حضرت ام‌البنین (س) بهترین الگو برای تربیت نسل منتظر هستند

حجت الاسلام کفیل با بیان اینکه ادب و استقامت ویژگی شاخص حضرت ام البنین (س) گفت: مادران ما امروز دغدغه این را دارند که فرزندان خود را اهل بیتی و ولایی تربیت کنند و در مسیر اهل بیت (ع) قرار بگیرند بنابراین این بانوی مکرم اسلام بهترین و مناسب ترین الگو برای آنها در این زمینه است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان، حضرت امّ البنین (س) را باید جزو زنان با فضیلت و آگاه به حق اهل بیت (علیهم السلام) شمرد، که در پیروی و ولایت و دوستی و محبت نسبت به آنان، خالص و مخلص بود. در مقابل، اهل بیت (علیهم السلام) نیز او را گرامی می داشتند و جایگاه رفیعی برایش قائل بودند، تا آنجا که حضرت زینب، پس از بازگشت به مدینه، به دیدار او می رود و شهادت چهار فرزندش در کربلا را چنان تسلیت می گوید که گویی تبریک ایام عید است. بی شک مواضع اعجاب انگیز این بانوی قهرمان (امّ البنین) در قبول ولایت اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) آن هم تا این حد خالصانه، به خصوص نسبت به سیدالشهد، کاری انفعالی یا شتابزده و تصادفی نبود، بلکه علل و عوامل مختلفی باعث آن شد که رفته رفته او را به قلّه ایمان و اخلاص رساند و منتهی به چنین حالات و اوصاف شد.

«مؤمن به سه خصلت نیاز دارد: توفیق الهی، واعظ درونی و ناصح بیرونی.»  باید گفت این بانوی گرامی (ام البنین) هر سه خصلت یاد شده را داشت؛ بدین معنی که او، هم از توفیق و مدد الهی دراین مسیر بهره برد و هم از واعظ درونی در ارتباط با احساس مسؤولیت نسبت به خاندان پیامبر (صلّی الله علیه وآله وسلّم) برخوردار شد و هم از ارشاد و راهنمایی های همسرش، علی بن ابی طالب، به عنوان ناصح بیرونی استفاده کرد و با این خصلت ها برتر از دیگر زنان شد. لذا در این خصوص با حجت الاسلام «محمد صادق کفیل» رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

لطفا در خصوص ویژگی های شخصیتی حضرت ام البنین (س) توضیح دهید؟

نبی خاتم (ص) فرمودند: «أدَّبَنِی رَبِّی فأحسَنَ تأدِیبی» به این معنا که مرا خداوند تربیت کرد و نیکو تربیتم کرد. امیر المومنین (ع) هم تربیت شده پیامبر اکرم (س) است. در خصوص شخصیت و ویژگی حضرت ام البنین (س) هم باید گفت که ایشان الگو و شاخص ادب است لذا همه مردم جامعه به ویژه بانوان کشورمان بایستی در نظام زندگی خود این ادب را از این بانوی بزرگوار اسلام الگوبرداری کنند. حضرت ام البنین (س) وقتی وارد منزل حضرت امیرالمومنین (ع) شدند، این صفت در زندگی شان بسیار واضح و پویا بود. نوع تعامل شان با همسر و فرزندانشان بیانگر این صفت در وجودشان بوده است.

حضرت ام البنین (س) بهترین الگو برای تربیت نسل منتظر است. مادران ما امروز دغدغه این را دارند که فرزندان خود را اهل بیتی و ولایی تربیت کنند و در مسیر اهل بیت (ع) قرار بگیرند بنابراین  این بانوی مکرم اسلام بهترین و مناسب ترین الگو برای آنها در این زمینه است. حضرت ام البنین (س) چهار آقازاده خود را با عشق و با همه وجود تقدیم امام کردند، بدون اینگه بگوید حداقل یکی از پسرانم برایم باقی بماند. حضرت ابوالفضل العباس (ع) در سن 34 سالگی در کربلا به شهادت رسیدند و همه پسرانشان جوان بودند ولی با وجود همه نیازی که به عنوان یک مادر به فرزندان خود داشت همه را تقدیم نمود.  اگر ما بخواهیم فرزندانمان با همه وجود وقف امام زمان شان شوند و در مسیر امام گام بردارند، باید ببینید حضرت ام البنین (ع) چگونه در این مسیر گام برداشت و چگونه فرزندان خود را تربیت کرد که همه با عشق، به کربلا آمدند و جانفشانی نمودند.                                                                     

   

حضرت ام البنین (س) بهترین الگو برای تربیت نسل منتظر هستند

                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

 چرا حضرت ام البنین (س) الگوی بردباری و مقاومت  است؟

محور بعدی ویژگی حضرت ام البنین (س) استقامت ایشان است. حضرت بعد از واقعه عاشورا عقب نشینی نکردند. وی چهار فرزند خود را در کربلا از دست دادند. حضرت ام البنین با الگوگیری از حضرت فاطمه زهرا (س) که هر روز دست حسنین(ع) را می‌گرفت و به بیت‌الاحزان می‌رفت، حضرت قمر بنی هاشم (ع) که پسر چهار ساله ای داشت که حضرت ام البنین (ع) هم هر روز دست او  را می گرفت و به بقیع می رفتند و بر می گشتند. علامه سماوی در «ابصارالعین» نوشته است:  حضرت ام‌ البنین(س) هر روز به بقیع می‌رفت و مرثیه می‌خواند، به گونه ای که مروان، با آن قساوت قلب، از گریه و ناله های حضرت گریه  می کرد. لذا استقامت حضرت ام البنین (س) و استقامت ایشان در مسیر ولایت بسیار مهم است. کما اینکه قرآن هم می فرماید: « إِنَّ الَّذِینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَةُ أَلَّا تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ» (همانا کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداست، پس (بر این عقیده) مقاومت نمودند، فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند (و می‌گویند:) نترسید و غمگین مباشید و بشارت باد بر شما به بهشتی که پی در پی وعده داده می‌شدید).

استقامت حضرت ام البنین (س) در تاریخ عجیب است، او شخصیتی خداگونه داشت و در مسیر حق استقامت نمودند. حضرت ام البنین بانوی مصیبت دیده ای بود که هیچ گاه عقب نشینی نکردند و اولین جلسات روضه امام حسین (ع) را در کربلا برگزار کردند. بی‌شک شخصیت انقلابی و حماسی این بانوی  بزرگوار در تاریخ اثرگذار بوده است. این بانوی بزرگوار همه صفات توحیدی را در وجودشان داشتند به این معنا که هم مومن بودند و عمل صالح داشتند و هم اهل حرکت، تلاش و پویایی بودند و یک حضور اثرگذار در جامعه داشتند. گاهی تلقی ما از حضرت ام البنین (س) یک بانوی عزلت نشین و گوشه گیراست در حالی که ایشان هم در سن جوانی با امیرالمومنین (ع) ازدواج کردند و هم در مسیر زندگی شان همراه و همدل بودند. یعنی انصافا هم خوب همسری کردند و از امیرالمومنین (ع) الگوبرداری کردند و هم مادری نمونه برای فرزندان خود بودند.

وفا یکی دیگر از ویژگی های شخصیتی حضرت ام البنین (س) است. شاخص زندگی حضرت قمر بنی هاشم (ع) وفا است به تعبیری که می گوییم حضرت ابوالفضل (ع) الگوی وفاست. حضرت این وفاداری و با وفا بودن را هم از پدر گرفتند و هم از مادر. یعنی این صفت، صفت شاخص هر دو وجود نورانی است. هم امیرالمومنین (ع) با همه وجود در رکاب نبی خاتم (ص) جانفشانی کردند و هم حضرت ام البنین (س) با همه وجود وفادار به همسر و فرزندانشان بود.

توسل به حضرت ام البنین (س) چه برکاتی دارد؟

نکته بعدی توسل به حضرت ام البنین (س) است. توسل به این بانوی بزرگوار بسیار موثر است یعنی اگر جامعه ما عظمت شخصیتی این بانوی عالمیان را می دانست، توسل و ارتباطش بسیار بیشتر می شد. گفته می شود اگر دو رکعت نماز بخوانید و آن را هدیه به حضرت ام البنین (س) کنید، حاجت خود را بسیار زود دریافت می کنید.

کد خبر 1741091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha