کامل آمده است گفت: در این مکتب چه بسیار زنانی الگوی عاملیان قرار گرفته اند زنانی چون حضرت زهرای مرضیه(س)؛ حضرت مریم و حضرت ام البنین که همگی انسان های کاملی بودند؛ حضرت زهرا(س) یک انسان کامل هستند و ائمه که خود انسان کامل هستند می گویند که زهرای مرضیه الگوی آنهاست.

حجت الاسلام جعفری نسب ادامه داد: خداوند حاکم و قانون گذار ماست و بالاترین نقطه و اوج دین، اساس دین، کلید دین و گشایش همه کارها و امور اطاعت از امام است؛ البته اطاعت باید همراه با معرفت امام باشد.  حضرت ام البنین توانست با شناختی که از امام زمان خود یافته بود فرزندان خوبی تربیت کند که در رکاب امام زمانشان به شهادت رسیدند ما نیز می توانیم در این زمینه و زمینه های مختلف از آن حضرت الگو بگیریم.

عضو گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: حضرت زهرای مرضیه انسان کامل بود و از این دنیا رحلت فرمودند. بعد از حضرت زهرا امام علی(ع)خواستند ازدواج کنند پس عقیل برادرشان را که یک نسب شناس بود مامور کردند که از میان یک قبلیه و قومی که شجاعت، دلاوری و جوانمردی در میان آنها شهره باشد یک شریک زندگی برایشان پیدا کنند. همه بزرگان و مورخان نقل کرده اند که اجداد فاطمه کلابیه همه شجاع و دلیر بودند.

ام البنین در کودکی هم بازی نیزه ها بود

حجت الاسلام جعفری نسب در خصوص نام پدر و مادر حضرت ام البنین گفت: حزام بن خالد بن ربیعة بن وحید بن کعب بن عامر بن کلاب پدر حضرت ام البنین و مادرشان ثمامه (یا لیلی) دختر سهیل بن عامر بن جعفر بن کلاب بود. مشهور بود که ام البنین در کودکی هم بازی نیزه ها بوده است و در واقع با ترس بیگانه بوده اند و چنین شخصیتی در خانه حضرت علی(ع) حضور می یابند و به فرزندان حضرت می گوید من آمده ام به شما خدمت کنم. مادر شما بهترین زنان عالم است.

وی با اشاره به روزی که حضرت عباس(ع) به دنیا آورد گفت: در این روز حضرت علی(ع) بسیار خوشحال بود و امام بر بازوان حضرت عباس(ع) بوسه زد و ام البنین می پرسد دستانش ایرادی دارد و امام داستان کربلا را برایش تعریف می کند و این بانوی گرانقدر بعد از شندیدن داستان کربلا بیشتر تلاش می کنند فرزندان را خوب تربیت کنند مگر بانوی دیگری سراغ داریم همچون حضرت امام ابنین که قمر بنی هاشم را تربیت کرده است.

وی با اشاره به اینکه سه قمر در اسلام داریم گفت: "قمر الحرم" که عبد الله پدر رسول الله بودند؛ "قمر بدها" که عبدالمطلب و "قمر العشریه" که حضرت ابوالفضل العباس است. امامت شناس با کسی که محبت به امام دارد با هم تفاوت دارد. قرآن از ما می خواهد علاوه بر محبت،نسبت به ائمه مودت داشته باشیم یعنی معرفت داشته باشیم مثل سلمان فارسی.

حجت الاسلام جعفری نسب خاطر نشان کرد: سلمان فارسی قسم می خورد در طول عمرش بدون وضو نگاه به خشت خانه فاطمه (س) نکرده است و به این صورت محرم خانه علی(ع) می شود. فاطمه کلابیه حضرت ام البنین از نظر علمی، هنری و از نظر مادری و همسری سرآمد زمان خود بود و ما می توانیم از ایشان درس بیاموزیم در زیارت نامه شان سلام می دهیم بر کسی که همسر ولی خداست، دوستدار زهرای مرضیه و فرزندان آن حضرت است در روایت داریم هر کسی که معشوق امام حسین(ع) است آن شخص معشوق خداست. به همین دلیل ام البنین عزیز زهرا(س) می شود.

روایتگری عاشورا و نشر اهداف قیام امام حسین(ع)

این عضو گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: حضرت ام البنین در روایت گری عاشورا و نشر اهداف قیام امام حسین(ع) بی نصیب نیست. آن حضرت دست عبید الله فرزند حضرت ابوالفضل را می گرفت چهار قبر در بقی درست کرده بود و در آنجا حماسه آفرینی می کرد و برای خود و برای اینکه دیگران را آگاه کند نوحه سرایی می کرد حتی دشمنانی چون مروان می آمدند و آنجا گریه می کردند. ببینید معرفت امام البنین نسبت به امام زمانشان آنقدر زیاد بود که وقتی به ایشان شهادت پسرانشان را بشارت می دادند می گفت از حسین(ع) چه خبر؛ وقتی خبر شهادت امام حسین علیه السلام را به ایشان می دادند ایشان فریاد زد و گفت بشیر بند دلم را پاره کردی و بی هوش شد.

وی با اشاره به اینکه حضرت زینب(س) و اهل بیت(ع) هم حضرت ام البنین را گرامی می داشتند گفت: امام سجاد(ع) به ایشان می فرمودند درست است که فرزند شما دست هایش قطع شده است اما در بهشت خداوند دو بال به فرزند شما می دهد که همراه با فرشته ها به پروزار در بیاییند.

وی ادامه داد: علامه ممقانی که یک رجال شناس است می گوید اینکه حضرت ام البنین به امام حسین(ع) عرض ارادت می کند این به دلیل زندگی در کنار این حضرت نیست بلکه به دلیل امامت آن حضرت است. امامت واسطه فیض این دنیا است. 

رضایت الهی و قرب الهی با اطاعت بعد از معرفت امام حاصل می شود

حجت الاسلام جعفری نسب خاطر نشان کرد: اگر توانستیم ولایت را به درستی درک کنیم و در حقیقت از حضرت زهرا(س) و ام البنین و از اهل بیت عصمت و طهارت الگو پذیری کرده ایم آنها از ما راضی هستند. رضایت الهی و قرب الهی در این روایت بسته به همین است که ما امام را بعد از معرفتش اطاعت کنیم؛ مگر در زمان غیبت به سر نمی بریم. کسانی که می خواهند همه چیز برایشان در دسترس باشد مگر ولی فقیه در دسترس نیست مگر ندیده ایم که حضرت امام خمینی (ره) چه تحولی در جهان آفرید و مگر مدیریت مقام معظم رهبری را نمی بینید.

وی گفت: باید از مادران شهدا بیشتر تکریم کنیم و بهره ببریم امروز آن زمانی هست که باید از کاظمی ها، از احمدی روشن ها از شهدای هسته علم بیاموزیم. از سردار سلیمانی درس مقاومت و پایداری و ولایت پذیری بیاموزیم. بایستی از شهدا درس استکبار ستیزی یاد بگیریم؛ حقیقتا بسیاری تحت تاثیر تبلیغات دشمنان قرار می گیرند و ما باید به کمک شهدا خود را نجات دهیم. از هر یک از شهدا می توانیم درس بیاموزیم همانطور که حضرت ام البنین در خانه اهل بیت(ع) به ولی زمان خود شناخت و معرفت پیدا کرد.

کد خبر 1741087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha